Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 771 ggr
warcloudd
0

Ny bur!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nya buren. Den är ca. 180 cm hög, 60 cm bred och 57 cm djup.
Kommer det duga åt min GP eller behöver jag skaffa större?

Stj3rnfallet
0

I min smak ser det ut att vara ganska lite yta.. De behöver både långt och högt eller vad jag ska säga :P Alltså de är väl stärsta delen på "marken", men klättrar gärna ibland iaf =) Lava klättrar och hoppar omkring i buren varje dag. Dock har jag själv också förliten bur, men den är iaf 90 cm, hade velat ha en på ca 150 cm lång egentligen, men det är så svårt att hitta bra burar här =( Vi har ju ingen djuraffär att vända sig till heller. Eller ja Björkis kanske hade kunnat ta in en, men är inte helt säkert.
Höjden är ju jättebra =) Bara bredden och längden som kanske är lite för litet..

warcloudd
0

Åh det här är krångligt. Jag kan väl bygga ut den? Sätta något bredvid så att buren blir längre?
Det borde finnas burar för GP-råttor.

Stj3rnfallet
0

#2 Haha, jaa, när man ska köpa bur är det ett nedrans krångel :P Iaf när man ska ha till en Gp råtta.. Omöjligt att hitta ngn perfekt direkt! Iaf om buren ska vara billig. Ja, om detta var en ombyggd garderob borde du kunna bygga ut den =) Kan ju inte vara så svårt.. Den utbyggda delen behöver ju då inte heller vara lika hög som den du redan har =) Eller det tycker iaf inte jag :P Tänk på att en Gp blir stoor :P Typ som en kanin av större ras, bara det att dessa klättrar också :P Och de har inte lika höga ben kanske. Lava väger ju som sagt redan 1272 g och hon är ca 4 månader =) Man kan inte föreställa sig hur stora de är förrän man fått hem en! Hanar blir ju dessutom oftast större än honor ;)

warcloudd
0

Ja, det är bara krångel!
Jag hade tänkt bygga ut den ca 50 cm på bredden och djupet.
Men än är det inte brottom, jag får honom om 7 veckor så.
Så det är bara att bygga två "lådor" och sätta fast och göra ingångar och höjden blir väl 50 cm ellerså men det kan väl duga?

Daisymink
0

vad är det för mått som gäller på en GP ? alltså som minsta burmått ?

// Vanessa 

Velsan
0

Buren jag har till mina illrar (sovbur och matställe, den står öppen) är stor och bra annars :)

Ferret nation heter den

Pandae
0

http://www.blocket.se/vi/14758998.htm?ca=11_s

skulle en sån voljär vara lagom storlek ifall man ska ha en GP? (undrar mest..ska inte skaffa någon GP ..inte än iaf:P… men kan va bra o se ungefär vad som e lagom)
den verkar stor o bra

eller funkar tex ett furet tower? (tänkte iom att där e två bottnar..) eller den blir inte tillräckligt bred ?

(hoppas jag inte snor tråden:O ..)

Stj3rnfallet
0

#5 Kan säga som Pugsleys uppfödare sa till mig.. T.o.m den största illerburen är för liten till en Gp råtta. Så de kräver rätt stort =)

Oavsett om buren bara är till sovbur tycker jag att de har rätt till en stor bur.

#7 Ja, den skulle man ju vilja ha till Lava :D För den ser stor och bra ut. Tycker jag iaf! För det är ju en riktigt stor voljär. Ju större desto bättre ;) Tyvärr tror jag att furet tower är för liten, även om den är hög och har 2 våningar =/ För Marie sa en gång till mig som sagt att även den största illerbur är för liten åt en Gp.

Pandae
0

#8 Då vet jag:-)

gulzebra
0

Kan ta Anders som exempel, han är ca 75 cm lång (beräknat på att om han har nosen i taket på sin bur så nuddar svansen botten, och buren är ungefär 75 hög…) så mindre än 75 cm i yta vore rent av olämpligt. Att de ska kunna sträcka på sig är det absolut minsta man kan begära och inte ens det är tillräckligt.

Men ja, bygger du ut den så borde det funka bra :) Personligen hade jag hellre skaffat något mer robust dock. Vill en GP ut ur en träbur så kommer den ut, hur enkelt som helst. Här fick jag en voljär söndertuggad av Anders, och det var ändå en sån där vanlig "köpevoljär" som är mycket robustare än en vanlig träbur. Visst kan träbur funka men var beredd på att få akutköpa ny :P

Pwss har kaninburar på 150*85*64 cm för bara 950 spänn annars, det kanske kan vara något? Imazo har kaninburar på 140 cm också, har du en zooaffär som tar hem från Imazo så kan du kanske köpa en sån istället..? :)

(Eller så kan du köpa voljären som det länkats till i den här tråden, då får du en vääääldigt glad GP ;P)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Stj3rnfallet
0

#10 Menade du det där till warcloud_?:P
Undra om den buren jag skrev om i den andra tråden skulle vara bra, om man ev. bygger på med lite fler burar ovanpå? Den hade måtten 120*60*74. Tyckte det var rätt okej ändå. I så fall skulle jag nog ta bort plast hyllorna så blir det större plats. Hade VERKLIGEN behövt nya burar, då det blir en till i slutet på februari =) Hehe, undra hur man ska få plats med allt i en etta sen?:P

warcloudd
0

#10 Vad borde måttet vara egentligen på?
Så kan jag gå efter det när jag ska köpa ny bur.
Kommer bara ha den här ett tag.

dorkey
0

Jag har ju denna till min tös. Och jag tycker den är på tok för liten! Man får inte plats med mycket alls, och hon kan inte stå raklång i den. Vilket inte kan vara bekvämt! Den är slarvigt gjord och kommer nog ändå behövas slängas snart, men San har inte bitit sönder den alls. Hon biter sönder inredningen istället =P Och ändå så är hon i trotsåldern.

gulzebra
0

Det var menat till warcloud ja :P

Mig veterligen finns det inga mått bestämda, annat än JBVs älskade 20 kvm. Man får köra på så stort som möjligt helt enkelt. Längden på de är ju en rätt bra måttstock om inte annat, minns inte hur långa de brukar bli (jag och siffror… *host*) men de ska ju åtminstone kunna sträcka på sig - så inga burar där de inte kan sträcka sig även om det bara är en övernattningsbur. Samtidigt får man tänka på att inte vara för "tamråttskadad", GPs må gilla att klättra men de lever trots allt inte på höjden på samma sätt som råttor utan för de är ju ytan desto viktigare även om de vill klättra också.

De måtten du skriver låter bra tycker jag iaf, sålänge man bygger på höjden också, även om det absolut inte skulle skada med ännu mer yta - sålänge den lilla marodören får springa löst mycket förstås :P

Kom att tänka på en sak ang övernattningsburar - där får man ju även ta med i beräkningen att GPs är nattaktiva, så de ska ju kunna röra på sig ordentligt även där.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Stj3rnfallet
0

#14 Jo, precis, därför skrev jag att jag tyckte det skulle vara stort iaf, även om det är övernattningsbur =) De är ju trots allt nattaktiva djur. Visst är väl Lava vaken ibland på dag/eftermiddagen, men hon är ju mest aktiv på natten =)
Jodå, det hade jag ju tänkt då ;) Har en bur som är ca 90*45/50*75 som jag i så fall skulle sätta på kaninburen :D

warcloudd
0

Tack för svaren. Ska försöka bygga en väldigt stor bur senare på
ca. 120cm på höjden och 120cm på bredden och 100cm i djuper.
Det kan väl gå för en fullvuxen GP?

gulzebra
0

Jodå det blir nog bra sålänge den får komma ut mycket :) Fast när du ändå håller på kan du ju bygga ännu mer på höjden, tar ju inte mer plats liksom medan GPn ändå får mer utrymme :P

warcloudd
0

Menar du att den ska vara högre? Dom gillade väl mer att bo på marken? Vilket mått skulle du rekomendera?

dorkey
0

#18 Men den ska vara hög ändå. De måste kunna klättra och leka. Men om man tänker på hur GPn lever vilt, då lever de mest i hålor och stockar. Så buren bör vara så GPn kan vara helt raklång men samtidigt kunna klättra mycket =)

gulzebra
0

Helt enkelt att buren funkar men ändå gärna får vara högre. Visst är de bottenlevande, men de gillar ju att klättra ändå ;) På höjden brukar det ju inte ta plats heller (om man inte ska ha buren under en bänk eller så) så det är ju oftast inga problem iaf :)

warcloudd
0

Okej. Då vet jag. Jag lägger på några centimeter på höjden:)
Skulle nog kunna lägga till 40-50 centimeter.

gulzebra
0

Det blir nog skitbra Skrattande

warcloudd
0

Ja, det blir det nog:) Tur att jag har vardagsrummet som djurrum för buren kommer ta en del plats!
Åh, nu är det bara 41 dagar kvar tills jag får min lilla bebis!
Har tänkt att han ska heta Cosmos!
Jag längtar ihjäl mig. Kanske t.o.m fixar den nya buren nu eftersom jag tycker det är så tråkigt att vänta.

warcloudd
0

Jag kom på att buren kommer kosta otroligt mycket med virke osv. Så jag kom på att man kan ta två stora bord och sätta ihop!
Dock blir buren några centimeter mindre. Men man kan alltid bygga ut sedan:)