Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 680 ggr
takykardi
0

biten ?

En av våra två råttor nafsar/biter mig ganska ofta.
bara då vi har honom utanför buren.
han biter i mina fötter, armbågar, knän, näsa, bröst, armarna och fingrarna.
vaför gör han det ?
han gör inte det på min sambo.
har det nåt att göra med att han inte skulle tycka om mig ?

jobbit för mig. :\

Lells
0

han kasnke tycker du smakar gott?  Flört jag har iaf lärt mina att inte nafsa på mig, för de gjorde dem när dem var små. nu försöker jag då lära dem att inte bita sönder alla mina saker å ting.

takykardi
0

haha, kanske det ;D
men det är så konstigt då inte han gör så på min sambo :o
ja fösöker få honom att sluta, men man vill ju inte vara elak heller. :o

han e snart 4 månader gammal, så kanske han hinner lära sig ännu ^^

Grodan
0

är det din sambos råtta? (alltså inte ägarmässigt utan känslomässigt?)

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

dorkey
0

Jag har en djuraffärsråtta som kan vara lite nafsig av sig, mest pågrund av att han vill säga att det är han som bestämmer.. Och det tål inte jag! jag är mycket konsekvent i mitt uppfostrande och visar på en gång att det är jag som bestämmer - djur mår ju bra av att ha fasta regler +  att det är bra att ha uppfostrade djur som vet vad som gäller.

Så prrova som jag, om han nafsar dig i fingret, håll kvar fingret, visa att du inte bryr dig och att det inte uppskattas. Bara det lilla brukar hjälpa, då inser de att det inte hjälper att nafsa.
Tyvärr har jag inga erfarenheter av naffsande på andra ställen.. 

Funkar inte det, så ta upp honom i nackskinnet, håll en hand under rumpan samtidigt så han inte gör sig illa. Fya honom.

Eller så kan du hålla honom under dig, gärna så han ligger ner i din hand samtidigt som du håller en hans runt honom, då visar du dominans. Sprattlar han så släpp greppet lite och ta sedan nytt grepp och fya. Tänk på att du ska inte skrämma honom, utan endast visa att det är du som bestämmer. När du håller honom på rygg så behöver du inte säga något, de fattar ändå.

Grodan
0

#4 Nej, jag tror inte alls på den metoden längre! Sorry, jag vet att det står annat i min bok, men betänk att den är gammal!!!

Jag anser att en råtta som uppvisar ett bitbeteende (vare sig det är nafs eller hugg eller vattävvör) inte blir hjälpt av att du ska dominera det. Vi behöver inte trycka ner våra råttor, speciellt inte om de redan visar att de är osäkra eller bitbenägna. Det blir lätt en maktkamp och råttan kan tyvärr bli värre.

Om vi däremot pratar om en tam råtta utan bitbeteende som gör något hyss, så kan vi givetvis tillrättavisa det, fast enligt en mjuk metod.

Avled! Var beredd på att han ska nafsa dig och avled - gör råttan uppmärksam på något annat - eller bara lyft upp råttan och pussa råttan på huvudet!

Var snabbare än råttan! Iaktta vad råttan gör och när du ser att den är på väg att bita/nafsa gör något så att han/hon inte hinner. Ett tips kan vara att blåsa lite lätt på råttan.

Träna hand och fingerrespekt genom att gömma godis/god mat i handen och låta råttan ta den fint - råttan får inte godbiten förrän han/hon öppnar handen fint. Det påminner lite om dorkeys tips…

takykardi
0

Joo det är min sambos råtta :)

okej, ska prova det nästa gång ^^
Tack så mycket ! (:

Grodan
0

#6 oki, då tror jag att jag vet jag vad det är för slags beteende, men jag vet eg inte alls varför… men om jag ska förmänskliga det så är det typ svartsjuka… absolut inget jag tycker man ska avla på!

takykardi
0

vi trodde det vi först också, glömde att skriva det här. :o
fast ja tycker att jag spenderar nästan lika mycket tid med båda :s

Daydreams
0

nä inte svartsjuk på hur mycket tid du spenderar på din andra råtta utan svartsjuk för att sambon som tillhör råttan tillbringar tid med dig och inte BARA med råttisen

takykardi
0

jahaaa :D
haha, de va då för knepigt.
men de händer också när inte sambon är med. :s

detarbarajag
0

Hej :) Jag har märkt på min andra råtta Roy som han heter att han bits mm när han blir rädd eller osäker. Har också märkt sen jag läste bok sittandes i en fotölj med honom i knätt att han bitter även fast jag inte rör honom. Har försökt på olika sätt att få han att sluta sen första dan att bet mig riktigt ordägligt i fingret men utan resultat. Kan det inte vara så att det har med gener att göra. Att det inte alltid går att få bort. Något jag funderar på även fast det kan låta lite lång sökt.