bebisar
Hej, jag är ny användare här.
Jag har nyligen fått ta över en hona med 5 bebisar var 6 från början, honan är enligt uppgift 5-6 månader och det blev en tjuvparning men en hane på ca året.
Jag tog äver dem för att personen som hade henne hade avel på leknivå och hade haft ett par kullar innan och alla hade dött.
Personen är enligt mig inte alls lämplig som uppfödare då han inte kan alls mycket om råttor och hade alla råttor i samma bur, förutom denna hanen som satt ensam i karantän i ett par dagar.
Men nu ska vi inte tala illa om honom bara för att jag inte blev förtjust.
Min fråga är - vad tycker ni att jag ska göra? de ungar som lever mår bra och mamman tar hand om dem, men jag vet inget om föräldrarna och sjukdommshistoria eller liknande.
Så, vad är ert råd till mig?
Vänligen
moggte
hur gamla är bebisarna?
Jag tycker du ska mata på djuren ordentligt med näringsrik mat från hela kostcirkeln och se till att de är friska och krya.
det är fem dagar idag och ganska stora (förutom en som är lite mindre, men ändå normal av de jag sett när jag köpte mina tjejer hos uppfödaren)
Vad bra! Då har du all chans att kunna mata upp dem ordentligt - via modern såklart!
okej, och då gäller det att ge henne näringsrik mat ifrån kostcirkeln? hålla dem varma och lite avskillt?
Honan bor väl i en egen bur med bebisarna? Har hon något hus och något att boa med? Jag tycker själv att strimlat mjukt papper är bra för råttorna att boa med.
Ja hon sitter avskillt i en ganska så liten bur, jag hade inget bättre hemma. Hon har en kruka som hon får plats i o alla bebisar med en handduk över. hon har mjuka handdukar att boa med och hela tiden tillgång till färskmat.
handdukar är inte så bra om hon biter sönder dem och de blir trådiga kan de linda sig runt ungarnas små tår eller svansar… ta hellre tidningspapper/telefonkatalogspapper och riv i smala remsor
okej, då ska jag göra det. :)