Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 601 ggr
empan-hampus
0

Gp råtta???

Är om agressiva och finns dom bara i en färg… jag har hört det..

Allamej
0

Här kan du läsa om GP råttor

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

gulzebra
0

En del kan vara agressiva, det beror på hur de hanterats.

Det finns agouti (eller ja, viltfärgen, vet inte vad man ska kalla den egentligen), och så finns det svart men det är väldigt sällsynt. Och så finns det GP-råttor med pannfläck men även det är väldigt sällsynt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

empan-hampus
0

Okej tackFlört

zickan
0

jag har en med pannfläck. eller ja 8 vita från i pannan. sedan är det svarta som är väldigt ovanlig. känner till endast en i sv.
annars är det från agouti till ljusare agouti(mörk till ljus brunt)

magarna kan vara lite ljusare än ryggen. alla jag sett har haft mer eller mindre vitt på svanstippen. några har även haft lite mörkare i ansiktet runt munnen.

aggresivitet är väldigt olika från djur till djur. hänger mycket på hur de hanterades när de växte upp. hur de hanteras när de är äldre.
importerad: nemi  är hanterbar men gilalr inte att bli fast hållen. hon har aldrig bitit mig eller varit speciellt aggresiv. men hon nafsar och puttar bort mig. skulel jag inte lyssna och fortsätta hålla på med henne så kommer hon en dag att bita mig rejält.
Importerad: Tintin var stor och livrädd hela tiden. han bet rält om man höll tag i honom eller kom för nära i hans bur när han inte ville. jag kan inte räta ut min tumme korekt pga ett bett han gav mitt i handen.
Sv avlad: Nemis dotter alva. jätte söt tjej som var fullt hanterbar och jag kunde görta som jag ville. Nemi lackade ur på henne över nått och de grälade sedan dess har alva varit rädd och svår igen men börjar kunna hanteras. aldrig ens försökt att bita.
Sv avlad: rat thinks scott. han kom tillbaka från en köpare till uppfödren. jag har honom pga avel och uppfödaren har för kall och mycket jobb just nu. han är så fruktansvärt snäll. men otroligt rädd. ett fel ljud för högt så hoppar han. håller man i honom får han panik. men rotar man omkring inne i hans lilla katthus så gör han absolut inget. inge försök till att bita eller putta bort mig från hans område. han har komit så långt på några veckor att han vågar komma fram och ta mat ur händerna på mig så det tar sig.

sv avlad: Vemling(ägs av rat think) henne fick jag upp kastad på min rygg bara så där utan förvarning av rt. jag var livrädd men vemling var en underbar gäst. Handtam som bara den när hon är på bra humör. hade inge problem att bli hanterad av en total främling. kunde enkelt hållas fast, bäras runt på och plockas upp. inge bit försök där inte.
vemling hade en period där hon inte tyckte upp ägarens pojkvänn och försökte jaga honom ur sängen men aldrig något över det.

här har du lite exempel på några erfarenheter jag har inom gp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Oh, så det finns svart i Sverige nu? vad är det för GP, vem har den?

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Quinnan
0

Shit pommfritt, dessa råttor hade jag inte hört talas om innan, vilka bjässar!

zickan
0

det fanns eller finns en annons ute om en unge avlad från en förälder som var svart. förutom den svarta som mari"redrum" hade men som numer är död så har någon lyckats hitta och importera en ny svart.
problemet är bara att personen som säljer ungen inte alls vet ifrån VEM i danmark som ena föräldern kommer ifrån.

Den som avlar på den ungen för att försöka få fram den svarta färgen kan tyvärr inavla stort. Nästan 50% av alla gp ägare har en med släkt från danmark.
Stefan stjerne är ju den person som i danmark säljer mycket gp råttor som importeras till sv.
Även avifauna har en hel del gp. kommer ungens föräldrar därifrån och avlas med en av de som har släkt från danmark så kommer det finnas risk till att det inavlas rejält.

förhoppningsvis så får vi inte in sjukdomar och fel i generna och sprids vidare. Händer det kan det gå så rejält illa att det inte kommer vara ett djur som kommer finnas i framtiden i sv.
Jippi säger nog vissa :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gulzebra
0

Smidigt O.o

Tja, bättre isf att helt enkelt nöja sig utan svart. Fast visst vore det rätt kul om man kunde få tag på en liten svarting… ^^

Ladyinred
0

Är alla gp i sverige släkt med varandra nu?

gulzebra
0

#9: Nope. Min Anders är inte släkt med rat_thinks Tommy Boy och Lady Brooklyn, som exempel då. Däremot har han släktingar som är släkt med de, har jag för mig :)

Daydreams
0

Råttor inavlar man ju på med bra resultat om man vet vad man gör. Är Gp råttan så pass annorlunda att inavel blir helt fel där? Det skiljer ju sig från olika djurarter.

gulzebra
0

#11: Har ingen större koll på just avel men tvivlar på att GP-råttor är annorlunda så. Däremot har GP-råttor sällan (aldrig?) speciellt långa kända bakgrunder så man har inte så mycket att gå på när det gäller att veta om det går bra eller inte…

Daydreams
0

nej det kanske behövs några generationer först innan inavel fungerar.