Råttor iFokus

Råttor

Etikettrif-och-ifokus
Läst 883 ggr
gulzebra
0

Ang ormmatsdiskussionerna - artikel?

Det är nog inte bara jag som är trött på alla ormmatsdiskussioner, och då har jag ändå inte ens deltagit i dravlet förutom ett inlägg i senaste tråden bara…

Det jag tänkte var ifall man kanske kunde försöka skriva ihop en artikel. Få någon ormmänniska att skriva sin syn på saken, lite info odyl ang råttor som ormmat, inte bara att ormar behöver bland annat råttor utan varför de behöver just råttor och andra djur de äter och vad som händer om man ger de annan mat (andra djurslag, köttfärs, sallad…). Låt ormägaren berätta fördelar och nackdelar ang levande ormmat och död ormmat, varför man ger levande eller dött, vad som är vanligast. Låt de berätta varför just ormar är så bra husdjur, och vad ormar gör för nytta när de käkar råttor i det vilda. Bland annat.

Samtidigt kan väl någon ormmatsuppfödare kanske berätta om sina råttors liv - hur de bor, vilken mat de får, aktivering odyl. Helt enkelt för att visa att alla råttor inte alls lever i ett rent helvete enbart för att de blir ormmat.

Och sist men inte minst, vad vi kan göra för att de ormmatsråttor som inte har det bra ska få det bättre. Tips på hur vi kan påverka ormfolk helt enkelt, utan att bli som militanta veganer som inte gör annat än att förstöra och släppa ut minkar liksom. Kan vi bara få en bra relation rått- och ormfolk emellan så kan vi säkert lära oss något från ormfolket också, kanske rent av om råttor!

(Och nej, jag har ingen aning om vilken kategori som passar bäst till den här tråden så jag chansade på sajten :P)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

SamanthaJones
0

vore kalas bra med artikel!

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

MalinMalin
0

Jag hade kunnat berätta hur mkt som helst,bara där är nån som lyssnar och inte bara kommer med sina åsikter att dom inte tycker om ormar och varför ska dom äckliga djuren äta råttor.

Och acceptera att det finns människor som älskar och värderar sina ormar och råttor lika mkt och kan se livet ifrån båda hållet och inte bara ifrån ett.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Girlie
0

Tycker det vore jätte bra. Alla diskussioner/rykten uppstår ju när personerna ifråga inte svarar på frågor utan bara skyller ifrån sig.

gulzebra
0

#2: Sånt folk finns. Jag är en av de tex. Jag må inte vara för blandade linjer, men däremot är jag helt införstådd med att ormar måste äta och maten måste ju tillverkas *host* :P

Jag kan satsa min högra hand på att det egentligen finns en hel del som också är för att ormar ska få äta. Men med tanke på hur hetsk debatt det varit med många rena dumheter skrivna så kan det säkert vara en del som inte ens orkat lägga sig i. Där är jag också en av de.

Fast jag själv är ett dåligt exempel iom att jag själv vill skaffa orm när jag har möjligheten. Men ändå, jag är helt säker på att det finns fler. Och finns det inte det så vore det ju ändå görbra om de som inte vill inse att även ormar behöver mat eller att alla råttor inte automatiskt lever i ett helvete kan få läsa en ormmänniskas syn på saken och kanske tänker till, och kanske rent av ändrar åsikt.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Girlie
0

Jag vill inte skaffa orm, jag skulle aldrig kunna mata en orm med en råtta och förstår kanske inte hur man som råttägare klarar av det MEN jag har upprepade gånger påpekat att jag förstår att ormar behöver mat och att jag tycker att det är bättre att "maten" haft det bra.

Diskussionen i alla fall för mig handlar helt och hållet om avel och det jag finner konstigt är att Malinmalin inte svarar på några frågor om sin avel men ändå tycker att alla ska lita på att hon är lika seriös som uppfödare som inte matar delar av kullen till ormar.

gulzebra
0

#5: Till stor del ja, men en stor del har även varit just att ormar borde äta kungörnen kyckling eller sallad istället, för att råttor är omtyckta av folk här på forumet. Det är den diskussionen jag syftar på iaf. Råttkretsar behöver mer kunskap om ormar och ormmat helt enkelt.

Ang att Malinmalin inte berättar om sin avel tänker jag inte ens lägga mig i, även jag ser det som oseriöst. Hur hon framställer sig själv är helt upp till henne liksom, även om jag inte direkt är något fan av "häxjakten" som en del bedriver mot henne.

Girlie
0

#6: Jag kan bara svara för mig själv eller hur? Tycker också man borde ta lite hänsyn till folks ålder på detta forum, även om en del diskussioner bara är "korkade". (Nej, kallade ingen korkad).

Kan tyckas att det är upp till henne men när hon klagar på att hon är orättvist behandlat, ingen förstår henne, folk har förrutfattade meningen, hon får inte vara med på uppfödarlistor tycker jag inte att det är konstigt att det blir en diskussion. Helst när hon inte svarar på frågorna. Därför välkomnar jag en tråd där någon berättar om avel sin seriösa avel på råttor som sällskap och ormmat.

TienMu
0

spännande……låter som en bra ide! så man får lära sig nåt! :)

#6 men visst vore de väl bra om ormarna kunde äta lite sallad? *drömmer*

Jag tycker att MalinMalin kan få skriva…..

Tror hon har stor kompetens inom detta, å är dessutom intresserad…..

Daydreams
0

Jag är inte särskilt intresserad av ormar och ormmat. Om jag vore det skulle jag gå och läsa på en sida som handlade om det. Det enda jag är intresserad av är att VETA att jag inte köper mina råttor från någon som tar en del från kullen till ormmat. Eftersom jag älskar råttor så gillar jag inte djur som äter upp dom djuren jag älskar.

gulzebra
0

#7: Självklart, jag har inte sagt något annat heller.
Ta gärna diskussionen om/med Malinmalin i nån av trådarna som faktiskt gäller henne istället, den här har inte med henne att göra utan den gäller ormmat.

#8: Nae, kan jag inte påstå ;P De gör ju stor nytta i naturen när de äter råttor, möss, sorkar osv. Fast visst vore det smidigt om de kunde äta sallad i fångenskap, det håller jag med om :)

Personligen tror jag att det bästa vore om vi kunde få någon som det finns ett förtroende för att skriva (det är väl nån här som föder upp ormmat på sidan om också..? Eller det kanske är på r8forum?) eller någon utomstående. Med allt bråk som har varit så har nog folk redan en rätt negativ bild av henne tyvärr vilket kanske kan påverka när de läser så man inte vill ta till sig av det som faktiskt skrivs. Ska inte tala för resten av mänskligheten nu men själv blir jag iaf lätt blockad och letar bara fel när något skrivs av en person jag inte gillar, och det tror jag inte att jag är ensam om. Meningen är ju att vi ska få lära oss och inte leta fel liksom.
Men som sagt, jag kan ha fel också. Jag har ju bara mig själv att utgå från med sånt ^^

Cupid
0

Jag är inte så förtjust i ormar, är praktiskt taget livrädd för dem men en artikel skulle vara finemang.

Girlie
0

#10: Nöjd?

zickan
0

gul_zebra. ja varför inte. kanske kan lyckas få slut på de diskusionerna. men tror tyvöärr inte det. ormar kan äta nyfödda fågelungar också men det är så mycket svårare att få tag i. kan även äta alla typer av gnagare så dt behöver ju inte vara råttor. förutom att råttor är ju bäst på allt.
Men med en SERIÖS artikel så kanske alla kan få svar på de frågor som har förbisetts eller missats.

OM inte folk här är intresserade kan en seriös artikel om hur man bör hantera och sköta ormmats råttor iaf vara behövd. Då kanske djuren som ägs av orm folk hanteras snällare om de visste vilka regler som gäller med bur mått ect?

#9 jag gillar ormar. jag har ätit orm.

nej fram med en bra artikel om varför ormar måste äta kött, varför det är posetivt att ha sällskaps uppfödning också till orm mat och inte köra labb burs djur. hur de matas, hur de bor. växer upp.
mest av allt för att visa hur det kunde ha sett ut som man bara avlade för att få ormmat och inte tog hand om dom som sällskapsråttor. där kan det kanske även vara bra att ha med hur ormmatsråttor föds upp, maten, tanke bakom sjukdomar, genetik , inavel ect.
lägga upp två synvinklar hur man kan föda upp ormmatsråttor. bra som tas hand som sällskapsdjur eller i trånga burar med endast råttpellets i en skrubb.

efter en artikel är publicerad kanske det kan sättas en regel att det inte ska diskuteras orm matsråttor på detta forum för att undvika just dessa hårda diskusioner?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Beaver
0

Bra ide!

gulzebra
0

Fast att helt förbjuda ormmatsdiskussioner vore nog inte heller bra. Finns inga fördelar med att tysta folk helt liksom. Däremot behövs det förståelse för att ormar behöver mat och att folk vill ha ormar och helt enkelt en acceptans för andras val. Kan man bara få in det så kanske iaf en del kan tänka ett steg längre liksom och se det från båda sidor, så kanske inte diskussionerna blir riktigt lika hårda iaf.

Daydreams
0

Men handlar inte diskussionerna framförallt om att folk inte kan presentera sin avel?

Om en person som föder upp både sällskaps och ormmats råttor skrev ut det i sin annons samt berättade ordentligt om sin avel så skulle jag fortfarande tycka att det vore fel men inte mycket mer än så. När man får reda på efteråt att folk man funderat på att köpa råttor av föder upp ormmat, då känner man sig lurad.

Plus att det här är råttor i fokus, alltså ett forum för de som älskar råttor, att detta forumet då ska acceptera att folk som föder upp deras favvodjur till mat, ska annonsera här tycker jag är fel. Förhoppningsvis värnar de flesta här om råttors bästa och jag anser att en råtta har det betydligt bättre som sällskap än när den blir uppäten.

Som sagt det finns ju forum på iFokus för de flesta intressen, kan man inte hänga på en reptil site istället då?

gulzebra
0

#16: Ja, en del, men det har ju diskuterats mycket ang ormmat i sig också och det är det jag syftar på. Bristen på presentation om sin uppfödning har jag inte ens velat lägga mig i och tänker inte göra det heller.

Vore det inte bättre om man faktiskt satsade på att ormmatsråttor ska få leva bra liv i de fall de inte gör det, istället för att bara gnälla över hur elakt det är att mata ormar med råttor?

Klart man kan hänga på reptilsidor men det finns ju de som är intresserade av råttor också. Samtidigt, som sagt - om vi råttfolk kan få lite insyn i hur ormmatsråttor lever i vissa fall så kan vi bli mindre negativt inställda. Om vi samtidigt kan få tips på hur vi ska bete oss för att kunna påverka ormmatsuppfödare så har råttorna en stor nytta av det. Vi råttintresserade kan påverka så att råttorna kan få bättre livsvillkor, men det går inte om vi ska bete oss som rabiata tanter liksom. Kan vi få bättre insyn så kan vi få en mindre negativ bild av ormmatsuppfödare, och det gör mycket för attityden som i sin tur gör mycket i hur vi uppfattas vilket i sin tur gör mycket i hur det vi säger tas tillvara. Om råttfolk kan föra fram sina åsikter på bättre sätt gentemot ormfolk så kan vi påverka ormfolk till att ta bättre hand om sina ormmatsråttor. Är inte det bättre än att många ormmatsråttor fortsätter leva i misär?

Babbett
0

Någon kanske borde starta ormmatifokus??

Daydreams
0

hihi

Babbett
0

…sen kan tex. jag hänga där och tracka de som älskar sina ormar och inte vill använda dem som mat åt andra levande varelser!

TienMu
0

#20 hehe….evil……

gulzebra
0

#20: Det kan du ju redan göra på reptiler iFokus vet du Skrattande

LeTigre
0

I all ärlighet är det kanske en eller ett par personer som skämtat i stil med "varför kan inte ormar äta sallad". Kanske finns det någon enstaka individ som hatar ormar och inte förstår att de är lika viktiga som alla andra djur i näringskedjan men har man följt dialogen så är det smärtsamt uppenbart att debatten har hållts vid liv främst av en viss persons ihärdiga och onödigt defensiva hävdade att "alla" härinne är emot att ormar ska få äta. En åsikt som absolut inte framkommit. Skämten jag nämnde har dykt upp efter en hel del pushande från den/de som ansett sig attackerade.

Jag hävdar (envist) att många här inne helt enkelt måste tagga ner och sluta uppföra sig som om de debatter som förs är på liv och död och att de är ett enormt problem. Detta är ett semi-anonymt internetforum, det som sägs härinne är inte så jäkla tungt vägande att ni behöver bli upprörda över det. Sluta ta allt personligt!!

Angående artiklarna som GZ föreslår, det verkar ju finnas ett visst intresse så varför inte? Dock ser jag inget skäl att skriva förklaringar om varför ormar behöver kött, vi ska inte idiotförklara hela RIF. Överhuvudtaget behöver vi inte skriva en massa ord om ormar på ett råttforum i min åsikt. Men ett reportage om ormmatsuppfödares avelsetik och skötsel av djuren tror jag skulle vara av allmänintresse. Dessutom är frågan om hur vi kan påverka ormvärlden till att behandla foderdjuren med mer respekt viktig så malinmalin kanske kan ge konstruktiva råd där eftersom hon står med ett ben i varje läger.

Pandae
0

#2 du får gärna skriva till mig och berätta.

Även om detta är råttor iFokus och folk inte vill veta om detta så handlar det faktiskt om råttor (eller möss), och det är väl bra att veta om hur aveln är där istället för att blunda för den och låtsas om den inte finns?. Tycker det är orättvist att säga att det är typ fel att ha orm för att den äter råttor? (råttor äter ju kossorna ni ger dem, eller grisarna, eller kycklingarna) men det är ju inte något fel?:S
Alla måste äta för att leva, vi får bara se till att göra det bästa av det och se till att alla djur (både de som är menade som mat och som sällskap) får så bra de kan under den tid de lever.

Girlie
0

#2: Du får gärna skriva till mig och berätta också. Jag är bara nyfiken på din avel.

katiz
0

Jag tänker skaffa orm och har hört många åsikter angående ormmat. jag tycker bara att detta tillhör en livsscirkel. människan äter  vildsvin som äter nyckelpigan som äter bladlöss som äter blad…o.s.v

detta är en del av naturen. vi har redan blandat oss i naturen för mycket med alla miljöförstöringar. Men jag föredrar att råttan,eller musen inte ska vara levande vid uppätning(som jag kallar det) så aa. livet är en ända cirkel som går .. går och går…..

Cupid
0

#26 Circle of life. :)

Girlie
0

#26: En nyfiken fråga, kommer du mata ormarna med marsvin också?