Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 448 ggr
Tosca
0

Äta hus

Jag kom och tänka på en sak när jag satt och läste tråden Golv??? Igår städade jag ur råttburarna och passade på att "byta råttor" i burarna, småkillarna fick klätterburen och Nixon (kastrerad hane som jag låter träffa de andra rådisarna succesivt dagligen så de förhoppningsvis kan flytta ihop senare) fick den stora, icke-klättervänliga buren. Jag passade på att sätta in ett nytt hus modell större till Nixon gjort av vad som ser ut att vara gran. Nu har han börjat äta av det (inte bara tugga utan äta barken) och då undrar jag om någon här har haft samma upplevelse med sina råds och om det kan vara farligt (att äta huset och att bo i det).

//Tosca

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Tosca
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild på huset:

Portfolio på Flickr

annelie-h
0

jag har också ett sånt och har funderat på samma sak! tack och lov tuggar de inte på huset..

LeTigre
0

Jag vet inte om det är farligt att tugga i sig barken, men helt nyttigt är det säker inte.. är du säker på att de faktiskt äter det och inte bara gnager? Om de kissar på huset kan det bli ofräsht och kanske ånga lite terpentin kanske?

Daisymink
0

känns som att man inte skulle göra ett hus för gnagare som är farligt att äta eller liknande, men tyvärr vet jag inte om det är farligt..

// Vanessa 

RobFrazie
0

Gran är det inte, barken på en gran är inte så stor, jag skulle snarare ro att det är tall dom byggt det på… Men jag tror inte heller att det är någon större fara, jag tror inte dom skulle göra ett hus som är farligt för gnagare…

lolaisdenied
0

#4 & #5 Men dom säljer ju spån till gnagare som inte är så värst bra ?;)

Daisymink
0

nej men dom vet ju inte bättre, därför skrev jag att jag inte riktigt visste Skrattande hehe.. ring eller kolla vad det är gjort på exakt, lättare att kolla upp då

// Vanessa 

Tosca
0

Hmm, nej det känns ju inte som om de skulle tillverka hus för gnagare (det här huset är ursprungligen tillverkat för kaniner) som är farligt för djuren, men jag blev bara så förvånad över Nixons beteende när han satte sig och började äta på barken. Han är för övrigt en mästergnagare men vad jag har sett tidigare har han inte ätit av träprylar han har fått tag på. Men vi får se hur det utvecklas, han har inte käkat så mycket på huset idag.

För övrigt: Ganska passande kategori för den här tråden: boende och mat ;)

Portfolio på Flickr