ARG!!!
Jag har inte något emot ormmatsuppfödare, sålänge uppfödaren är snäll mot råttorna o ger dom ett kärleksfullt hem osv… men detta mejlet som jag fick idag gjorde mig så fruktansvärt förbannad…. skickade ett mejl till en kille som sålde råttor… o frågade om ålder,kön,tamhet,temperament osv…. detta är svaret som jag fick:
"Hejsan! Eftersom råttorna födds upp för orm mat så vet jag inte hur man ser hona/hane förutom på vuxna. Och hur tama dom är vet jag inte heller:) jag tycker det är äckligt med råttor så jag tar dom i svansen,,,, Men du är välkommen hit o köpa. har ett 40 tal levande ungdjur så några haner borde det ju finnas. MVH:Patrik"
detta får mig att bli ledsen o arg,
hur folk behandlar sina djur där ute…
sen om dom är en ko som ska gå till slakt eller en råtta som ska bli ormmat.. spelar ingen roll.. alla djur har samma rättigheter och värda =/
ja usch så hemskt, så behandlar man inte djur, spelar ingen roll vilken art dom tillhör.
Åh fy vilket otäckt svar… han hade ju kunnat vira in det lite som andra ormmatsuppfödare… Så där kan man svara om det är en annan ormägare som egentligen bara är ute efter mat till sin polare men en råttälskande okänd ?!?
Näe fy… dom jag har pratat med har då virat in det lite fint… jag har ju inte hanterat dom så mycket men jag har inte blivit biten iaf. är svaret jag brukar få…
Fy fabian….
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
å du tänker väl inte köpa någon av honom ?

nej icke… men samtidigt får man dåligt samvete för att dom är där o får ett hemskt liv.. men men… isåfall måste ja ut o rädda massa grisar nu haha
Räddar du dem så dömer du minst lika många till till samma öde!

åh herregud vilket hemskt svar.. *shockad* Oerhört osympatisk och oempatisk människa!! BAJS PÅ HONOM! 
har inte "ormmats" råttor samma regler som sällskapsråttor ?
försök få en adress och anmäl honom..
// Vanessa

#8 öh, är inte det där brott mot PUL? Ta bort, för säkerhetsskull >.< (personuppgiftslagen)
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

men han lägger ju ut det själv?
jaa, menade att du själv skulle anmäla eller be någon annan göra det..
// Vanessa

Kvadding, ta bort hans namn och adress, det är eventuellt inte lagligt. Om inte annat får du sidans administratörer på dig.

Du kan länka till sidan han lagt ut sin adress på istället, för säkerhets skull

#11 hän ger han ut sig själv på ett forum med namn, adress, telefon? Man får inte göra så.. Han kan anmäla och de tär inte roligt.. Lika bra att låta bli och PMa folk istället för att skriva i offentliga forum. Har en vän som bara gav ut lite uppgifter i ett forum om gamla medlemsskap och har fått grov skit för det. Det här är värre :(
// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

MEN JAJJA DET ÄR KLART ATT DENNA UNDERBARA MÄNNISKA SKA FÅ KOMMA UNDAN MED DET HAN HÅLLER PÅ MED:. men okej
det är absolut inte så, det vi menar är att du kan råka illa ut..
inget att bli upprörd över
// Vanessa

nej jag e inte upprörd… skulle bara va lite ironisk… menmen.. alla vet ju att ja har adressen så..men var e de ja ska höra av mig om ja vill anmäla nöttan?

#18 bor han i samma kommun som du? Ring hans hemkommun och be att få prata med ansvarig för djurskydd. Där kan du anmäla.
Folk många inte alla tar så lätt med detta med PUL, för de går efter det händer ej mig, jag är anonym.. Man är aldrig anonym på nätet.. De skriker inte då de väl blir anmälda och får böter eller vad de får…
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#20 vad skriver du ? hehe
// Vanessa
känns som att Mylan inte var så nykter när hon skrev det där? ;P
tror hon glömde några komman där i början känns det tihii, jag va nog itne nykter igår jag heller som läste hennes inlägg utan att reflektera, haha idag så snubblade jag på orden däremot xD
Oki, kvadding, men mot vilken lag bryter han då? Det enda man kan sätta dit folk för idag är van-och misskötsel av djur! Då blir de fråntagna djuren och får ev djurförbud.
Att mata rovdjur med levande råttor och möss är tillåtet i Sverige! (eller har detta ändrats nyligen???) Tyvärr - jag försökte redan för 12 år sedan införa en lag mot det. Veterinärer anslutna till Jordbruksverket hade på denna tid själva ormar och matade dem med möss och råttor.. Kan tänka mig att det fortfarande är så och att man därför bara gått ut med några sätt om hur man kan avliva smådjur smärtfritt och snabbt.
Burmått, etc är inte så farligt och några djur tas inte ifrån en för att man har fel mått - man får bara en reprimand att ändra förhållandena.
Och vad folk har för kunskap och syn på sina djur är inte heller något som regleras av lagen.
Det enda VI kan göra är att informera. Inte köpa av dem och inte heller bråka med dem, utan försöka informera om hur man sköter smådjur på bästa sätt samt lära ut basic man bör kunna. För det finns ingen LAG på att man bör kunna något om djuren man äger.
tänkte mest på om han har 40 råttor kanske dom inte lever i så bra burar, och det finns väl lag på burmått ?
// Vanessa
skrev om det i mitt inlägg