hmm..
Min råtta har blivit röd under baktassarna lixom hälen är det farlig eller inte?
låter som början på klumpfot. Se till att underlaget inte är för hårt o prova att massera tassarna för att få runt blodet ordentligt.
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
#1 Okej men vad kan jag ha i botten för att det inte ska vara för hårt då?

aspspån, handukar, fleece, massvis med rivet tidningspapper
vad har du nu?
prova med tidningspapper o sen en handduk över. :) om det börjar bli sår på hälarna så prova att smörja in dem med helosan salva.
Vänligen
Sofia
Jag har spån men har tänkt mig att byta till något annat snart. Okej jag ska pröva det!
ja byt byt, spåån e inte alls bra för råttor..

Om du har stegar kan du klä in dem i tyg också, exempelvis gamla tubsockar
#8 Tubsockor - det var smart! väldigt smart!
Vänligen
Sofia
Papperspellets "Toa-lätt" på botten, "mjuka" hyllor av plast och gärna nu medan skadan syns, mjukare hyllor med tjockt tidningspapper eller tyg.
Massage på råttornas bakfötter skadar aldrig!
Men är klumpfot farligt för råttorna? är det något man måste gå till vetrinären med? Nu har jag fixat till tidningspapper och en handuk över (: jag ska ju byta bottenmaterial men vilket är bäst?
det är ju allt annat än skönt, det hämmar dem i sitt naturliga beteende då de inte kan röra sig som de vill. Titta på bilden jag la in innan så kan du dra dina egna slutsater som hur det blior för råttorna ;)
Jag skulle säga aspflis(aspspån) eller toalätt. jag har tidningar på botten o toalätt i toalådan.
Vänligen
Sofia
Ha som så många sagt mjukt underlag i buren. Massera deras tassar och smörj gärna in dom en ogiftig fet salva. Av vad jag kan förstå så är Bumblefoot liknande våra skavsår eller liggsår… dvs. att dom gör skitont och de gör rätt i att åtgärda problemen
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#12 det ser inte så skönt ut ;]
Men kan man göra något för att det ska bli bra om han får det? isf hur? Men jag ska pröva aspflis =)
Och tack för alla svar =D
om han får det försvinner det aldrig, men man kan göra det lindrigare.. börja smörj direkt! massera in det och gör det minst en gång om dagen..
// Vanessa

Om det blir infekterat (var i såret) ska du ta råttan till veterinären för att få antibiotika.
okej! Men vad kan man ta och smörja in tassarna med?
Idomin salva eller Helosan salva.
Tror du även kan ta Alovera salva *se bara till så det är den äkta varan*
Zinkpasta kan man även använda den på råttor ngn som vet? sedan finns det en till stjärtsalva till spädbarn för motverka röda stjärtar den är brunaktig, minns ej namnet men jag tyckte den var bättre än andra då mina barn var små *18 o 12 år sedan* Dessa är oxå feta salvor.. Men kan de anv till rådisar ngn som vet?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Okej men jag tror jag inte har något av det dära.. zinkpasta har vi (om det nu funkar till råttor) och kanske idomin salva ska kolla (:
zinkpasta har jag för mig att jag läst någonstans o dt skulle inte vara bra, men med mitt korta minne så kommer jag ju naturligtvis inte ihåg varför… :P
Vänligen
Sofia
#20 Okej då tar vi bort zinkpastan..
#20 Okej då tar vi bort zinkpastan..

jag skulle gå till affären (ica lr likn) och köpa lite idominsalva jag :)
Kan klumpfot bli så allvarlig att man måste avliva råttan?
ja det kan det, helt klart - men ofta går det att lindra genom envist masserande. Men blir såren förstora o det inte går ner o det kan även bli infekterat så kan man av barmhärtighets själ behöva avliva råttan. Men jag tror det är ganska så ovanligt.
Vänligen
Sofia
#25 så om jag masserar och smörjer in dagligen och så då kommer det alltså att bli bättre?
ja, vi hoppas på det iaf. glöm inte göra allt mjuk oxå :)
Om du tittar på tassarna, ser de svullna ut? ibland kan det bli som bråsk som lägger sig.
Jag försökte måla en bild i paint för att förklara vad jag menar, jag vet inte om den är till hjälp men den vänstra är på en Dålig fot o sen andra är hur en vanligt fot ser ut. Det är så det kan bli om det vill sig illa.
Hoppas du förstår vad jag menar ;)
Vänligen
Sofia
#26 Ja, det kan bli bättre men kan bli värre med.. Fortsätt smörja in och massera och tro inte det värsta. Måla inte fan på väggen..
#27 nej det ser inte svullet ut utan det är bara rött..
#28 hehe närå det ska jag inte göra. men jag hoppas han inte får det för han e ju så ung fortfarande. :\
Vilken salva är bäst mellan helosan och idomin?
helosan otvivelaktigt
Okej! Tack för all hjälp och så! hoppas han blir bra.
Min mamma är negativ.. hon tror att råttan är AKUT sjuk och måste ha AKUT vård!! måste ha vård NU!!!! men jag försöker säga att hon inte ska oroa sig och jag sa att jag kan ringa en vetrinär imorrn om hon inte tror det ni säger men hon vill inte att jag ska tro på er för att ni tror att ni är bäst på allt säger hon HAHA fast så akut är det väl inte om han bara är lite röd?? hon fattar inte.. vf skulle ni ljuga!
är tassarna röda? svullna? varma? är råttan trött? har den abcess? har någon annan i buren abcess?
hälen är lite röd syns inte så mkt men lite iaf. Dom är inte svullna inte varma han e lite trött men när han är ute ur boet så är han pigg! Men vad är abcess?
knöl med var i, varböld
okej! men tassarna är lite varma. Nej ingen knöl med var i eller något sånt. bara lite röda
har någon burkompis till din råtta abcess eller sår?
kan du ta foto på din råttas tassar (skarpt!) och ladda upp?
Nej han har ingen kompis alls just nu ska skaffa en senare. Jag ska försöka att ta en bild!
haha, ser ju inget…
hmm.. nej Men det är mkt bättre nu än för första gången jag såg det var den ganska mkt rött men nu är det kanske lite rött… Men om du vill kanske jag kan ta en till bättre bild eller?