Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 238 ggr
Tezz
0

Något tips?

Finns det någon här som har tips på hur jag får min söta tös handtam? Jag har läst artiklar och steg för steg på olika ställen..
Men grejjen är den att när jag har handen i närheten utav henne så att hon ska kunna få komma fram och nosa på mig så går hon fram och bitts/nyps i stället, ena gången så pass att jag började blöda..

Känns bra tråkigt, kan varken klappa, lyfta upp eller gosa med henne.. Medans hennes kompis inte allt har några som helst problem med att bli hanterad..

Jag har någon enstaka gång fått henne att komma fram och ta en äppelbit som jag har hållit i med fingertopparna, men sedan så går det riktigt fort in till "huset"..

Finns det en chans att det ger sig med tiden, genom att jag fortsätter låta henne få komma fram och "nosa" tills att hon möjligen förstår att jag inte är farlig..

Lells
0

Det där är alltid svårt =/ Har själv problem med min ena hane som är väldigt nervös när man skall ta i honom.

Men så du kan inte alls lyfta henne elr ha henne i ditt knä? Hon måste ju känna sig trygg, men kanske svårt när man inte ens får chansen att visa henne att det inte är farligt med händer. Om du på nått sätt kan få henne att känna att händer ger trygghet. Börja med att ha handen i buren stilla så hon bara kan se på den och dig utanför och kasnke nosa lite (låter jobbigt) men testa. Sen kan du börja smått med att lägga handen stilla över hennes bakdel utan att röra på den, se vad som händer. Nyper hon bara till så ta inte bort handen utan ha den kvar eller ge en ton till henne så hon reagerar på att det inte är okej att nypas elelr ens nödvändigt att nypas. Prova att ta bort huset också eftersom dem gärna går in där och gömmer sig när dom är rädda av sig. Jag har en filt på botten och det går lika bra + hängmatta.

Du får väl se om det ger resultat :)

Lells
0

Hm ja du skrev där att hon kmr fram å bits nyps..Om mina bits så brukar jag göra ljusa pipljud med munnen och dom brukar reagera på dem som att det inte är okej :P

Tezz
0

Okie.. Tack, det låter som en bra grejj att fortsätta med.. Då tror jag nog att huset åker ut tills att hon med känner att mina händer/jag ger trygghet.. ist för huset..

Och det där med att göra små pipljud låter inte alls så dumt.. =)

LeTigre
0

Använd sökfunktionen och hitta en tråd som heter "rädda råttor", där finns en hel del bra tips :)

Tezz
0

#4  Tack.. där fanns det en hel del =)