Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 760 ggr
SamanthaJones
0

Bajs!

Kom just hem ifrån veterinären med två av mina killar + en jouris.

blev antibiotika till alla för rossel (som alldrig släpper), men det är bara vissa som rosslar.. o sen har två stycken en hudinfektion. Så då blev det att köpa shampoo o bada dem i å sen får vi se hur det går.

Jävla BAJS! bajs, skit, jä*la hel   vete. (ville bara svära av mig lite)

men allt som allt gick det på 520 kr o det var helt ok pris måste jag säga :)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

Lells
0

pOO alltid jobbigt när man måste ta dem till vetten :( Men när det ger ett posotovt resultat är det ju såklart värt det! Dom blri nog bra ska du se :)

Daydreams
0

vad var det för hudinfektion?

SamanthaJones
0

inte en aning, jag märke nu när jag kom hem ifrån sjukhuset att de hade blivit lite oranga i huden, han tog ett skrapprov o det var inte ohyra utan döda hudceller som låg uppepå huden som inte försvann. Är inte på alla råttor utan bara på jourisarna o två av mina - men det är för mycket det!

Sen fick jag en annan medecin mot rosslet hos min lilla rex kille eftersom han inte svarade på det andra (b-någonting).

Tur att man bor granne men en underbar veterinär! billig o kan råttor!

Vänligen

Sofia

Daisymink
0

han sa väl nånting om levern ? har för mig det, men vet inte om han kom fram till det..

// Vanessa 

Ninja
0

Orangea i huden? På hanar? Det är ju helt normalt. Testosteron.

Daisymink
0

jasså ? har aldrig sett det innan, ser hemskt ut.. pissgul/orange färgat

// Vanessa 

Ninja
0

Japps, så brukar det vara på hanar. Ju mer gula desto mer testosteron. Jag har aldrig sett en hane som varit helt utan.

Daisymink
0

ja då har man lärt sig något nytt, är dom alltid så ?

// Vanessa 

Ninja
0

Ja dom är tillverkade så, testosteronet har dom ju alltid. Glad

TienMu
0

jo orange gula kan de bli….fast mina ha ba vart så i perioder….nån da då å då…..sen e de rena å fina igen….

vet inte om de har nå å göra me att de kanske har lust att yngla av sig ? *le*

SamanthaJones
0

jo, men sak det gå att ta bort? VAFAN, då köpte jag svindyr medecin i onödan, eller inte helt men jag hade inte behövt så sjukt mycket ;)

men men, jag kan ju ha det till andra gånger!

tack för att ni sa det om testosteronet. me då om en liten tanke - min jourråtta som var värst, han hade inte det när kom (mager, diarré, omuskald, olycklig o felnärd) kan det komma nu bara för att han börjar må bättre? det är iaf way more now!

Vänligen

Sofia

TienMu
0

absolut……han hamnar i tonåren på nytt lixom…..el hu ska man förklara de…..

jag själv….har problem me anorexi….å å vet av egen erfarenhet hur de blir när man vart väldigt undernärd till å övergå till normalvikt…..en berg ådalbana….som å uppleva 13-16 på rekord tid…..man svettas jämt å e upprörd…å så kommer mens fan…

kan ju stämma in på råttor åxå….men ja har inte  forskat om de ba att min egen läkare sagt att d e så för oss människor….men varför inte bland djur me…..en liten egen teori sådä… :)

TienMu
0

så kortfattat den gul7orangea pälsen är no bara ett friskhetstecken! ;)

SamanthaJones
0

låter vettigt :) Heja - mina råttor mår ju bra, typ :) haha

Vänligen

Sofia

TienMu
0

ja eller hur…men de finns säkert nåt väl renskrivet om d e där nånstans……

en grej dock som man kan va uppmärksam på e ju fökylningar å lunginflamationer å så…för om råttan återgått till en normal vikt så blir de en snabb förändring å imunförsvaret börjar fungera igen…..som de ska…å då kan de lätt dra på sej massa…..

e man undernärd så stänger kroppen av bara för att överleva så länge de går…..så sen när allt börjar snurra igen kan lätt en influensa el liknande dyka upp….

SamanthaJones
0

jo, det har han haft sen han kom - har ju med mot det som vi kör på nu. vi håller tummarna för att eskil fixar detta :)

btw: han måste vara den enda råtta i världen som ploppar med ögonen o knastrar när han är hos vet o blir undersökt! vet inte om daisymink fick med det på film? :) haha vad kul det var!

Vänligen

Sofia

TienMu
0

haha….häftigt…jadu då måste han va bra go å gla! så då lär han fixa allt! Iron Rat *håller tummarna för Eskil*

kul om ni kunde lägga upp den film snutten….alltid så kul nä de knastrar å ploppar…..de ser så nöjda ut då! :)

Daisymink
0

nej fan. han slutade när jag filmade, sen kom vetten så jag strunta i det :)

// Vanessa 

TienMu
0

de e typiskt de slutar ofta göra allt kul när man ska fota el filma…..när man väl kommer å börjar fota/filma så sitter de ba å ser dumma ut å stirrar på en som om man själv va dum i roten….