Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 833 ggr
Story
0

Bara för att jag har flyt idag..

.. Så skapar jag en tråd till. Det känns bättre än att ta över någon annans. Jag har ett par funderingar över mina mamseller.

De senaste två veckorna har de börjat nysa något förfärligt. Inte jämt, men i alla fall ett par gånger var tionde vaken minut. Detta har de inte gjort tidigare.  Som bottenmaterial har jag toa-lätt ovanpå tidningspapper, i lådan har de (o-dammigt-omatic) kattsand. På hyllorna är det balkonggräs och mattes reclaimade t-shirtar. Jag dammsuger mitt rum då och då, och de är de enda djuren i rummet. Jag har inte gjort någon drastisk förändring i samband med nysandet.

Och så tjattrar de. Som jag gnällde om i en annan tråd har de börjat med något slags dämpat kutter (tyst, dovt marsvinspip typ). Jag hör det oftast i samband med att de vässar tänderna men det kommer från dem lite då och då. De verkar inte ha ont och förutom nysandet så låter det inte som att något är fel då de andas. Wednesday, som nyser värst, har också gett ifrån sig ett roligt men oroande ljud ett par tre gånger. Det låter lite som en råttversion av ett hundskall men hon verkar inte förbannad, hungrig eller som att hon har ont när hon låter.

Sedan har min marshmallow Winnie megavassa klor. Hon rivs när hon klättrar på en, ibland så det börjar blöda. Jag har en sådandär bräda som katter vässar klor på som de brukar klättra på och hon springer omkring i tid och otid. Uppenbarligen filas de inte ned som de andra tjejernas klor och jag undrar om jag borde klippa dem? Hon är pew och spattig så jag är orolig för att hon skulle mista en tå eller två om man inte överrumplade henne sovandes eller salongsberusad. Jag är mest rädd att hon ska råka ge sig själv eller de andra sår som kan bli infekterade eller så.

Vad kan det vara för fel? Är det något fel? help mej likksåm.

Om ingen klok Riffare svarar puttar jag upp tråden varannan timme resten av året. Och pmar er :O  Fot i munnnen 

(smileyn är en uppmaning till Daydreams, bara för att jag vet att hon gillar dem så mycket)

annelie-h
0

sök på nysningar/mykoplasma i sökfunktionen.. finns massa..

och det där med klor har jag samma problem, de växer naturligt olika från individ till individ.. den ena klippte jag klorna på nyligen, men det krävdes två.. jag fick hålla ett stadigt tag om hela kroppen medan pojkvännen klippte.. gick väldigt bra. men hade helt klart underlättat om hon kunde sitta stilla längre än en millisekund! använde en nagelclipper.. enkelt:)

Story
0

Ok, tack. Är orolig för att det ska vara mycoplasma. :/

Fler svar!! *puttaz*

Story
0

putting ;o

dorkey
0

putt!

Story
0

putt! ^^

LeTigre
0

kuttret måste ju vara rossel, och "skallet" kan vara andningssvårigheter..? Min första råtta hade alla de symptomen och han hade myco, tycker tyvärr att det låter som det. Har du en bra vet som kan råttor?

Story
0

Jag tror liksom att de borde vara slöare då :/  fast det här är ju mina första råttor så jag har ju ingen erfarenhet av myco. Jag har en jättebra (och billig) distriktsveterinär som kan smådjur. Tycker ni att det är dags att gå dit? Alla tre är helt som vanligt förutom att de nyser och kuttrar. Det låter inte så rossligt, men som sagt - jag är ingen expert.

Keno
0

Det är helt klart dags att åka dit om det kanske är mycoplasma!

Story
0

Ja, absolut! Jag vill bara få bekräftat från andra att det är något som är fel, inte bara jag som fjantar mig. Men jag ska ringa veterinären nu i veckan och fråga!

Är det inte konstigt att det är synkroniserat? Alla tre har liksom börjat samtidigt..

Keno
0

Det kan iofs vara lite småmärkligt att det händer alla precis samtidigt. Det håller jag med om, det brukar väll oftast börja med en? Men hur som helst så är det ju bäst att kolla upp det och få svar på vad det är för något.

LeTigre
0

Det är såklart inte säkert att det är myco, men rossel låter som kuttrande, så rosslar gör de nog. Dock kan råttor rossla av flera anledningar så ingen ko på isen. Rossel är vanligt hos zoo-råttor. Ge dem mat laddade med antioxidanter, roibooste kan också vara bra. Håll dem varma och skyddade från drag och avvakta. Om de fortsätter nysa och rossla och/eller blir värre tycker jag ändå det kan vara läge att besöka vetten.

Värt att notera är väl att många ljud som råttor ger ifrån sig med regelbundenhet betyder att något är fel, råttor är överlag tysta djur. Förutom knaster och rädsle/ont-pip eller varningsfräs..

Garderar mig för att jag inte är uppfödare eller vet så jag är ingen expert, men jag har haft en råtta med myco och hans sjukdom började som dina råttor. Så håll extra koll på dem. :)

LeTigre
0

Försöker hitta en youtube-video som jag sett förut på en råtta med rossel men hittar den inte nu när jag behöver den! SkrikandesSaken är ju den att många tror att råttorna pratar när de egentligen rosslar, det låter som sagt lite småkuttrande och nästan sött.

Keno
0

Låter dom inte som marsvin ungefär när dom rosslar?

LeTigre
0

#13 ja, som marsvins-kutter.

Story
0

#11  Tack :*
Jag ska hålla koll på dem och pyssla om dom mer än man tror kan vara möjligt, så får vi se om det har gett sig nästa vecka, annars ringer jag veterinären.

Tack ni andra också för svar (:

LeTigre
0

#15 varsågod, hoppas det går bra för er :)