Kastresing
Med risk för att bli idiotförklarad:
Kan man kastrera råtthanar?
/Karoline.
Javisst kan man det. Men som på alla smådjur är det relativt riskfyllt med narkosen.
Jag har fått informationen att det är ungefär 60% att den INTE överlever narkosen. (Info från smådjursvett)
Lite positivare diagnoser till den som åker iväg på fredag tack…
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jag har fått 3 hanar kastrerade och samtliga överlevde operationen :) Har även fått 2 andra råttor opererade (varav en behövde opereras 2 ggr) och de överlevde också…
Tack Nidnal! Jag behöver inte mer domedagsfåglar på loftet just nu
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
vad kostar en kastrering? o varför har ni kastrerat? :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#6, jag ska kastrera 2 katter också och då blev det gruppris 2 katter 1 råtta = 2000… så Dobby kostar 200 kr att kastrera.
Varför jag gör det… jo han började med att rida sina burkamrater och mucka gräl så fort han fick chansen… jag flyttade honom till ensambur men han fick träffa en av de andra hanarna dagligen tills han började flyga på honom.
Han är inte gammal så jag vill inte ens veta hur han blir när han blir äldre om detta inte görs.
Orsaken att jag ens gör detta är helt och hållet egoistiskt… jag är kär i honom… han är urgo mot mig så jag kan inte släppa taget om honom utan att ha gett honom alla chanser.

Mina bägge hanar är kast. Operationen gick galant & jag kan även hälsa från veterinären - som gjorde det för första gången på råttor! Tyckte att det var mkt lättare än på kaniner…
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Min vet. har gjort det förr… och lyckats och därför tar jag chansen

Jag har oxå kastrerat två hanar och dom klarade det galant:-)
//Malin
Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Jag har haft fyra råttor som vart kastrerade och dom klarade det galant :)
blev kanske lite latare efteråt men allt gick super !

jag funderar nu också på att kastera Ozzy..är det ungefär samma pris hos alla veterinärer, eller fick du Allamej ett specialpris?
Han sa att det skulle bli 2000 jämnt för alla djuren så jag gissar att det vart ett specialpris, det pris jag fått av dom annars var 500 kr, som en hankatt.
men kan man ha hanar o honor tillsammans om de är kastrerade? *nyfis*
Vänligen
Sofia
Ja, efter ungefär en månad så har hormonerna gått ur kroppen och då ska dom kunna bo ihop med antingen hanar eller honor… Jag ska börja testa med hanarna men om han har bränt alla broar där så testar jag med honorna
jag gav 700 för en kastrering på en råtta jag hade.

#6 Det kostade 500-600 kr. Första 2 var för att de skulle kunna bo med honor. Jag var helt ny med råttor då, idag skulle jag inte kastrera av den anledningen. Det är ju ändå en stor risk för dem. Tredje hanen kastrerades för att han var överdominant.
Idag hoppas jag att ni håller tummar och tassar för Dobby och mina kissar…jag är skitorolig för min äldsta katt är 11 år…. och Dobby… min älskling…
*håller alla tummar och tår*
berätta hur dert går sen! *håller tummarna'
Vänligen
Sofia
Han lever iaf. Han har noll styrsel i bakbenen men vill inte ligga still och bli varm så han krossar mitt hjärta när han drar sig fram i buren. Jag var med under op. och det gör jag ogärna igen.
Ni som har kastrerat hanar, kan ni vara jättesnälla och berätta, antingen här eller i PM vad jag ska förvänta mig nu efteråt? Hur lång tid det tar att få bort bedövningen osv osv.

Min totte var lite groggy & slö i ca 1 dygn efteråt, helt sig själv dröjde det ytterligare en/två dagar.
Prego däremot läkte & bliv piggare mkt fortfarare, tog ungefär hälften så lång tid.
Jag lät mina bo i varsin liten hamstergallerbur brevid varandra i början..Dom försökte titta runt & undersöka efter bästa förmåga, sov vääldigt mkt.
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Tack!!! Katterna har börjat vingla runt nu…

#7, VA XO
Kostade det bara 200 för dej?
Jag ska nog kastrera mina två pojkar, men vet inte om jag vågar för narkosen & det..
& det går på över 700 kr, STYCK, på det billigaste jag kunnde hitta.
Nästan exakt 1500 kr för båda.
Paketpris… 2 katter till fullpris och en råtta för reducerat pris.
Annars hade det kostat samma som att kastrera katthane