Golv ???
Vad ska jag ha för golv till råttorna ?? Kutterspån är ju tydligen inte bra, så just nu har jag bara tidningsremsor… Har hört att man kan ha täckmatta men vart får man tag i det för ngn stanns ?? Har ni några förslag på material till golv till två underbara råttor ? Snälla kom med förslag och vart man kan hitta det !
Det finns hur mycket som helst att välja mellan. :) Men jag brukar iaf använta all-pet-pine träpellets för gnagare eller toa-lätt papperspellets. Brukar ha lite tidningremsor oxå uppepå det för att dom gillar allt leka med det :)
Täckmatta vet jag inte om man SKA ha.. ?? Ska man det?? Jag har det inte iallafall.
jag har provat med konstgräs som man har på altaner. skitsnyggt men ack så opraktiskt när de kissade på den…
nu använder jag bara tidningpapper och nån bit av en filt som de kan boa med om det skulle bli kallt nån natt. annars så kan man ha toa-lätt, asp flis, hampa mm
Ok… Keno… Pine = tall = terpentin… Sorry
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#3 Jag frågade i butiken där jag köpte det och dom sa att det var det mest miljövänliga och helt ofarligt och terpentinfritt. Plus att det inte dammar alls. Får dom verkligen ljuga när dom säljer sånt?
på tal om det där med tall. Min sambo har reptiler och de ska inte heller ha grenar från barrträ av samma anledning. Och när vi köpte en påse med reptilbark så upptäckte vi att det var små djur i det. Han hade läst på nån sida att man kunde hetta upp det i ugnen så att alla kryp dog, detta gjorde vi. Men till min förvåning så stank det kalhygge i hela köket efter en liten stund. Nät hände vid upphttningen och när jag satte mig att läsa det finstilta så såg jag ju att det va pine. Men varför säljer de sånt som e till reptiler när det e vida känt att de mår dåligt av det. Tycker att det är jätte skumt.

#5 Det är väl för att dom ska tjäna pengar på det skulle jag tro =/
#3 All pet pine - råttorna tål inte cederspån som All pet pine är gjort av, i cederspån finns det eteriska oljor som är mycket farliga för råttor.
Okej, jag antar att dom ljög om att det var helt ofarligt! Och jag som har använt det alltid!!! OMG!!!!

Du kan använda;
- Tidningspapper (billigt men måste bytas ofta, trycksvärtan är ofarlig men ska tydligen kunna färga av sig på ljusa råttors päls, vet inte om det är sant dock, har aldrig hänt på mina råttor)
- Papperspellets (Toalätt eller Majsans remiss, tar bort lukten bra, dock tycker jag att själva pelletsarna luktar äckelpäckel. Kan vara hårt att gå på.)
- Aspspån (Tar bort lukten bra, är urblåst från damm, helt ofarligt för råttor, jättedrygt och en påse på 52 liter räcker i flera månader, luktar gott)
- Aspflis (Det bästa enligt många. Suger upp bra, dammar inte, drygt, tyvärr ganska dyrt. Svårt att få tag på. Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet av aspflis)
- Balkonggräs (Funkar bara om man har relativt rumsrena råttor, annars blir det äckligt snabbt. Kan tvättas i maskin och användas gång på gång på gång… Tyvärr har jag ingen egen erfarenhet om balkonggräs)
Själv kör jag med tidningspapper och aspspån, funkar super =)
Vart kan man få tag på aspspån/aspflis? Jag tror inte dom har det i djuraffärerna här där jag bor iallafall. Men dom kanske kan ta hem om man frågar efter det iofs..

Jo aspspån brukar djuraffär kunna ta hem om man frågor, iaf om de tar hem varor från grossisten gibbon.
#10 Vad kostar en säck med aspspån ca? en sådan på 52 liter? Och hur ofta brukar du byta det?

#11: Kostar runt 120-130 kr, en påse är på 20 liter ihoppressat och blir 52 liter när man har "fluffat upp" det. Jag byter ca. en gång i veckan, behövs inte oftare än så :)
Det låter ju inte alls så dyrt. :P Inte till mina två iaf. Det skulle ju räcka en evighet. :D