Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 840 ggr
pottsorken83
0

Råttor ute!

Läste i tråden om var man får ta med sin råtta i för affärer å så..

Men ni som har med era råttor ut i friska luften! Vad hittar ni på? Har ni dom lösa på axlen lr har ni en liten sele?

Finns det någon lr några som är helt emot att ta ut dom överhuvudtaget? Kanske för smitta eller att djuret ska springa bort?

Kan vell berätta mer? Om ni vill! :D

(p.s kanske finns en sådan här tråd?? men här kommer en ny :P d.s)

pottsorken83
0

Jag och min sambo hade våra bebs vi hade i somras med oss ut i gräset ibland. det gillade dom att springa runt.. dom gic inte långtfrån oss.. men var helt lösa. :D

LeTigre
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

De flesta tar ut råttorna lite under varma sommardagar. En del råttor är såpass lugna och stresståliga att deras ägare har dem utan sele men jag rekommenderar nog ändå att man tillverkar eller köper en sele med koppel. Även den lugnaste råtta kan bli rädd och springa iväg, komma bort eller skada sig. Sök på kicki-sele så kommer du hitta massor av bra beskrivningar på hur man enkelt gör sin egen. Eller kolla in Cosmonitas sida, där finns beskrivning och hon säljer dem också om man är lite lat av sig. :)

Här är en bild (lånad av mina tjejers förra ägare Nilam) på Iris ute, man kan precis se att hon har sele på sig.

Kleverin
0

När jag var ung… hehehe.. Jag hade en råtta på gymnasiet, på den tiden innan man förstod att de skulle vara par. eller jag hade inte fattat det i alla fall, utan han och jag var vår flock. Min råtthane jag hade då var med mig överallt, helatiden . (nästan.. inte om det var farligt eller om jag skulle vara borta i flera timmar, då hade han det bättre hemma.) jag hade en liten ryggsäck på mig, såndär som man kan ha istället för handväska. så hade jag lagt i tygtrasor, nån knäckebrödsbit och så hade jag en vattenflaska som jag gav honom vatten i korken var 20 min ungefär. erbjöd honom i varje fall. vi var ju inte ute länge, men det kunde bli ett par timmar på stan, då tillbringades en stor del av tiden i parken med sele och koppel på råttan. han brukade titta upp (mulna dagar.) ibland när jag promenerade, satt på min axel en stund, la sig i ryggsäcken och kikade ut eller somnade helt enkelt där. vet inte om han tyckte om det, men han blev riktigt gammal i alla fall, nästan 4 år.. bara en månad ifrån eller två.

LeTigre
0

#3 låter precis som min första råtta, han var med mig överallt också. Jag hade alltid stora luvtröjor på mig och han brukade ligga i ärmen och kila ut ibland. Har kvar hans gamla sele här hemma, en grön sak i skinn med spännen :P

Gabb
0

I sele på axeln… kanske även lite springande i gräset där det är lämpligt, även då med sele såklart ;)

zickan
0

ute i sele. sedan följer det ofta med någon in på zoo affärerna eller till hundkafe när jag är ute på hund träff. vet att det är tillåtet att ha råttqa på axeln inne på pressbyrån på t-centralen i sthlm. sett flera som gått rakt in med sina hundar så jag testade med en rått tjej. var ingen som sa något. gick sedan in i bokhandeln vilket med gick bra.

även på gotlandsfärjan har jag dom utanför buren när jag åker hem till gotland en stund. då är det oftast utan sele dock.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pottsorken83
0

Verkar som om det är många som har mysiga ute stunder med sina bebs! :D