Rex/dubbelrex/nakis sökes
Letar efter en hane nu sen några veckor tillbaka =)
Mina önskemål: Han får gärna vara rexad/dubbelrexad, dumbo eller ha den något längre hårtypen. Nakenråttor uppskattar jag också stort!
Viktigt att han är lugn, säker som flockdjur och inte har tendenser till att vara dominant. Behöver inte vara reggad i SRS men någon form av stamtavla/släktforskning vore ett plus.
Varför vill jag just ha en hane av dessa sorter? Jag har alltid av någon andledning gillat de något ovanligare raserna bland djur, gäller desamma bland katter och hundar. Dem tilltalar mig på något sätt. Visst är jag medveten om deras skörbarhet men om man från början avlat fram dessa så skall dem nog endå rimligtvis klara sig igenom ett bra liv sålänge man vet vad dem kräver.
Färg/teckning/sort ska inte ha någon betydelse framför råttans persona men lite önskningar har man ju alltid ;)
Viktigast av allt är att denna hane går ihop med de två hanar jag redan har här hemma.
Bor du i Sthlm, har en kull/unghane som söker nytt hem så hör av dig till mig via PM /Camilla
Finnes fel eller dylikt i min annons så får man gärna säga till :)
The_Evil har ju nakenfisar om inte annat så har hon kanske leveransklara bebs i februari.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Tack mymlan, jag skulle köpt av henne men alla hanar är tydligen redan sålda, som hon uttryckte sig i ett mail :S Fasst jag antar att hon menar att dem är tingade för om en vecka skulle dem ju vara leveransklara…
Varför ha så bråttom? hon får fler kullar, tror en skulle vara leveransklar i februari.

Jag har inte bråttom alls, det har jag inte sagt?
Jag har ju pratat med henne förra veckan eftersom hon lade upp en annons här på råttor i fokus ang. kullen. Kanske den du menade? Jag kunde tyvär inte bestämma mig just då precis när hon lade upp annonsen eftersom jag just precis då tagit allergi prov men vet nu att det är negativt.
Om hon har fler kullar så får jag fråga henne om det. Känner du henne? :)

Förlåt mig, läste fel ditt första inlägg..så hon har en till kull i februari redan?
MalinMalin har rexar
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Jaa hon har superfina bebbar, men hon bor så attans långt bort! :P

Hej vänner!
Jag sålde en av hanarna idag då han helt klart är redo och den andra ska sälja på ev. fredag!
Men jag har mailat dig camilla så kan vi snacka där, förlåt att jag är lite långsam på att svara (bredbandsbolaget strular)! =)
Mitt nr är; 0707208350
Ring gärna om det är brådska! =)
jag har dumbo rex ungar till salu v7 med stamtavla
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#9 Färger? vilka är föräldrarna?

"Visst är jag medveten om deras skörbarhet men om man från början avlat fram dessa så skall dem nog endå rimligtvis klara sig igenom ett bra liv sålänge man vet vad dem kräver. "
Ville bara förklara för dig att det påstående inte stämmer. Tyvärr avlar folk på nakenråttor trots alla deras defekter eftersom det finns en efterfrågan.
Eftersom du skriver att du vill ha rex/dubbelrex/nakis så menar du att du vill ha en av dom andra nakna varianterna som inte är dubbelrex. Dvs en av dessa:
*rnu/rnu råttor identifierades först i ett laboratorium i Scottland 1953. Dessa råttor har ingen thymuskörtel, de saknar alltså en betydelsefull del av immunsystemet! Detta gör dem ovanligt känsliga och sårbara för infektioner, mest i andningsvägarna och i ögontrakterna. Den genomsnittliga livslängden för denna hårlösa variant, beräknas till 9 månader
* fz/fz upptäcktes och identifierades först i ett labb i Pennsylvania 1976. Dessa har ofta väldiga tandproblem- upp till 50% av hanarna och 75% av honorna måste få sina tänder nerklippta bara för att kunna äta. Det är dock inte tänderna som är det största problemet hos denna variant, utan stigande njursvikt som oftast uppträder vid 1 års ålder. Även i en bakteriefri miljö dör praktiskt taget alla hanar, och 80% av alla fz/fz honor av att njurarna lägger av. Hanarna har generellt sett en livslängd på 17 månader och honorna 20 månader.
*shn/shn identifierades i ett laboratorium i Connecticut 1998. Denna variant lider också av katastrofala njursjukdomar. Nästan alla shn/shn dör av flera olika o-normaliteter i njurarna vid en ålder på ca 10- 14 månader.
Så jag hoppas att du inser det negativa med att stödja avel på dessa varianter och skaffar dig en dubbelrex om du nu MÅSTE ha en naken råtta!
Källa: Debbi Needhams ”Hairless Rat Care” från
http://www.rmca.org/Articles/truehairless.htm
¨#10 det vet du ju redan ;-).. du har ju messat massa här inne ;-).. samma kull som du ev ska en hona av
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.