Råttor iFokus

Råttor

Etikettburen-boende-inredning
Läst 94 ggr
Djurärbra472
0

Hur många

Kan man ha tre råttor i en envånings critter nation?

zickan
0

Enklare om du skriver ut måtten. Är delarna inte avspärrade något utan bara en flock lever på 3 våningar. Så är det bara den nedre bottenytan du kan räkna.
Delar du av buren kan du ha fler i den men kan inte ha alla i samma flock.
Som jag har delat av kattlyckans94. Har två delar på varandra och om jag delar av på mitten att ha två flockar kan jag rent lagligt hålla fler råttor i den än mot att den är öppen mellan delarna.

Man får helt enkelt bara räkna sammansatt botten yta, inte våningsplan.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
1

Nu hittade jag mått. Botten ytan verkar vara 91 cm x 63 cm. Dock hittar jag ingen information om gallret går ut en del på utsidan eller inte. Så insidan är svår beräkna. Vet inte hur de burarna ser ut i verkligheten då det är själv bo ytan man räknar på. Ser ut att inte vara några delar som direkt sticker ut. Borde räcka med att ta bort 1cm för att få mer korrekt uträkning. Dock är det en gissning.
Jag har fixat en förenklad uträkning om man har svårt för matte. https://www.zickans.com/burraumlknare.html

Ändra om till hundradelar. 0.90*0.62 = 0,558 kvm

Minsta lagliga mått man får ha till 2 råttor är 0.18kvm och minst 30 cm på lägsta höjden.
För att räkna ut antal man får ha så skall varje enskild råtta ges en yta av 0.06kvm. Där tar man kvm / 0.06 = antalet du får ha.
I detta fallet 0,558 kvm / 0.06 = 9.3. Så i en Critter nation får man alltså lagligt hålla 9 stycken råttor.
Skulle man vara uppfödare och välja hålla vuxna råttor plus hona med kull så kan man få hålla fler råttor under en kort period iom att det är bebis råttor.
Men där har man oftast honan själv i egen bur med sina bebisar. Och de lagliga måtten för att räkna ut det kan jag inte i huvudet.
Vill man ha flera råttor i samma flock gör man det smartare att bygga ihop 2 critter nation burar på bredden än på höjden.
Bygger man ihop två critter nation på längden och tar bort sidorna sedan fäster ihop dom. Så får man en större sammansatt bottenyta och därmed lagligt kan hålla fler råttor i en flock. Blir då ungefär 18 råttor man får hålla i två critter nation som sitter ihop bredvid varandra.

Men skulle du välja att dela av din critter nation så att det inte går att ta sig mellan bur våningarna/delarna. Får du rent lagligt hålla fler råttor i den.
Då lagen räknar på bottenytan, men inte tillåtet räkna till våningar.

• Så 3 delar som råttorna kan gå emellan = 9 råttor.
  • Eller 3 delar där du du stängt av 1 del för en flock, 2 delar för annan flock = 18 råttor uppdelat 9+9.
  • Eller 3 delar där varje del är avstängda och du håller 3 flockar som inte kan nå varandra = 9 råttor på varje del, dvs rent lagligt kan du ha 27 stycken.

Men ju mindre yta de har att röra sig på i hela buren när man minskar med att ta bort en del av buren. Så bör man minska antalet man har i flockarna beroende på ålder, storlek, rörlighet ibland även kön.
Klämma in 9 stora fullvuxna hanar i vuxen ålder där de ännu rör sig en del må vara lagligt på en del. Men inte lämpligt då det kan kännas trångt för dom. men får de mycket utevistelse eller buren mer står öppen är det mer okej för dom att bo lite trångt.
Däremot med t.ex 9 stora fullvuxna hanar i äldre ålder som börjat bli gubbiga. Sover mer, rör sig mindre, vill helst mysa ihop sig i en hög osv. Kan 9 stycken på en del ändå vara helt okej.
Så även om något är lagligt bör man överväga om det är lämpligt 😊.

Även om det är lagligt så är det svårt säga rakt av vad som är lämpligt och bra utan att veta hur det ser ut i hemmet. Hur stora råttorna är och hur mycket de verkar behöva röra på sig.
Är även en del skillnad om man har vuxna djur som väger i snitt 350 gram mot om de skulle vara stor och ligga på 800 gram.

Varje råtta skall ha 0.06 kvm vid flockhållning. Minsta lagliga höjden är 30cm. Och jbv räknar bara bottenytan och nej man får inte räkna in hyllplan osv.  Minsta kortsidan får ej va kortare...
zickan
0

#3: är längden och bredden under 100gm gör du om till 100 delar.
Lägger 0. framför. Om över 100 delar sätter du punkt bakom första siffra.

Längden gånger bredden.
Svaret delat på 0.06 så får du antal du kan ha enligt lag.

Samt då att kortaste delen av höjden får inte va mindre än 30 cm på innerstan där djuren befinner sig.
Samma gäller kortaste sidan får inte vara mindre än 30cm.
Annars räknas bara bottenytan i antalet råttor man kan ha.