gnaga?
Hej
Jag är pappa till "Bippan" min dotter 10år(hon ville inte skriva nu). Hon har nyligen fått två råttor som är ca 1 år gammla. Nu börjar vi fundera om inte deras tänder är rätt långa. vi har ingen erfarenhet av råttor men jag antar att man borde få dem att gnaga mer för att nöta ner tänderna? Har ni några tips? Gav dem några äppel kvistar men det var inget intresant. Hur gammal brukar en råtta bil?

Hej!
Råttors tänder ser ganska långa ut, så det är många som tror att de är för långa även om de inte är det. Så länge råttorna kan äta bra och tänderna inte växer konstigt så är det nog ingen fara.
Men saker att gnaga på kan man ge iaf. Mina råttor har alltid grenar i buren. Knackebröd kan man också ge. Och så finns det gnagstenar som man kan köpa.

Ok tack för svar! Beövar man vara vara orolig att dom gnager i sig nått oläpligt, plast eller nått. Kan dom gnaga på kokta köttben? Har ju sätt att vilda råttor eller möss käkar på ex v älghorn.
Råttor kan gnaga på det mesta - däremot är ju inte det mesta nyttigt. Ge dem dels grenar, sedan knäckebröd, en gnagarsten (finns att köpa på djuraffären), gnagarsticks o s v. :) Du kan ge dem kokta köttben eller kycklingben eller liknande, bara det inte är något onyttigt/farligt.
Om tänderna är för långa så kan råttorna inte äta, och det märks nog rätt fort. Annars kan du kolla själv: Om du håller i råttan och stoppar in ett finger mellan tänderna (över och undertänderna) och det går bra så är tänderna inte för långa. Sedan måste du naturligtvis se så att råttorna inte är jättesmå och dina fingrar jättestora, då går det ju inte riktigt. :) Tänderna på underkäken är gärna åtminstone en centimeter långa så.. Sedan ska tänderna även vara gula. :)
Råttor blir cirka 2-2½ år gamla.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Det mesta som är nyttigt för människor är också nyttigt för råttor. :)
Plast brukar mina också gnaga på, men det är inte farligt om de bara gnager på det. Märker du däremot att de äter upp det så är det nog inte så bra.

Tack för alla vänliga svar, får väll hoppas vi klarar att sköta om dem väl. Får väll erkänna att det inte är mina favorit djur men jag börjar vänja mig :-) Nu får vi se om min dotter tar över skrivandet här. :-)))
/RåttPappan
(Även kallad alias Tallkott på FotoIFokus, men slutat skriva där pga att det tar för mycket tid.)

Hej Bippans pappa! Det är bra att du bryr dig om din dotters "nyförvärv". Jag lovar att du kommer att lära dig uppskatta råttorna. De är fantastiskt sociala och vänliga (får vi hoppas?). Lycka till!

Råttor slipar inte sina tänder så mycket genom att tugga på saker, utan de "gnisslar" tänderna mot varandra och slipar ner dem på så sätt! Det kan man höra ungefär som ett knastrande ljud när råttan tar det lugnt och brukar också betyda att de är avslappnade och myser. Det är ju ändå skönt för dem att ha saker att gnaga på eftersom de är just gnagare, men det är inte det som är huvudsaken för att tänderna inte ska bli för långa!