Medicin?
Hur geman en råtta medicin oralt? i går fick vi allt och i dag gick det inte så bra . har aldrig haft en sjuk råtta förut!
mvh cornlia

när min mimmi skulle få medicin oralt så hade jag lite problem att ge det. Men det gäller att vara listig, och lite taskig.
Jag tog ett stadigt tag i henne och "körde" ner sprutan i munnen. Men jag var alltid beredd med något gott att ge henne efteråt. :)
Ett stadigt grepp om råttan, jag brukar köra med huvud/hals medllan tumme och pekfinger samt framtassarna mellan pekfinger och långfinger. sedan sitter jag med råttan i knät. Helst ska råtta sitta på "rumpan" och inte stå på bakbenen, då kan den hoppa runt och streta emot alldeles för lätt.
Själva medicinsprutan trycker jag in i munnen via mungipanganska långt in annars spottas det ut igen. Så långt in i munnen att man blir rädd att man ska trycka ner medicin i halsen på råttstackarn! För mig har det aldrig hänt, för man ska ta lite, lite i taget så råttan hinner svälja utan att få det i "fel strupe" s.a.s. Tar man lite och låter det ta lång tid så blir det dessutom mindre spill och man kan vara säkrare på att råttan får i sig rätt mängd.
Tack så mycket =)