Råttuppfödare
Det är ganska höga krav för att bli reggad..
Men det finns många seriösa uppfödare som ej är regggade.
Vaddå verkligen ALLA? det är ju väldigt få som är reggade i SRS!!! Jämfört med för 15 år sedan då vi var 20-30 uppfödare. Fast då var det inga höga krav.
Uppfödarlistan är inte uppdaterad än då flera av uppfödarna inte inkommit med den sista 4månadersrapporten + inriktningsblankett.
förresten var det en bedårande dumbo du hade där, kan du inte göra en egen tråd för den och berätta om den? *nyfis*
#1 okej, tack för svaret.
#2 jag menade att det var väldigt några, jag trodde det skulle vara lite fler iaf.. :P
#3 hehe det kan jag väll göra, hanns bror kan vara med på ett hörn också :P
Aaaaaaaaah, jag läste knasigt… visst är det få… himla dummigt… men då jag skickade in en motion till årsmötet om mildare regler för att bli reg. uppfödare bifölls det ej - medlemmarna verkar tycka överlag att det är bra med hårda regler!

Jag tycker inte kraven är så höga, de kunde gärna varit högre än de är idag. Frågan är om man vill satsa på att vara reggad eller inte. Är man det binder man sig till att följa föreningens riktlinjer och krav….är man inte överens på alla punkter kan det leda till att vissa väljer att stå utanför.
Jag funderar dock på när dom uppdaterade listan senast…vad jag vet så har flera blivit godkända…men inte hamnat med på listan.

Har de med de som går provår på listan? Vore en ide annars

De som håller på med sitt provår är inte med…och det tycker jag är rätt. Jobbigt om man inte klarar/orkar med det…
Fast som jag skrev, jag tror det finns några som blev godkända 2007 som fortfarande inte är med. Har jag rätt så känns det lite slappt tyvärr.
Jag tycker också att det är helt ok med relativt höga krav. Det enda som håller mig på den oreggade sidan är kravet på ett visst antal utställningar. Gillar inte alls att ställa ut.
Provår, teoretiska prov, att hålla sig till SRS uppfödarkrav och välja inriktning har jag inga problem med.
Då ska jag säga vad jag tycker också.
Jag tycker det är jäkligt fräckt av SRS att ställa krav på att folk ska vara så duktiga, kunna svara på en tjock bibba med frågor om skötsel osv när klubben inte erbjuder någon som helst litteratur eller ens håller kurser i avel, skötsel och/eller hälsa. Många frågor är myter och annat taget ur luften utan anknytning till vetenskapliga fakta som man bara kan svara på om man kn***t med rätt personi föreningen (och för 100 år sedan).
Istället tycker jag man ska hålla kurser och att man blir godkänd efter att ha deltagit på ex de tre viktigaste kurserna (avel, skötsel och hälsa).

Bra förslag Grodan..

Det jag tycker är himmla fel är detta (Taget ur srs, hemsida)
**SRS rekommenderar sina uppfödare att inte para honor och hanar under 5 månaders ålder
**Lixom, Hanar MINST ett år!
visst… har föreslagit detta till klubben flera gånger under många år