Gnagare
Nu har Sizzla bitit av min mussladd igen.
Jag blir så trött..
Nu blir det trådlöst!
Älskar mina stora små vänner..

hehe…..ja mina brukar vara snabba på hörlurarna till MP3,n eller headsetet ti datan……ingen ide å köpa dyra prylar….

Hahaa jag förstår inte varför dem måste bita på precis allt :P Mina hörlurar blev också ruinerade..Och sen så gräver dem i mina blomkrukor, men farligast e ju sladdarna med ström som dem nästan gnagt igenom

hehe ja blomkrukor går dom ju bärsärk i….man ser ba nån svans å sen skvätter de jord överallt….haha…..kriminella små saker……
ja hörlurarna har ja hittat sönder spinkade ett antal ggr….å alla viktiga papper e åxå en klassiker å tugga sönder……..
mina bet sönder min betyg! fast o andra sidan så ville de nog bara vara snälla o låta mig slippa se dem ;) haha
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Mina katter gräver också i blommorna, ingenting får man ha i fred för dessa små lurviga marodärer man släpper in i ens liv (och i ens hjärta
)

joo…just nu e dem de enda i mitt hjärta…min sambo kan dra åt h****te just nu…..plockar hellre upp blomjord efte dem än å tvättar hans svettiga sockor!!!!

Ursh, då, TienMu! Hoppas det löser sig med sambon.. svettiga sockor är ju aldrig kul..
Mina verkar inte bita på allt de kommer över, utan mer på sånt som är i vägen. Jag tror att Sizzla tror att hon ska komma in bakom drömstället bakom datorn om hon biter av mussladden!
Har iaf kollat på Kjell och Co nu och nu blir det trådlöst!
oj 
är det sant eller myt ?
- Att råtter gnager på elsladdar för att de går elektriska impulser som gör att de får ont i huvvet ?
Det är delvis sant. Tror inte att råttor VILL ha ont i huvudet, finns inget som talar för att råttor gillar smärta!!! Men elektriska prylar har en tendens att inte gå säkra från råttors urin och/eller tänder. Fast jag tror att i många fall är det lukten. Datasladdar är ju så jäkla goda. Lukta på dem och tänk att ni är en råtta. Kan du låta bli att vilja ta en tugga?
När det gäller urinering på ex fjärrkontroller så finns många olika teorier. Jag vet inte om det är någon som kommit på rätt svar, har helt enkelt inte intresserat mig då jag inte har en enda fjärrkontroll. Min teori är att lukten påminner om råtturin och därför urinerar råttorna på den. Precis som hundar, kommunicerar via urin och märker revir.

#11: Mina råttor tycker om att markera på saker som man håller i mycket, som fjärrkontroller och datormusar t ex. Det finns tydligen något ämne i människors svett som liknar råtturin, och håller man i en fjärrkontroll eller en datormus länge så blir man ju svettig om händerna…
#12 Svett innehåller urin. All urin är detsamma hos däggdjur. I urin finns massor med information.
En spännande sak med urin är att djur, som råttor, som gärna går på samma ställe och urinerar följer lukten av urin och väljer att urinera på samma ställe som andra djur. Det är därför råttor väldigt ofta kissar där någon annan redan gjort det, eller ex kissar på dina byxor nära ditt urinrör. Har man en råtta i sängen och den blir kissnödig, VART kissar den då (oftast)?
två av mina kissar på varandra, spelar ingen roll om de är nybadade eller inte. speciellt rocky - han är helt hopplös o kissar jämt på jack. hah
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Jag ska aldrig mer skaka hand med folk O.O
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

jag sitter här och läser era klagotrådar om att era råttor biter sönder grejer. Mina rådisar biter ALDRIG sönder ngt :/ elr ja de kan ju typ gnaga på lite saker i buren men aldrig annars. Men jag tkr det är gulligt att rådisar alltid ska bita på saker (vill nästan att mina också ska gö det) vill också skriva klagotrådar om rådisar som gnagar !!
#13 "Har man en råtta i sängen och den blir kissnödig, VART kissar den då (oftast)?"
På min kudde!! Bah! 

Mvh Stephanie 

så vitt jag sett gnager bara en av mina och det är på tyg, grr, kuddarna till soffan och tröjor oftast
#17 haha oki… men det var inte det svaret jag var ute efter juh
mina pojkar , vet inte om de är väl uppfotrade och lungnare , interligentare kanske men de har inte rymt, gnat sönder varken inredning eller sladdar , däremot råttis honorna, allt som kommer i deras väg går som, börjar misstänka att deras gener e besläktade med nån bäver ?
Bäver verkligen! :)
Tycker honor är klart galnare än hanar iaf

Jag har också tänkt på det där om att det måste vara att vi utsöndrar någonting i handsvetten, med lukter och allt. Det måste ju vara därför de gör så.
Mina råttor tuggar bara på grejer vid två tillfällen: När de ligger bakom ett skåp eller något och känner för att ta en siesta. Då kan man bita av lite tapet att bädda med eller varför inte bygga ett snyggt bo av sladdar?
Eller så är det a la Sizzla; "jag kommer inte förbi här, alltså måste jag bita sönder något för att komma fram. Det måste ju vara den här sladden som stopar mig!"

Fasiken åxå! Nu har ådii pajjat min mobil laddare……
råkade somna när han kröp runt i soffan….å självklart låg ju den i närheten….

Mina har aldrig bitit av några sladdar, även om jag har hörlurar på mig när de sitter på axeln. Håller tummarna för att mina tjejer inte ska börja med det! :)

lyckos dig……
mina stora grabbar gnager inget de e bara mina bebisar som e tuggiga av sig……som hundvalpar… :)
men de gör inget…..dom e så söta,man kan ju inte bli arg på dem! *le*