Pottsorken83's specialspån
Tycker att vi diskuterar spånet HÄR och inte i pottsorkens burtråd.
Så, vad jag kan förstå vill stephani och Allamej, bland andra, veta vad det är för spån som inte innehåller terpentin. Fabrikör/märke, träslag och kanske var man kan få tag på det?
Och pris! Är det billigare än aspspån så blir ju plånboken glad :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Jag ska höra med min far det är han som handlar åt mej! :D
men han köper det i växjö… vet inte vad asp-spån kostar så det vet jag inte…
Ja luktar spån, men dammar inte!
Jag har tyvär ingen säck hemma nu! Men ska höra av mej så fort jag får hem!
Så alla ni.. hmm kan man beställa asp på nätet då?? Hemkört lr??
Luktar det spån så är det spån.
Vad jag har sagt tidigare och nu säger igen, det är inte dammet som är farligast utan terpentinet som finns naturligt i träet som blir spån. Dammet är givetvis inte heller bra men om ni funderar så minns ni säkert att några vuxna personer sa åt er när ni var yngre att det är farligt att sniffa terpentin. Det gäller för människor och så även djur.
Kan man beställa aspspån. Hon som äger butiken är väldigt trevlig och lätt att ha att göra med.
Jag är inte betald av Kaytee eller något men jag bryr mig om djuren och vill deras bästa. Oavsett vem som äger dom. Urblåst spån av barrträd är fortfarande farligt.
Så om jag vill lyckas med något under 2007 så är det att få människor att byta ut sitt spån till något som inte är farligt.
Gott nytt år!
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Men mitt spån kanske inte är gjort av barrträd lr hur :D
ska kolla in sidan… :D

ska vi slå vad?
ne orkar inte

Vi väntar med spänning! Ingen idé att döma ut ps83 innan vi vet vad det är hon har. Let's wait and see :)
tack!!!

förstår inte varför alla lägger ner sån energi på att snacka om spån… det e väl upp till var o en vad man har… tycker inte man ska klanka ner på någon bara för man har spån. jag vet folk som har haft råttor i flera år o haft spån o de har varit friska o levt länge…
e det någon som undra kan man ju säga vad man tycker men jag tycker inte man ska hålla på o tjabba om det… vill man ha det så låt dom ha det. förstår inte att det e sånt jävla snack om det. det verkar vara höjdpunkten på denna sidan o det e ju lite tråkigt… finns ju så mycket annat o snacka om än vilket spån man ska ha o inte.
pottsorken lägger ut en fin bild på sin jätte fina bur o det första vissa gör e att börja klaga på spånet… tycker det e lågt. beundra hennes bur i stället än att klaga på spånet…

#9 fast det här är ju spåntråden dårå :) Dessutom så är de som påpekat det här med spån mest nyfikna på vad det är som pottsorken använder eftersom ingen känner till det, och vi har ju kommit fram till att vi måste vänta tills hon kan kolla upp det. end of story tills vidare liksom!
Folk är bara måna om råttor här inne och spån är ju de facto farligt för dem i längden. Förstår att råttvänner kan bli lite upphettade när folk ändå använder det, det är ju så onödigt. Det är förresten också eventuellt olagligt med spån beroende på hur man tolkar lagtexten (den är ju notoriskt vag).
Om du tycker att någon är otrevlig så hjälper det ju förresten inte heller om du antar en otrevlig ton du med :)

(Dessutom tror jag att pottsorken håller med om terpentinets skadeeffekter eftersom hon sett till att skaffa spån som enligt förpackningen är fritt från terpentin)
Och själv blir jag himla nyfiken över vad det är för spån som är terpentinfritt men ändå ser ut sådär. Klart man vill veta! 

Mvh Stephanie 

#10 varför säljer dom då spån på djuraffärer? jag känner pottsorken det e min polare…. jag tycker bara att det e dumt o börja tjabba om spånen i hennes bur när hon satte ut en bild på buren o inget annat.
folk har haft spån i många år o råttorna har varit fullt friska o levt länge…

#14 mäh, du behöver inte försvara pottsorken, ingen som tycker illa om henne!
Djuraffärer, pytt! De säljer också ensamråttor i många djuraffärer. Vet massor av affärer som håller råttor, kaniner och chinchillor i samma rum som undulater och finkar också. Du kan väl knappast säga att de har någon särskild koll på hur råttor ska skötas..?
Tom hästar påverkas av spån och de har inte alls lika känsliga luftvägar eller är lika cancerbenägna som råttor, ändå har hästägare mer och mer börjat byta ut spånet. Att det använts tidigare berodde ju bara på okunskap. Varför ignorera ny kunskap?
Liknelse: Under många många år doppade de barnens tygnappar i sprit, många barn växte upp friska och krya ändå. Är det alltså helt ok att göra så?

jag e inte imot ny kunskap… jag tycker det e kul med ny kunskap. det e bra det att jag tycker att man behöver inte hoppa på om spånet på de viset. man kan fixa det på ett snyggare sätt. men skit samma…

#16 jag förstår vad du menar. Vi på rif får hjälpas åt att informera på trevliga sätt :)
Gott nytt år!

ja :) gått nytt år på er
Precis, det är ingen som menar någonting illa, och om det tolkats som otrevligt har det inte varit meningen. 
Man behöver inte se allting som påhopp när det ofta bara handlar om konstruktiv kritik, något som antagligen är en av grunderna i ett forum.
Självklart kan den läggas fram med silkesvantar, vilket jag håller med om att många är dåliga på.
Djuraffärer är tyvärr oftast mest intresserade av pengar och mera pengar. Har nog aldrig stött på en djuraffär som faktiskt åtminstone följer "basic-regler" som att aldrig ha en råtta ensam, eller att ha dem i ett separat rum så att dom slipper sitta tillsammans med tjattrande fåglar m.m.
Dessutom saknas ofta kunskapen även bland dessa "yrkesmänniskor", och dom kan till och med rekommendera saker som spån och små burar till råttor. Jag har märkt att det mesta lär man sig av andra kunniga och passionerade människor som verkligen bryr sig om djuren (självklart ingår RIF i denna eminenta kategori
), och dessutom kan dessa människor oftast ta till sig ny information istället för att stöta den ifrån sig och kalla den påhopp vilket tyvärr händer på många forum.

#19 mycket bra uttryckt 
Bockar och bugar 

det finns en djuraffär i växjö som har fåglar o gnagare i var sitt rum :) men det e nog den ända jag sett som har det så… men det e jui dumt med djuraffärer för de ska ju ändå vara gott exempel på hur man ska sköta djur… men men…

Efter att ha läst lite i tråden så har jag nog upptäkt att VISSA inte menar något illa med det dom skriver till pottsorken, men vissa gör lite påhopp tkr jag…
Jag vet inte själv exakt vad det är för spån, jag vet bara att råttorna trivs i det och mår mkt bra. Och eftersom att pottsorken har använt spån i alla hennes rått år och råttorna mått bra i det och aldrig behöft åka till vettan eller dött pga spånet så verkar det ju vara ett bra spån hon använder sig av…
Eftersom att en av hennes råttor har varit i mina ägor så byr jag mig givetvis om dens hälsa och vill naturligtvis inte att hon ska må dåligt.
Att hennes råttor mår bra eller att dom aldrig varit sjuka är inte poängen här. För det första är jättemånga bara helt enkelt nyfikna på vilket spån det är, så att dom kanske kan köpa det själva. Pottsorken har inte svarat på detta än, men vi väntar med spänning! 
För det andra vill folk bara tipsa om att inget spån (som vi känner till) är 100% bra för rätsen. Det betyder inte att dom absolut dör om dom kommer i kontakt med det. Men risken kanske finns. Den är möjligtvis liten, men likväl så finns den där och då vill många bara påpeka att den är onödig att ta.
Om Pottsorkis använt detta samma spån under alla sina rått-år och det inte innehåller terpentin så vill nog många veta var det finns och varför dom har missat det, för det vore sannerligen jättebra om det går att få tag på 
Dubbelpost
Trippelpost
Trots att jag har haft råttor sedan 1983 så reagerar jag faktiskt också på att folk har kutterspån av barrträd. Dammigt och värdelöst förutom att det kan vara farligt för djuren. Ekonomiskt blir det inte heller eftersom det är så värdelöst att du måste byta i buren väldigt ofta.
Även om man kan bevisa att det INTE är farligt för djuren - ex för att terpentinet urlagas vid framställningen el dyl - så är det fortfarande värdelöst ur aspekterna: miljö, ammoniakhämning, damm, ohyra mm.
Om jag ska vara riktigt elak så skulle jag även kunna påstå att jag tycker att folk som har sina råttor på kutterspån inte bryr sig speciellt mycket om sina djur. (jag har lite faschistiska drag…
)
DOCK ni som använder kutterspån - det är aldrig för sent att prova något annat! 
*nickar*
Det finns egentligen ingenting som talar för spån idag, så varför använda det? Många byten, dålig absorption m.m.

Ja jag vet ju inte om det inte är barrträd som spånet är gjort av, men det måste ju finnas spån som är gjort på lövträd. Och Grodan det är väl visst ekonomiskt att använda det? Det är både billigare och jag vet inte att man måste byta oftare.. En sådan bale är billigare än aspspån… Jag tror inte att man måste byta så mkt oftare, dessuto, med tanke på burens storlek så behöver man inte byta så offta då det är så mycket spån i och så få rottor så det blir inte skitigt så snabbt…
Jag själv använder tidningspapper då jag hört att alla här är emot spån och säger att det är farligt… Dessutom är det mkt mer lättstädat än vad spån är, dessutom mer ekonomiskt…
Tidningspapper har, sedan bläcket blev ofarligt, visat sig vara ett både ekonomiskt och relativt uppsugande alternativ, så det är ett bra exempel. 
När vi skaffade våra första råttor hade vi spån i buren, och det började lukta godis
i hela rummet ganska så snabbt. Det var egentligen skälet till att vi började leta efter någonting mer lämpligt, och när vi läste på lite mer om bottenmaterial fick vi veta att spånet dessutom var helt olämpligt för råttor. Sedan dess är spån ett big no no för oss (och verkar vara så för de flesta andra).
Efter det har vi testat lite allt möjligt, men ingenting har luktat så mycket och så fort som spånet. Är iofs. bara min erfarenhet, eller är det någon mer som märkt detta?

Jag tycker att tidningspapper inte är så bra att suga upp urinet… Men visst är det mycket ekonomiskt att ha tidningspapper samtidigt som råttorna bygger bo med papperet… Jag tycker oxå att det drar åt sig lukt rätt snabbt, så papper är inte min favorit, men jag använder det för att det är ekonomiskt och man slipper alla tidninshögar…
Självklart är det inte någon storfavorit inom uppsugningsförmåga, jag menade bara i förhållande till "billigheten" och att det är så lättillgängligt.
Haha, precis. Står man ut med lukten så är det säkert bra, och dessutom skitbilligt. Dessutom innebär det ju en massa pyssel för råttorna, vilket är mycket bra! 
Tidningspapper är rätt bra uppsugare, men det börjar lukta himla snabbt tyvärr… Håller själv på att testa olika underlag i buren, men jag blir aldrig nöjd. Funderar på att ta bort hyllorna (tårtbitarna från ferplast) för att dom kissas ner på två sekunder. Och det funkar inte speciellt smidigt att torka av med en trasa heller. Tack och lov har jag en stor voljär med stora luckor i alla fall, så jag når bra i hela buren. 
Det är därför jag blir så nyfiken på spånet i den här tråden - ytterligare något jag kan prova kanske?

Mvh Stephanie 

Hehe ja precis:p ja jag står ut med lukten, Men folk som hälsar på mig klagar väl lite, hehe….
Och ja det är väldigt billigt, fan kommer ju titt som tätt i brevlådan :p rottorna uppskattar papperet så det lär jag fortsätta att ha :p
Problemet är ju att råttorna inte heller mår bra utav lukten… Luktar det starkt innebär det också att råttorna får andas in mycket ammoniak.

Mvh Stephanie 

Där sa du nåt.
Självklart ska det inte stinka, och de som använder papper får väl antagligen se till att byta rejält ofta . . .

jag har ett gäng gamla disktrasor som jag lägger plant så de torkar o då har jag dem i killarnas speciella kisshörn, o så byter jag bara till en annan torr o diskar den andra(elller sköljer ur med starkt).
Haha, smart =)
Hade jag lagt in nåt sånt i min bur hade de flyttats på, strimlats och petats ut genom gallret på två röda 

Mvh Stephanie 

#35 Exakt! Råttor har ofta problem med luftvägarna, och ska de bo i ammoniaklukten så blir det ännu mera problem!!

oja byta offta måste man ju göra, Annars kan man ju inte ens kela med råttorna för dom stinker för mkt… och byta papper är ju inte heller jobbugt, man lägger ju bara in pappertet sen sköter dom resten :p
Precis samma här.
Däremot, om man vet med sig att ens råttor inte gör så, och att dom liksom har "ett" kisshörn så är det ju skitsmart. ^^ Själv skulle man få täcka hela buren i disktrasor som ändå skulle knapras sönder.
Och det kostar nog att täcka en voljär i disktrasa *flin*
Man kan ju testa själv att vistas i rum fylld med ammoniak, skaffa 2-3 katter, ta kattsanden Miss Cat ej klumpbildande, rensa ej lådan på 1-2 veckor så kan ni känna på hur det är vistas i ett rum med amoniack doft. Vill ni ej vistas i det varför Låta råttorna göra det?
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you
Varför jag är så otroligt för aspspån är ju för att det är snabbt beställt av djuraffärerna eftersom det finns i Gibbons sortiment.
Dessutom så luktar det, enligt mig, mumma. Dvs. riktigt gott.
Det suger upp urinen bättre än vad vanligt spån gjorde, ja, jag använde det tills jag insåg hur överdjävligt det var. Det rörde sig om någon månad av råttägande innan jag började söka och testa olika sorters underlag som inte var spån av barrträd.
Vad jag inte kan förstå är varför det inte finns mer lövträdsspån på marknaden. Är det för att skogsbolagen förgiftade lövskogen så att de kunde plantera de snabbare växande barrträden för profiten? Säga vad man vill men furu är det billigaste trä man kan hitta, visst, men björk tex. är starkare, vackrare och betydligt mindre giftigt… herregud, björksav är ju nyttigt!
Men jag har testat resterna av bomullsskördarna, jag har testat hampa, jag har testat tidningar och jag har använt mig av toalätt (urk)
Min favorit är ju given, aspspån. Men som god tvåa kommer hampan… så mjukt, så trevligt att ha att göra med och bara… yeah :)
Så alternativen finns där, det är bara att söka. Och vill man sina djur det bästa så hittar man det som passar både djuren och en själv.
Jag hade väldigt gärna provat aspspån, men tyvärr har jag inte pengarna till det för tillfället… På de ställen jag har kollat på måste jag beställa många säckar samtidigt, vilket gör att jag får betala drygt 600kr.

Mvh Stephanie 

#44 De gör ju till o med skumpa av björksaven, såg jag igår på tv..
#45, Att man måste beställa massor med säckar på en och samma gång är ren lögn… "min" affär beställde hem bara 2 påsar åt mig så att jag skulle få testa… Att din affär påstår att man måste beställa massor är… tja enbart ett sätt att tjäna pengar, och gud förbjude om dom skulle beställa hem något som får folk att överge storsäljaren sågspån eller toalätt… *mutter*
Alla blir kapitalister när möjligheten öppnar sig för dom… otroligt irriterande…
Hehe, djurkommunisten har talat.
Nedå, ärligt, jag håller med dig. Djuraffärerna främjar inte direkt användandet av djurvänliga tillbehör/bottenmaterial etc.
Det får vi fixa själva. ^^
zoo här i Rimbo tar ej hem aspflis, varken från Gibbon eller via scanbur. Så jag är rätt låst till papperpellets. Men tycker aspfliset är bättre o papperspellets luktar skunk..
#47 Ja, det säger dom ju själva också. Att man måste köpa många på samma gång för att det ska löna sig för dom. Och det kan jag ju förstå 

Mvh Stephanie 

Men lite goodwill skadar ju inte.
Man kan ju vara schysst nog att beställa hem två säckar (dom går ju garanterat hursomhelst plus minus noll åtminstone) så att någon intresserad kan köpa dessa och prova. Om man då som säljare vet med sig att "detta spånet är bra" så kommer man ju ändå få en kund som antagligen köper mer i framtiden. Eller varför inte ha någon påse inne i affären så man kan skicka med lite prov vid köp av råtta eller liknande?
Det är ju lite deras ansvar att "bilda de obildade", så att säga. Nästan deras skyldighet, vill jag tillägga.Men

Måste fråga angående att spån ska vara farligt. Jag föder upp chinchillor. Och alla uppfödare i Sverige inklusive mig använder spån till chinchilla-burarna. Även uppfödare i Norge och Danmark. Det är det som chillor trivs mest med att ha på burbotten. Och det finns inga dokumenterade fall av cancer hos chillor. Är de inte lika känsliga som möss och råttor eller vad kan det bero på?

jag har en fråga… hur funkar det med toalätt till råttor???
har haft det till mina katter men jag tycker inte att det e så där jätte bra.
#53, hur bra som helst.
Åsikterna om "toa-lätt" är ganska olika. Men de flesta håller nog med om att det gör jobbet. Det inte är så fasligt dyrt och håller lukten borta bra. Vissa tycker att det är lite hårt, men våra råttor har inga problem med det, och när vi gick från spån till toa-lätt blev det ett hallelujah moment ^^
Att man dessutom får säckar gratis från förra jobbet är det kanonekonomiskt för oss.
Vissa tycker att själva "toa-lätten" luktar, men enligt mig luktar det ingenting. Det är ju liksom papper. ^^

men e det något man får byta ofta? luktar det fort?
Nej, jag tycker det håller lukten borta jättelänge. Speciellt jämfört med spån. Och vi har ändå 7 råttkillar. =D

Jag gillade toalätt, men har märkt positiva förändringar vad gäller några av mina råttors snorighet/hur ofta jag måste byta och hur mycket mjukare det är med asp spån.
tycker toa-lätt/remiss luktar gott och fräscht.
Har testat allt möjligt (förutom spån) och kommit fram till att det är det bästa!
≧◔◡◔≦
Håller med, tycker inte heller att det luktar skumt eller så.
Det finns ju inte så mycket i det som kan lukta. 

#60 Har du någonsin varit i en stad som har ett pappersbruk?
#60 Jag gillar ej lukten av papperspelletsen. Jag är doft känslig.. Stoppa näsan i papperspellets påsen så känner du en lukt den lukten gillar jag inte.
Jag bor 200 meter ifrån ett som jag jobbat på förut i tre år
Och pelletsarna luktar inte pappersbruk.

bläää säger jag bara
#62 Men det luktar ju ingenting när du har det i buren, och råttorna bor väl inte i påsen ^^
#65 Man ska stå ut med lukten då man öppnar påsen och tar ur den.. Nu anv jag pappers pellets till LH hamstrar och möss, rådisar.
#65 Både jag och mina ratz ansåg att det luktade skit… en del av dom var dessutom allergiska mot det så away it goes!
Få gånger är mina katter så förolämpade som när alla andra sorters kattsand är slut och jag måste köpa toalätt till deras låda…
Haha, som sagt, åsikterna är olika.
Varken jag eller min sambo tycker det luktar ngt. speciellt, och rätbåjsen trivs finemang, så det är som sagt vad man föredrar.
"Få gånger är mina katter så förolämpade som när alla andra sorters kattsand är slut och jag måste köpa toalätt till deras låda… "
*garv*
#67 Testade papperspellets att ha i sandlådan till mina katter. Sture han ansåg det gick att kissa på det men det Gick inte att bajsa på papperspelletsen så han kluttade på golvet bredvid lådan istället. Däremot gick det bra göra bägge delarna i sandlådan med bränslepellets i.
Haha, katter är för sköna. Det ska va finlir, annars får det vara. 
#70 Sture´s son han kan kissa på all sand men bajsa då måste han ha Everclean eller Catexlusive *den sanden har bytt namn nu* dvs sandstrands sand. Mest dessa kattsand jag använder.
#67 med tanke på debatten om spån och terpentin, värmepellets är ju gjort på barrträd.
≧◔◡◔≦
#72 Nu var det Inte råttorna som gick på bränslepellets utan jag hade testat det i kattsandlådan till Katterna vilket jag testade för många år sedan då jag bodde i Sandviken.
alright, läste lite slarvigt.
≧◔◡◔≦
Nä, toalätt luktar fruktansvärt. Har en påse i nödfall, finns nämligen bara en affär i örebro som säljer rätt sorts spån/flis (asp eller al.. minns inte vad jag har) och de har slut ibland. Som nu inför helgerna så var det slut så idag har de fått toalätt. Effektivt sätt att hålla bort min syster i alla fall, hon har astma och klarar inte av "doften" knappt jag gör det. Men nu är det bara en dag kvar innan de borde ha fått in nytt spån. 
Jag börjar undra om inte vi har nån specialvariant eller nåt, för den vi har luktar i princip ingenting alls. (?)

#76 nejdå, det är väl bara olika hur känslig man är. Jag tycker tex toa-lätten luktar lite smått unket om man kör ner huvudet i påsen och tar ett djupt andetag. Så jag undviker att göra det. Helt enkelt :P

#77 unket är no en rätt bra beskrivning på toa-lätt doften…..lite gammelmormors instängda lägenhet *le*

#78 ja men jag känner bara den doften om jag kör ner näsan i påsen - vilket är rätt lätt att undvika lixom :P

#79 absolut…ja låser in säcken i förådet jag…..
funderar på å prova asp va så längesen så ja minns faktiskt inte hur pass bra de var…….luktar de nåt, förutom asp ? ;)

#80 har inte provat asp, när jag hade råttor sist använde man ju spån och jag har inte lyckats ta mig till djuraffärerna i u-a än :P
Förresten, vi kanske kan beställa in tillsammans?

#81 de skulle va en bra ide…..har iofs inte vart å kollat om de kanske inte redan finns nånstans än….fast man vill ju inte att det ska va för galet dyrt heller….

#82 nej galet dyrt har jag inte råd med, fattig student juh. Jag ska kolla runt så kan vi hålla varandra informerade :)

en säck asp spån ligger runt 120-130 kr, och det blir billigare än toalätt i längden.
Men ni bor ju i Uppsala, dvs inte så långt till Stockholm väl?
*skvaller* (Grodan har en massa säckar med asp flis som hon nog gärna säljer)

#83 ja har kollat djurhobby nu….det står inget på deras hemsida men deras leverantör säljer det iallfall…..så de kan ju ta in om de vill…..kanske ska till ikea på eftemiddan idag så då kan ja gå in å kika å höra med dom,ligger ju nära djurhobby….

#84 ah, tack för insidertipset, ska kolla med henne. Jag bor på vägen mellan uppsala och stockholm så jag har bara 25minuter till sthlm city
#85 ja gör det! Hör av dig sen :)

#86 jäklar nu surfade jag fram fler tänkbara ställen där det finns i uppsala…….ska nog käka lite lunch nu å gå å damma av bilskrället å ta en tripp ;)
Grodan vill inte sälja någon säck, har redan frågat
Ni i stockholm - vart köper ni erat aspflis??

Mvh Stephanie 

tror inte att det går att köpa aspflis om man inte har kontakter och då måste man köpa mycket åt gången. Frågade du grodan nyligen Stephanie

OM det nu är så att man måste köpa mycket så kanske vi kan gå ihop ett gängi uppsala/sthlm? Bara en idé.
Ja, det var inte så länge sen jag frågade henne…

Mvh Stephanie 

Bor ju i Härnösand men kan man fixa d på nått vis så räkna me mej
kom ni inte av er igen ? :)
// Vanessa
#90 Jag är intresserad i så fall!

Mvh Stephanie 

Jag har inte så många säckar. Leveransen från Estland kom inte, men min plånbok är glad för det ändå. Så jag åker till Scanbur i Sollentuna och fyller bilen. 165 kr per säck: 12,5 kg. Scanbur är inte intressade av att sälja enbart en säck, utan många… Nästa gång jag åker dit ska jag hojta till - fast det dröjer nog. Har nu säckar här så jag klarar mig…

aha, sorry för skvallrandet:(

Jag beställer en säck i taget, från min djuraffär… Inga problem. 
#95 Grodan nästa gång du åker till Scanbur hojta till mig då..
#97 Vilken djuraffär köper du från då?

Mvh Stephanie 

#99 Hagsätra.. ska jag ta hem en åt dig?

Djurhobby i Uppsala har asp fast de va slut igår så de skulle ta hem…..

#101 pris?

#102 ja han hade de ju inte hemma så han kunde de inte i huvet….men runt 120 kr…samma som Kaytee….han skulle ringa när han fått hem de….skulle igentligen kollat ett till ställe men hehe ja…..jo…jag hitta inte på stället måste ha karta me mej tro ja….krångligt att hitta i boländerna….*le*

Pottsorken, har du kollat vad det var för spån du hade?
#103 Skulle han ta hem flera påsar? I såna fall kan du väl höra av dig till mig när han ringer så jag kan åka dit och köpa jag med :)

#104 Gubbstrutten har inte ringt ännu från djurhobby,om aspspånet…….får väl åka dit igen…*suck*
Har blivit lite kluven nu jag….vet inte om ja hellre vill ha aspflisen sägs ju att den e bättre än aspspånet….eller om ja ska köra på me tidnigar å toalätt….men toalätt å tidningar luktar ju blöt hund typ….hrmmm…*fundilerar*

*putt* Undrar: har pottsorken återkommit om spånet än?
Nope, inte ett ord 

Vet inte riktigt vad jag ska säga.. säger jag att det är påhopp ni håller på med så blir jag nedröstat totalt då det är fler i denna tråd som är emot spån än för.
LeTigre=Vi väntar med spänning! Ingen idé att döma ut ps83 innan vi vet vad det är hon har. Let's wait and see :)
Så döma ut ska ni göra om det är spån?
Jaja..
#108, Bara en fråga såhär… Om en mamma klädde sina barn med asbest skulle hon få fängelse för misshandel/mordförsök på sina barn men när någon använder något som är bevisat dåligt för råttorna så får andra råttägare reagera?
Ok, då vet jag
Vad är allt detta snack om spån? Jag har aldrig använt rent spån till någon av mina bur djur utan har lärt mig att använda något som inte dammar så som asp spån, toalätt eller tidningspapper. Jag valde asp spån pga dess uppsugningsförmåga. :)

Har jag svarat? Jag tycker faktiskt ni är patetiska här inne..

#111: Och allt blir bättre om man går till personangrepp?
Ingen tvingar dig dessutom att stanna kvar. :)

#108 Vad jag egentligen menade var att vi ska inte döma ut hennes spån innan vi vet. Handlar absolut inte om att döma ut individer, jag har själv använt spån till råttor i flera år innan jag hade kunskapen, något som jag tror de flesta av oss gjorde när vi började med råttor. Men jag är inte allvetande och vill gärna veta om fler terpentin och dammfria bottenmaterial.
Personligen (kan inte tala för någon annan men vill gärna tro att fler känner som jag) skulle jag absolut inte tycka mindre om ps83 ens om det visar sig att det är vanligt spån hon haft, det är ju ändå tydligt att hon bryr sig mycket om sina djur. Och hon är en trevlig RIF:are i övrigt också med mycket bra att säga i trådarna.