Flytt - stress?
Jag ska flytta hemifrån och drygt två veckor nu (ÄÄÄÄNTLIGEEEEEN).
Tänkte på det här med råttorna. Blir inte så mycket stök med grejer, har inte så mycket som ska med. Men en del blir det ju. Dessutom har råttorna en voljär som inte kan bäras ner hel i trappen så den måste plockas isär, vilket förstås gör att råttorna får sitta någon annanstans under flytten, tills den är ihopsatt i nya lägenheten igen.
Hur som helst! De flesta råttor lär garanterat bara tycka att det är spännande (och tråkigt medan de sitter intryckta i en hamsterbur :P). Men en av de är väldigt stresskänslig och har problem med rossel när hon blir stressad. Vad ska jag tänka på för att göra det så lugnt och stressfritt som möjligt för hennes del?
Det jag har koll på redan nu är att hon kommer få sitta inne i badrummet med en eller alla kompisar, där det inte kommer stökas lika mycket (om än alls), och samtidigt kan jag dra på varmvatten så det blir högre luftfuktighet om hon börjar rossla igen. Det hjälpte när hon flyttade hit iaf. Men jag vill ju inte bara ta det när det väl kommer utan helst förebygger jag ju rossel öht.
Kan nämna att det inte är någon lång och skumpig biltur, utan en 100-150 meter lång promenad bara, så jag hoppas att hon inte hinner stressa upp sig alltför mycket iaf :P
Vad göra?
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Inget bra boende lr? med tanke på uttrycket "äntligen" :P

Kul med flytt, om jag var du skulle jag ta henne innanför tröjan om det är så där nära, och sen direkt in i den ihopmontade voljären… om hon har dig så ska det vara lugnt…
#1: Fyller 22 i år och bor hos mamma, så ett äntligen är nog rätt naturligt
Men ja, ganska kasst boende också. Jag och mamma går inte ihop alls :P
#2: Oh, så långt tänkte minsann inte jag! Bara att typ böra över allt och sen sätta ihop den. Tur att det finns folk med hjärna här när jag själv inte kan få den att fungera riktigt, tackar! Jag kör på det 
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
Vill oxå flytta, hoppas på detta år..
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
#4: Håller tummarna för det! 
Flytt innebär ju alltid någon form av stress oavsett om råttan blir exalterad eller mer störd av det, det går ju inte att undkomma. Det du kan göra är ju att försöka underlätta, du har ju redan tänkt på en del grejer.
Under promenaden, se till att det är en tät transportbur så att du undviker drag.. en rosselråtta har ju sämre immunförsvar. Samt någon filt eller liknande som du proppar in så att det blir sådör myspysvarmt för att minska risken för ev. sjukdom. Mörkt och lagom temperatur brukar minska stressen, och direkt när du kommer till din nya lägenhet bör råttisen få det lugnt, varmt och ombonat så att hon kan hämta sig så fort som möjligt igen.
Check
ÖB-bur med fleecefiltar it is! ^^