Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1096 ggr
Bassee
0

TRÄPELLETS

Är gran/tall pellets bra för råttorna elr inte?

lolaisdenied
0

vet inte men aspflis är bra:P

Bassee
0

Vart finns det och köpa??

Daydreams
0

#0 nix

Daydreams
0

sök i forumet, snälla

Bassee
0

Det skadar väl inte att fråga här elr?

LeTigre
0

Nej det är inte bra. De innehåller terpentin.

lolaisdenied
0

#2 Om de inte har de (aspfils) i djuraffären du går till så fråga om de kan beställa hem. om de inte kan de så fråga i en annan djuraffär:P

Daydreams
0

JO!!! För det finns en miljon trådar om det redan.

Bassee
0

När jag ändå pratar om pellets så kan jag väl fråga…Vad gör det..Jag vet att det redan finns.men jag kan väl fråga ändå.

Bassee
0

Tack för svar

RatLover
0

i många djuraffärer finns det, men det är ju bara trycka på sök och skriva "aspflis"…. så har du ju svar

Bassee
0

Ja men en fråga här kan man väl få ställa.Är det inte det den här sidan är tillför..Att få svar av dem som är mer kunniga.

skojvivi
0

Ursäkta, men vad är gran/tallpellets? Säkert att du egentligen inte menar spån gjort av dessa träslag?

#12: Men du har ju redan fått ett bra svar, se #7. Då kan du strunta i de som ber dig använda sök-funktionen. Klart att man får ställa frågor, men vissa av dem upprepas och ställs oerhört många gånger. Till slut är det mindre kul att svara på samma fråga rätt ofta.

Bassee
0

Suger upp jättebra och luktar och dammar inget men jag visste inte att det innehöll terpentin så jag ska byta..

Ja det gör jag ju vill bara säga det jag tycker..

Keno
0

Jag frågade om sånna pellets i djuraffären häromdagen, dom sa att terpentinet bränns bort?

Mischa
0

Värme/bränslepellets är gjort av barrträd, kan det vara sånt du menar (förekommer även till kattlådor)

≧◔◡◔≦

LeTigre
0

#15 Nu har jag läst en hel hög forskningsarbeten om tillverkning av träpellets, undersökningar om hälsoriskerna med att arbeta i fabriker som tillverkar kutterspån och träpellets samt om avdunstningen av terpener i samband med lagringen av träpellet. Hur som helst så verkar det som om träpellets innehåller terpentin de med, annars skulle logiskt sett avdustningen från dem vara inte innehålla det.

Beaver
0

Klart de innehåller terpentin, men i mindre mängd. De pellets som säljs i djuraffär sägs vara behandlade så att terpentinet är reducerat. Bara sticka i näsan och lukta.

TienMu
0

eller så unviker man allt material som innehåller terpentin……;)

LeTigre
0

Nu har jag läst på fyra stora pelletstillverkares sidor, pellets tillverkas genom att kutterspån, bark och sågspån pressas samman, ligninet i träet ageras som ett naturligt lim så inga tillsatser behövs. Sedan torkas pelletsarna. De bränns tydligen inte som djuraffärsinnehavaren sade. 

Möjligen avdunstar en del terpentin vid torkningen, det vore väl ganska logiskt, men huruvida det verkligen är så eller hur mycket framgår inte i någon av de undersökningar jag läst. Tror det är viktigt att vi läser på och lär oss fakta om såna här saker så vi kan svara med lite auktoritet när frågorna kommer upp. För de kommer komma upp igen.

Bassee: att jag tjatar vidare om det här är inte pga dig, tycker det är kanonbra att du bara tog åt dig infon och bestämde dig för att satsa på säkrare bottenmaterial. Creds till dig :)

Keno
0

Jag blir bara förvirrad när det enligt vissa innehåller terpentin och vissa inte. Hur som helst så använder jag det inte längre ändå. Men det skulle ändå vara intressant att ändå ha exakt fakta på hur farligt/ofarligt träpellets faktiskt är.

Jag menar, dom djuraffärer jag varit inne i senaste tiden använder ALLA träpellets som bottenmaterial till sina djur. Om det nu verkligen inte är bra för djuren borde dom väll veta om det men fortsätta använda det ändå? Dom brukar ju ändå vara ganska medvetna om vad det är dom säljer..

LeTigre
0

#21 Ja det kanske vet något jag inte vet, jag har ju som sagt precis börjat läsa på om det här. Jag litar väl helt enkelt inte på djuraffärer (pga lång erfarenhet) så jag brukar försöka ta reda på saker själv snarare än lyssna på dem.

Träpellets är väl förhållandevis nytt och enligt vad jag läst så forskas det för fullt på det nu. Främst på riskerna i arbetsmiljön under framställningen iofs, det är tydligen redan allmänt accepterat att det kan vara skadligt att jobba med kutterspån och pellet pga terpentinångorna. (någon de såklart skyddar arbetarna från på diverse sätt) Kanske dröjer innan studier vi intresserar oss för kommer.. Tills dess är det nog bäst att ta det säkra före det osäkra :)

Keno
0

#22 Så rätt så rätt. Min känsla är bara att träpellets även om det inte är bra att använda, ändå är bättre än spån eftersom de flesta som säljer det föreslår det före spån! Men det kan ju likagärna vara för att det är dyrare och dom tjänar mer på det. :O

LeTigre
0

#23 jag tror definitivt att det är bättre än spån. Men allt är relativt, det är kanske lite detsamma som att säga som att cykelstöld är "bättre" än inbrott..? Flört

Keno
0

#24 Hahaha, vilken urusel jämförelse! XD

Men det är okej, jag förstår poängen. Och jag håller med. :D

Ladyinred
0

Men terpentin är ju en flyktig eterisk olja som avdunstar. Bore det inte försvinna helt med tiden då? Frågan e bara hur lång tid det tar. Köpa en säck, öppna den och låta den stå i ett halvår/år kanske inte e så kul.

Keno
0

Det kanske har dunstat bort innan det hamnat i säcken? Öh, eh, det lät konstigt. Nu vet jag inte vad jag pratar om igen!

Allamej
0

Är det inte bara enklare att lämna barrträdsprodukterna i affären… förr eller senare kommer tom. den mest härdade handlare på att det inte lönar sig att ha det hemma…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TienMu
0

allt avdunstar ju inte……isånna fall skulle ju inte tall å gran innehålla skiten….

LeTigre
0

Jag tycker min liknelse med cykelstöld säger allt.. bättre hålla sig borta från grova lagbrott helt och hållet *flina* Cool

"Don't do the crime if you won't do the time"

TienMu
0

#30 LOL ,,humor på hööög nivå!!! Skrattande

Bassee
0

Tack för svaren nu har jag fått bättre koll på vad det är jag har till mina råttor..jag har faktiskt oxå hört att dem bränner det och det är något ämne som försvinner…

LeTigre
0

Bränner = torkar. De torkar dem på hög värme och då avdustnar en del av terppenerna. Bränner pelletsar gör man inte förrän man använder dem till värme.

Bassee
0

oj..kah menade inte bränner men torkar är kanske rätt ord:)

LeTigre
0

Förlåt om mitt sista inlägg lät lite tvärt och otrevligt, hade bråttom så jag hann inte slänga in en smiley bara :)

Bassee
0

det ä lungt:)