problemråtta..
Jag börjar nästan bli riktig ledsen nu :( Visst får man inte tröttna på sina små älsklingar men jag börjar nästan smått göra det angående Ozzy..
Har tagit upp det förr att han är väldigt frammåt, nästan för mycket i dagsläget. Just nyss så blev jag nästan chockad och kände mig själv jättehemsk. Jag ville nämligen att han skulle sitta med mig vid datan för en gångs skull och inte springa runt på golvet som han gärna gör och röjer runt. Det passade såklart inte honom och han gled ned för benet som vanligt, men jag tog snabbt tag i han igen innan han hann ned och då fick man världens klagoskrik tillbaka.. Inte gav han upp heller utan testade att ta sig ned för benet igen och igen, skärrande skrik varje gång jag tog upp honom igen.
Han får springa ute varje dag, vara i sängen och i badrummet/mitt rum men han verkar ta det förgivet att jämt få som han vill och alltid det bästa.
Kanske kan man inte säga så om en liten råtta men endå, han börjar gå mig på nerverna i hans beteende. För får han heller inte vara ute som han vill så förstörs allt i buren i protest. Idag rök iallafall en hängmatta..
Riktigt så snäll är han inte mot sin burkamrat heller i alla lägen.
Vad jag vill veta är vad jag kan göra, FÖRUTOM att kastrera. Kan man uppfostra en råtta på något vis? Jag kanske låter helt dum men jag vill mina råttors bästa och inte kan han må bra när han gör så här. Ibland har jag tänkt att det är mitt fel, att jag kanske gett honom för mycket freedom =/

ååh va fin, den där bakom va ju underbar också..
lägg han på rygg och fya han kanske? håll i honom tills han e helt still och släpp ner honom sen..
Vad jag än skrivit tidigare (för 10 år sedan och längre tillbaka) så avråder jag å det starkaste att du ska lägga honom på rygg och fya honom.
Jag tycker inte heller att du ska hindra honom att få röra sig när han är ute. Vill du inte att han ska få röra sig fritt när han är ute så bör han kanske inte vara ute. Du bör aktivera dina råttor mer i buren. Aktivering för att de ska stressa ner och inte tvärtom. Börja med mat. Släng matskålarna och sprid ut maten i buren, i spånet, i kartonger, hänga upp i snören, linda in i tidningspapper/toarullar etc. I många fall blir många råttor lugnare när de får använda sin naturliga instinkt till att leta mat.

Nja man kanske inte ska fya dem på så vis, men jag har försökt med att bara säga nej genom att andvända vissa toner. Han reagerar men gör endå som han vill sen igen efter ett tag så inte vet jag om det fungerar riktigt hehe..
Jag ska gå på Grodans idé. Eftersom han är så "vild" av sig och hans burkompis rena motsatsen så kan jag förstå att han är så uttråkad :P Jag tror jag börjar haja läget! Dom får såklart röra sig fritt ute dagligen men man vill ju även ha lite nära stunder med dem.
Jag ska testa med att hänga upp mat och linda in i toapapper så får vi se vad dem tycker om det. En ny kamrat ska dem ju också få så jag tror att det komemr vända så smått.
Tack för stöd
Hehe, min Bart SKRIKER också när han är ute och springer och man ska ta upp honom igen.
Fast jag tycker det är väldigt charmigt iof.. han gör det på ett charmigt sätt. Om han t ex är på en bänkskiva i köket, och tänker hoppa ner och man säger "NEJ Bart!", då skriker han också till haha.. missnöjd över att jag har upptäckt vad han tänkte göra. :P
För övrigt så är han väldigt väldigt gosig, som geléklump i kroppen.. han har bara lite för många egna ideér ibland helt enkelt!
#4 Ja, det var tips ett. Sedan får du gå vidare med nr 2, nr 3 etc. Det gäller att aktivera killen på ett sätt som inte stressar honom. Ge det någon månad. Om det inte hjälper får du fundera ut något annat.