Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 745 ggr
gogogo
0

hjäälp?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan, nu är det så att jag nyss köpt en råtta. men jag har svårt att  få henne tam. alltså, har ju läst att man ska ha tålamod o så, så jag sitter med handen inne i buren i typ 30 minuter varje dag, ibland nosar hon itne ens på mig utan går o lägger sig. men idag så fick jag entligen ut henne. så hon fick sitta på min axel o sen kröp hon ner i tröjan. men nästan direkt när jag satte mig ner på sängen så ville hon springa iväg. o sen när jag skulle ta upp henne med handen så blev hon skiträdd och ville springa iväg igen.

så har någon några tips på hur jag ska få henne att lita på mig??

Allamej
0

Du gör rätt men bör umgås ännu mer med henne. Ha henne i tröjan, gör saker som låter så att hon lär sig att även om det är otäckt runt omkring så är jag trygg med mamma.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Keno
0

Ja precis! Mina råttor är mera skraja när dom inte är med mig än tvärt om. :P När jag bär på dom eller har dom nära mig så är dom hur modiga som helst och inte alls rädda för omvärlden. Går jag däremot därifrån så är dom plötsligt inte lika stöddiga längre. Så det som gäller är väll att ha henne nära dig så mycket som möjligt så att hon vänjer sig vid just dig, din lukt osv.

gogogo
0

jo hag vet men hon är helt tvärtom, när hon är med mig så är hon skit skraj, men är hon själv, eller springer på sängen alltså så kan hon göra vad som helst, då är inget läskit.. :/

Keno
0

Hon måste helt enkelt lära sig att du inte är farlig.

gogogo
0

Mjoo, men aa.. shit vad svårt. har du några fler tips på hur jag kan göra? :/

meilin
0

Ha henne i tröjan utan att sätta dig någonstans där hon kan springa iväg. Gå runt hemma med henne samtidigt som du gör vanliga saker. Det brukar fungera ganska bra!

gogogo
0

aao.. smart det ska jag göra! thnx.. : )

Keno
0

Jag hade munkjacka ofta i början så dom kunde va i luvan eller i magfickan medan jag gick omkring och gjorde lite allt möjligt. Dom blev tama riktigt fort av det. Dom var inte tama alls när dom kom. Det är bara att låta dom vara med så mycket som bara möjligt! Om du har en tröja med luva på så kan du ju prova att ha den bakofram o ha råttan i luvan så ser du henne oxå. :D

gogogo
0

åh det måste jag också testa! :) tack för tippsen :>

Keno
0

Så lite så :)

Grodan
0

Jag brukar/brukade hantera ängsliga råttor genom att hålla dem mycket i händerna. Klappa, tvångsgosa, massera magen. Prata hela tiden hålla ansiktet nära råttans ansikte. Sedan en grej som låter helknäpp. Tar ett varv runt lägenheten. Håller råttan i handen/händerna - obs! viktigt! - och berättar för råttan vad varje pryl är och hur den luktar och låter. Ex ett varv i köket

- här är diskhon, så här luktar den, vattenkran, den låter såhär (och så får man vara beredd på att råttan blir skrämd när man sätter på kranen, men låt den få lyssna och lukta och lugna sig känna sig trygg innan du stänger av den), här är lådan med bestick, de låter såhär och luktar såhär, här är lådan med påsar, de luktar plast och prasslar (prassel prassel - ett ljud de inte gillar)…

jag tycker alltid en sådan rundvandring får råttan att slappna av lite mer och känna sig trygg, som om den inser att det inte är DU som är skrämmande utan omgivningen

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Bim
0

#11 hahaha, gud vad kul det där lät!! XD Men jag ska bara sno den här tråden lite om det går bra?.. Hur tvångsgosar man med råttor?! Dom kutar ju omkring överallt! och om man håller i dom så slingrar dom ju sej tills dom kommer ut! och massera magen? ska man lägga råttan på rygg då och massera? Fattar nada.. ;P

Keno
0

#11 Fan va smart!! Hehe mina råttor älskar prassel ljud. Prassel = Godis. :)

gogogo
0

#11, det var ett bra tips! men hon vill inte sitta i mina händer.. >> men ska jag försöka hålla henne kvar i händerna då eller? :>

Keno
0

#14 Det är väll bara till o tvångsgosa som Grodan sa. ;P Haha, hålla fast och gå på tvångsrundtur. :P

Grodan
0

Tvångsgosa är ju precis som det låter. Hålla fast råttan, den får inte gå ifrån dig - om den inte behöver gå på toa förstås. Skall ju lära sig slappna av och förstå att du inte är läskig.

Det lyckas inte alltid, en del har råttor har en ganska primitiv läggning och är inte lämpliga som gosdjur - de är inte anpassade till att trivas i fångenskap. Eller med andra ord, de trivs inte med människor. En del är också mer svårövertalade och kan ha svårt att acceptera människor till 100%, man får då ev vara nöjd med så långt man kommer i tämjningen. Fast råttan får aldrig BITAS!!

Keno
0

#16 Hur vet man om råttan behöver gå på toa då? Jag blev kissad på i knäet precis nyss och han förvarnade inte det minsta! :|

Grodan
0

när råttan blir tamare eller äldre brukar den visa det genom att bli orolig (måste tänka efter… det är i regel bara oroliga bebbs som kissar på mig, vuxna gör ju inte det)

Keno
0

#18 Min gamle Platon förvarnar ibland genom o springa omkring o leta efter ett lämpligt ställe att pinka på, och ibland inte. Idag låg han bara i mitt knä och myste när jag kliade honom bakom öronen och plöstligt kände jag bara att det blev ovanligt varmt i knät. :P Men han kanske hade det så mysigt så han pinkade på sig. ^^

[Inana]
0

mm, senast igår fick jag mig en dusch också :P
är alltid lika förvånad över hur mycket kiss det får plats i en råtta, haha…