Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 781 ggr
frasse_nelia
0

Medicin?

Hur geman en råtta medicin oralt? i går fick vi allt och i dag gick det inte så bra . har aldrig haft en sjuk råtta förut!

mvh cornlia

pralin
0

när min mimmi skulle få medicin oralt så hade jag lite problem att ge det. Men det gäller att vara listig, och lite taskig.

Jag tog ett stadigt tag i henne och "körde" ner sprutan i munnen. Men jag var alltid beredd med något gott att ge henne efteråt. :)

Ninja
1

Ett stadigt grepp om råttan, jag brukar köra med huvud/hals medllan tumme och pekfinger samt framtassarna mellan pekfinger och långfinger. sedan sitter jag med råttan i knät. Helst ska råtta sitta på "rumpan" och inte stå på bakbenen, då kan den hoppa runt och streta emot alldeles för lätt.

Själva medicinsprutan trycker jag in i munnen via mungipanganska långt in annars spottas det ut igen. Så långt in i munnen att man blir rädd att man ska trycka ner medicin i halsen på råttstackarn! För mig har det aldrig hänt, för man ska ta lite, lite i taget så råttan hinner svälja utan att få det i "fel strupe" s.a.s. Tar man lite och låter det ta lång tid så blir det dessutom mindre spill och man kan vara säkrare på att råttan får i sig rätt mängd.

frasse_nelia
0

Tack så mycket =) Skrattande