De ska väga minst 80g, men väger de mer är det bara bra:) Mina 5 veckorsbäbisar har vägt mellan 80 och 110g.
För jag har två st råttor som är 5 veckor och båda väger mellan 150 och 160 gram..är det normalt?
Ja, det kan det visst vara, även om många väger lite mindre i den åldern.
Min råtta vägde 127g när hon var 7 veckor.
Det är inte bra om råttbebisar växer för snabbt! De inre organen hinner inte med och tar skada av att de inte har samma kapacitet som ungens storlek kräver. Jag har en hona från en kull med fem ungar och hon och hennes bröder har alltid varit storväxta. När jag fick hem min flicka så vägde hon 120 gram. Hon var ovanligt lugn som bebis vilket Kan tyda på att hennes lungor och hjärta inte orkade pumpa runt syre, och nu har hon lätt för att bli snorig och rosslig.
Hanar väger visserligen mer än honor men vid den åldern ska skillnaden inte vara alltför stor!
Undvik alltför proteinrik mat och försök hålla nere deras vikt.
//frida
ok jag vill göda mina råttor, vilken mat ska dem ha isf?
Råttor skall egentligen inte gödas, det ska vara av speciella skäl i så fall, till exempel att de behöver mycket energität föda vid sjukdom. Veterinärer brukar ha sådana dieter, främst avsett för opererade hundar, men som även fungerar för råttor som har stort behov på att lägga på sig några extra gram eller två..
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
Erixson: ge dem bara vanlig mat som råttor ska ha så länge de inte är rent underviktiga.
/Gia-Bokfrossa
http://bokfrossa.wordpress.com/
Mina vägde 150 och 160 vid 5-6 veckor