Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 887 ggr
Alexiia
0

UEEEEEEE!!

NU ÄR JAG SÅ JÄVLA TRÖTT PÅ DETTA!

Har ni ngn gång upplevt att ni har varit ute och haft era råttor med er på axlen att ngn  bara skriker : ''UUUEE, EN RÅTTA!''. eller snackat skit bakom ryggen på er ?

När jag var på bjuvsfestivalen så kom det en ''tjej'' gående med sin råtta på axlen och sin hund i koppel. när hon hade gått förbi så hörde jag några tjejer som sa :  '' nemen uee, det är ju inte normalt att ha sin fula råtta med sig i stan, det finns ju folk som tycker att dom är äckliga''  '' Ja uh, kolla dens svans, dom förorenar vårt land och sprider sjukdommar.''  . Jag hade lust och gå fram till dem och ge dem en riktig lusing asså!       Visst , jag är 13 år , men inte f*n är jag dum!  ´ Det är ju inte klokt!  Stackars råtta som får uppleva något sånt! :'( 

Har ni ngn gång tänkt : Hur ,hur kan man göra så mot ett så underbart djur? De har känslor precis som vi''     Jag har svaret;  DOM DÖMMER RÅTTAN OCH RÅTTÄGARNA INNAN DOM HAR LÄRT KÄNNA DOM, OCH DOM DÖMMER OSS FÖR RÅTTORNA SPRED PEST FÖR NGRA HUNDRA ÅR SEDAN!  hur j*vla dum får man vara (ursäkta mitt språk)  ?!         Jag blir riktigt,riktigt lessen.  det är som en kniv rätt igenom hjärtat .

Jag läste en bok för inte så längesen , ''Försvinnandet'' .  En tjej där hade råtta och hon skulle flytta till en fosterfamilj . Dom tyckte inte om råttan såklart men hon sa  :   ''Folk har jättemycket fördomar mot råttor. Det är bara för att dom är rädda för dom, för att råttor är så intelligenta. Råttorna kommer leva kvar på jorden när människan har förstört miljön. Råttorna har lärt sig överleva för dom har alltid varit jagade och hatade.Dom är smarta.'' Jag älskar den författaren x'D.

Läs och tänk efter,              Håller ni inte med ?!

Finns det någonting man kan göra för att stoppa detta ? Jag gör vad som helst! :'(

SamanthaJones
0

en liten parantes; det var lössen på råttorna som spred pesten.

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

LeTigre
0

Vad vi ska göra är att ta hand om våra råttor och informera så många vi kan om sanningen om dessa små renliga charmtroll. Det stör mig inte så mycket om folk på stan kommenterar, det är mer störande när folk nära gör det. Och för att vara ärlig får jag en hel del kommentarer om mina katter också, som att de är äckliga och kissar inne och dumma i huvudet för att de inte lyder minsta vink.. jag skakar av mig det för jag vet ju bättre :)

Så ta inte åt dig så hårt, råttorna lider inte så länge du som matte/husse tar väl hand om dem. De har inte känslor "precis som vi" - de är råttor så de har känslor som råttor

och råttor läger inte stor vikt vid ord.  :)

Grodan
0

#1 därom tvistar di lärde

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

RobFrazie
0

Fan vad irreterande… ALLA jävlar som inte har råttor som jag känner tycler att dom är asäckliga och tror att dom kan sprida smitta. Jag är oxå så jävla trött på att höra sånt.

Kommer det en med en hund så säger folk ingenting. Men en hund kan väl oxå ha en smitta? Iufs inte så vanligt kanske, men det är väl lika vanligt bland våra söta små råttvänner?

Nutiz
0

Snarare vanligare att hundar bär på smitta än våra tamråttor…

RobFrazie
0

Ja sedär! hatar att folk gämför våra råttor med vilda råttor och hur de tog me sig smitta från andra länder, Men lixom det var ju på Utvandrarnas tid?!!!!

pottsorken83
0

Kan folk inte bara låta folk va? Menar vill jag ha min råtta på stan ska ingen bry sej, Ingen bryr sej om jag har hunden på stan!

Irriternade!!!

Har dom inget bättre att klaga på än stackars lite råtta… menar den skadar inte dom när den sitter på mattes axel!

Tosca
0

Jag tycker nästan att det är lite kul när folk håller på att stirra ögonen av sig när de ser en råtta. Själv har jag fått mestadels positiva reaktioner när folk kommer fram till mig och min råtta, men å andra sidan så hör jag inte det de säger bakom ryggen på mig :) Vad jag erfar är det mest barn, killar i 20-30 årsåldern och pensionerade damer som uppskattar mina råttor, aldrig har jag fått så mycket beröm för min "fina vita råtta" av äldre damer som den dagen då jag och Fender satt utanför Willys och åt Piggelin för ett par vårar sedan.

Men, visst är det problematiskt också. När jag åkte ner till Skåne för två år sedan med råttorna i bur i djurvagnen satt det två tjejer fem säten bort och storgrinade för att de var så rädda för råttorna i tre timmar i sträck! (och då hade jag givetvis inte tagit ur råttorna ur buren).

Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr

Mischa
0

Orka bry sig.

speciellt om småtjejer där attityden och imagen är det viktigaste. :)

Folka som håller på så är inte annat än enbart löjliga, men å andra sidan kan dom ju inte veta bättre.

≧◔◡◔≦

Yaeko
0

förstår inte varför alla hakar upp sig på just råttor :/ när jag berättade för mina vänner om att vi funderar på att skaffa råttor så har nästan alla frågat "men VARFÖR råttor och inte något gulligt djur, typ en hamster eller ett marsvin?"… suck
en av mina närmaste kompisar vill inte ens komma hem till mig nu när jag har råttor här. hon säger att OM hon ska komma hit så får absolut inte råttan vara utanför buren :'(

och nu när vi har sussie och liz här på prov och några har fått komma in och tittat dom har dom sagt att "dom var väl söta… men svansen då! USCH"

[daniel85]
0

#1 mhm läsen vart de =) det kan vara så att det var männsikorna som gjorde så att råttorna fick löss till slut genom orenligheterna och alla tamboskap i städerna

[Inana]
0

Haha, ja se människor, våra råttor lämnar iaf inte högar av bajs efter sig för andra att trampa i.

sussa08
0

Det jag tycker är roligt är att det finns huuur många människor som hellst som är rädda för katter och hundar :) Dock inte jämförbart många som för råttor, ormar och småkryp, men likväl många. Det anses däremot inte konstigt att katter eller hundar springer omkring lösa eller i koppel, trots att de skrämmer så många!

Och jag har, som så många andra med mig, märkt att det typ är svansen som skrämmer folk, och dessa människor är oftast rädda för ormar och så relaterar de svansen till ormar, då den faktiskt lite påminner om en orm om man tänker efter.

Sen kan ju storleken vara lite skrämmande om man jämför med en hamster :) Dom är ju inte så små egentligen ;) Men den största rädslan beror nog på den bristande kunskapen folk har om råttor, som så många andra gnagare, och det är synd för att råttan är ett MYCKET älskvärt djur!

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Keno
0

Jag var faktiskt skiträdd för råttor innan jag började jobba med dom i en djuraffär. Jag tyckte dom var söta men läskiga att ta i. Jag tror det kanske stämmer det där om bristande kunskap. Jag litade inte på dom helt enkelt för jag visste ingenting om hur trevliga djur råttor är. Men efter mer information och hantering av råttorna så började jag älska dom istället. Det är ju det mysigast som finns att gosa med! Jag tror att vem som helst skulle förstå det om man bara får bekanta sig lite med djuren..

Nutiz
0

#13: Det kanske ligger någonting i det där med ormar och råttors svansar… Min kompis som har ormfobi (och då menar jag riktig fobi, hon får panik bara av att titta på ormar på bilder typ) älskar mina råttor - förutom svansen. Hon tycker inte om den för att den ringlar och håller på och "lever ett eget liv" som en liten rosa orm…