Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 468 ggr
Lells
0

NÄE NU J*.. :(

Nu vet jag inte vad jag ska göra med min ena råtthane som börjar bli allt mer "kaxig" både mot mig och min andre hane.

Han tenderar inte till att vara agressiv men är väldigt hyperaktiv, får ryck, "bestiger" den andre hanen och tvättar han för hårt så han piper. Det börjar liskom eskalera nu och det är nästan för störigt ibland.

Idag blev jag lite småarg och lade in honom i buren igen och behöll endast den adre hanen i knät och då blev han helt tokig i buren. Rejsade runt, skvätte runt allt bottematerial och gnagade på gallret.

Jag vet inte varför han gör såhär..jag blir ledsen men jag älskar ju Ozzy som fan! :( tänker inte göra mig av med honom i första taget.

Tänkte ju införskaffa en ny råtthane, detta kanske kan lugna ned honom så det även bildas en större flock?

Please help moi

LeTigre
0

Enligt vad jag förstår så är det beteendet du  beskriver - att rida en annan hane - tecken på överdominans. :S

Lells
0

ja jag har också hört det..min andre hane är ju inte direkt den som står på sig, väldigt blyg och tillbakadragen. blir kanske lätt så att andra hanar hoppar på honom då för just Ozzy var själv väldigt blyg och osäker som liten.

input
0

kastrera

TienMu
0

men pipningar kan låta väldigt mycke hemskare än vad det är åxå…….

min små knatte får mina 7-1 års anar att pipa när han hoppar på dem….

e nog rätt normalt…..bara de inte skadar varandra…..vill råttorna varann riktigt illa så brukar de gå mot halsen på varann….

din hane e ju klart dominant å de kommer no inte gå å ändra på….men en till flockmedlem kan ju även göra de bättre….

å me de menar jag att han kanske lämnar lite ansvar till den andra hanen att ta hand om den nya killen….

så blev de hos mej alle fall…..

inte säkert det funkar men man kan ju prova aldrig kul å behöva sätta nån råtta ensam…

ratpaw
0

Det är inte acceptabelt med en hane som rider en annan hane. Det slutar tyvärr sällan väl. Mina erfarenheter kring detta är att den "snälla" hanen mår antingen jättedåligt psykiskt och/eller så blir han till slut så arg så han ska ge igen, och då blir det ett rejält slagsmål som troligen slutar med att man måste sära på dem. Har man otur blir någon av dem skadad.

Du kan ju testa med försöka bryta mönstret hos den dominanta hanen, dvs. se till så att han inte rider på den andra hanen.

Du kan testa med att utöka flocken, men risken finns ju att han ger sig på den nya råttan också och "förstör" även den råttan.