Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 828 ggr
Mymlan
0

Omplacering.ifokus.se

Är sådan av intresse?

Vad för artiklar etc ska finnas med på sådan?

Vad för regler kan vara bra att finnas med?

OBS jag bara spånar.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

zickan
0

ja varför inte.. samla allt på en ende tråd kanskje vore något.. är rätt många omplaceringar på alal forum.

gillar reglerna här inne. man ska ange masssa info om djuren man lägger ut. sedan omplacerings djur ska väl inte säljas till överpris?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan
0

Om jag ska ta den så måste jag ha hjälp av de som har intresse, kan skriva *där brister tyvärr jag då det gäller min gramatik*

Men spånar bara. Men regler kommer i så fall finnas.

dorkey
0

Det vore kanon!

Då har man kategorier för olika djur.. Aaah, underbart I say!

skojvivi
0

#1: Nej, men jag tycker samtidigt inte att man ska omplacera djur gratis, eller billigt (nästintill gratis) heller. Och ingår bur, tillbehör tillsammans med en omplacering av djuren får man självklart ta lite extra.

#0/2: Det är en jättebra ide, och jag kan tänka mig att hjälpa till som Medarbetare om du startar en sådan sajt :)

Mymlan
0

#4 Lägsta summan ska väl kanske vara 100:- lite beroende på vad för djur det handlar om. När det gäller katt, hund, iller att de ska vara vaccinerade, veterinär besiktade *tanke nu*

När det gäller hästar där kan jag inte ett smack om.

Annons ligger kvar 30 dagar sedan måste den förnyas om de ej fått hem.

skojvivi
0

#5: Iller ska dessutom ALLTID vara kastrerade. Det är för deras eget bästa. Speciellt honor, som annars kan dö av blodbrist, vad jag har förstått.

Sedan anser jag att de djur som är kastrerade/vaccinerade/ eller id/chipsmärkta ska kosta lite mer än andra djur. Detta då dessa ingrepp kostar en slant men som ändå kan betraktas som nödvändiga ingrepp.

Men annars tycker jag att 100 kr låter bra, speciellt för smådjur :)

Mymlan
0

#6 När det gäller iller så kan jag inget om dem.

Grodan
0

min gamla idée ju…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

#8 Trodde sådan här sajt skulle komma upp då du tog upp det.

Grodan
0

trodde jag med… vore väldigt bra med en sådan tror jag!

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Mymlan
0

#10 Får jag bara hjälp, jag kan ej alla djur, jag är ej så bra på skriva etc..

dorkey
0

Man skulle ju kunna kontakta varje Sajtvärd för varje djur som ska finnas med. Be dem att skriva vad de tycker ska vara nödvändigt att skriva in som regler, minimumpris osv. =)

Allamej
0

Jag kan hjälpa till om det behövs. Jag kan en del om mycket :D

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Mymlan
0

Nu frågade jag i forumena för djur..

Mymlan
0

Kan ju hända de finns de som ej gillar regler o ha mini pris o djur kan få det bra fast de skänks bort..

skojvivi
0

#15: Visst kan djuren hamna i bra hem, även om de skänks bort. Tyvärr är chansen mindre, men det går att hitta bra hem även om de skänks bort.

Regler ska i alla fall alltid finnas, även om folk inte gillar det. Passar det inte andra, kan de annonsera på andra mindre oseriösa sidor.

LeTigre
0

Så gott som alla annonssajter har regler om minimisumma för omplaceringar (tex eniro köp och sälj och "bortskänkes"), det brukar vara 100kr för smådjur och katter i alla fall.

Tycker det är en kanonbra idé, låter som om du har en del medhjälpare också så lycka till! Jag erbjuder självjkart mitt stöd i form av medlemskap :)

Daisymink
0

jah hjälper gärna till, har redan varit i kontakt med staffan med en ny iFokus.. så om du letar hjälp, finns jag Skrattande

// Vanessa 

marinelady
0

Tänkte bara fråga hade du även annonsering om fodevärdar då i tanke? För letar man fodervärd till ett djur blir det djuret gratis oftast…

Mymlan
0

#19 Har ej tänkt men man vet aldrig..

Mimus
0

Hästar omplaceras i stort sett aldrig så du kan nog va lugn :)

Guteillern
0

#0 Bra idé! Det är många djur, som behöver omplaceras av olika orsaker och en omplacerings sajt skulle antagligen underlätta mycket för ägarna att hitta nya hem till sina djur. Önskar dig Lycka till, med ditt initiativ.

Hälsningar
Ammi, Sajtvärd på Djurtransport.ifokus

#6 Det du tänker på är nog Aplastisk Anemi. Det kan drabba både kastrerade och okastrerade. Risken är lite högre för en okastrerad hona.

Mvh
Ammi

Allamej
0

Ett samarbete mellan omplacering och djurtransport är ju enligt mig väldigt viktigt. På så vis kan vi göra mycket bra för många djur och folk blir inte begränsade på samma sätt… Vill man ta hand om ett djur i Skåne även om man bor i Norrland så är det ju då möjligt.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Stj3rnfallet
0

#6 När det gäller hund så är det eg. olagligt att sälja dem utan chip ellerid märkning, så det är ett måste. + att hunden oftast är chippad eller id märkt när man köper den som valp, så jag vet inte om jag kan hålla med om att de djuren ska kosta extra..

#19 Inte alltid beroende på vad det gäller för djur. T ex hund får man betala halva summan av vanliga priset. Tror att samma gäller renrasiga katter om de sätter ut en på foder. Övriga djur kanske är gratis, dock sällan hund iaf.

skojvivi
0

#22: Ja, det var det jag menade. Är inte så insatt i just iller, men läste på för några år sen när jag ville skaffa en iller.

#24: Jag tänkte mer på tex katt, alla katter har inte tvång att id-märkas. För övrigt var det bara ett förslag.

Pandae
0

jag tror att en sådan sida skulle vara väldigt bra:)!
då samlas ju alla olika djuren som behöver nytt hem, och på så sätt kan det ju bli lättare för framtida ägare att hitta.
Gynnar ju både djuren och människor om de förenklar det^^
precis som #22 säger:)

Mymlan
0

#25 Sverak har nya regler ang detta med katter, jag har ej hängt med i detta då ja la min skogis + perser avel på hatthyllan ett bra tag. Men reglerna borde stå på SVERAKS hemsida.

skojvivi
0

#27: Om jag har förstått de nya reglerna rätt ska ENDAST de katter som används i avel och/eller ställs ut ha ID-märkning. Det gäller både avelsparet (dvs föräldrar) och ungar…  "vanliga" katter som endast används som sällskapsdjur, och kommer från "mindre seriösa" uppfödare; dessa behöver tydligen inte ha någon id-märkning alls.

LeTigre
0

#25, 27-28 Har alldeles nyligen skrivit under en  namnlista som kräver att det ska vara tvång på att id-märka sina katter så det är absolut inte något allmängiltigt än i alla fall. Tror de allra flesta katter som omplaceras är blandraskatter.

Stj3rnfallet
0

#25 Ja, katter kanske.. Är inte så insatt i kattvärlden. Men jag tror att enligt lag så måste alla katter och hundar vara det, men är inte säker, då jag bara vet helt säkert att det gäller hund =)

Guteillern
0

Jag hoppas att Omplacering.ifokus kan bli verklighet, då ett gemensamt forum för omplaceringar kan nå ut till fler intresserade, än de forum som är inriktade på en djurart har möjlighet till.

De artspecifika sajterna arbetar hårt för att hjälpa 'sin art' och gör ett mycket bra jobb för just sin ras. Deras arbete för omplaceringarna kommer alltid att behövas, för att de som är intresserade att hjälpa en specifik art, lättare ska kunna finna just de djuren.

En annan förhoppning jag har, är att iaf. några djurannonser på Blocket och i tidningar, skulle hamna på Omplacering.ifokus istället. De nya ägarna till omplacerade djur, skulle på så vis direkt kunna komma i kontakt med den aktuella djursajten här på iFokus, och få någonstans att vända sig, för råd och information.

Ammi, Sajtvärd på Djurtransport.ifokus

marinelady
0

#24 hundar som placeras ut på foder är mycket väl vara gratis beroende på anledning. Ska ägaren ha en eller två kullar från hunden eller parningsrätten på en hane så kan den mycket väl placeras ut gratis. Ett avtal skrivs ju mellan ägaren och den blivande fodervärden…kanske en regel att man ska använda SKKs foderavtal kan vara bra….

Stj3rnfallet
0

#32 Ja, men det är sällan de släpper hundarna gratis som sagt. Oavsett om det är hel eller halv fodervärds avtal det gäller, så ser man sällan att hunden inte kostar ngt, även om uppfödaren kanske vill ha 2 kullar. Men visst händer det att vissa hundar fås gratis vid fodervärdsavtal. Beror nog väldigt mkt på vad det är för ras det gäller också. Men allt förälndras ju och de flesta raser har gått upp i pris.. Så vilken uppfödare vill ge en hund som är värd 10 000-12 000 gratis mot 2 kullar?:P Nästan ingen skulle jag tro, även om man skulle få en del för de 2 kullarna.

Min kompis t exbetalade fullt pris för en hund som hon skrev leasing + fodervärds avtal på. Dock var hon tvungen att lämna tillbaka den, då den blev helt knäpp i huvudet och inte klarade av att bo med 2 andra hundar. Hunden flög på hennes valp på 9 v (dock länge sedan och nu är den hunden närmare 1 år eller äldre. alltså den som blev påflugen då).

marinelady
0

Hm om hunden är värd 10000 säger vi och ägaren till hunden behöver inte ens se åt hunden bara tjäna in de 10000 * x antal valpar som tiken föder fram, då tycker åtminstonde jag och många av de uppfödare jag har pratat med att hunden kan placeras ut på foder gratis…men sant många tar betalt för dem, (speciellt hanhundar för dem är det mindre säkert att du får något ut av än en tik). Det är ju ioförsig inte bara uppfödare som placerar ut hundar på foder det är ju också ev blivande ex dovhundar mm som placeras ut under ungdomstiden till dem som anses kunna hålla och träna en blivande arbetshund… bara lite OT där ;)

Stj3rnfallet
0

#34 Haha, ja, visst tycker man att de ska vara gratis då :P Men man ser det väldigt sällan. Men det är ju olika från uppfödare till uppfödare hur de vill göra. Oftast tar de halva hundens egentliga summa. Jo, fast det är oftast tikar som sätts ut på foder =) Är väl om det skulle vara en riktigt riktigt fin hane som uppfödaren inte riktigt kan ha själv som sätts ut på foder, tror jag iaf. Jo, sen finns det ju även privatpersoner som sätter ut hundar på foder, men oftast har de ingen aning om vad det innebär att sätta ut en hund på foder. Vissa privatpersoner som sätter ut en hund på foder kan t ex skriva "Jag söker en fodervärd till min hund under perioden 1 mars till 1 december p.g.a" och deras anledning. Men det tycker iaf inte jag är att vara fodervärd utan mer hundvakt eller nått :P