Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2127 ggr
The_Rat
0

Ivomec

Jag har, som sagt, gått med mina råttisar till veterinären, och fått nu 2 gånger Ivomec sprutor till dom. Den andra sprutan på bägge två fick dom i onsdags. Nu är det bara jätte-lite kvar skabbkvalster på dom, jag märker att det blir bättre med varje, och jag undrar, ifall det kommer att försvinna helt nästa vecka, MÅSTE man gå då till vetten igen för att få dom där sprutorna en tredje gång?

Tack så mkt i förhand. // Sandra

zimzon
0

Ja, även om alla kvalster är döda så kan det fortfarande finnas ägg kvar. Därför måste man behandla tre gånger så att alla kvalster dör och så äggen hinner kläckas så de också dör.

Keno
0

Fungerar Ivomec mot skabb? Är inte det maskmedel som ska sväljas? Eller är det inte samma?

Daydreams
0

ivomec är mot skabb sen finns det ngt annat som också heter ivo något som ärmot invärtes parasiter.  Jag föredrar stronghold framför Ivomec, en droppe i nacken så dör skabben. Till TS, ja du måste ge dom den tredje sprutan.

Keno
0

jag är ändå ganska säker på att det där maskmedlet oxå heter ivomec. sånt som man använder på hästar och så? men det kanske är samma läkemedel fast för invärtes och utvärtes? nä jag vet inte vad jag pratar om jag är bara lite förvirrad just nu :P

Ladyinred
0

Jag get aldrig ivomec mer. Fick ge oralt mot ohyra och tre avled efter kraftiga spasmer :(

Daydreams
0

jo det heter kanske samma. Men den mot skabb får man som spruta och mot invärtes parasiter som oral medicin.

Keno
0

OMG!! Det låter ju skitfarligt!

Daydreams
0

#5 usch vad hemskt, nä jag ger inte heller ivomec mest pga att det kan slå ut hjärnbalken på en del hundraser. Då föredrar jag stronghold eftersom man kan överdosera det rejält utan att det händer ngt. Men jag vet flera som använder det på råttor mot invärtes parasiter och inte märkt av ngt problem.

Ladyinred
0

Jag har fått två olika förklaringar på varför det gick snett. Vetten sa att det hade med några fetter i hjärnan att göra. Det e samma som collie hundar har som gör att de inte tål vissa ohyremedel. Detta förekommer tydligen hos vissa individer innom alla djurarter. Jag förstod inte riktigt hur han menade.. Råts sa att de fick en överdos. Så hur eller hur så gick det inte särskilt bra.

Daydreams
0

#9 ja collie, kameler och ngt mer djur kan det slå ut hjärnbalken på. Det ska väl egentligen inte göra det på råttor. Men varför ta risken…

Sen kan det ju vara så att din veterinär skrev ut helt fel dosering. Jag har aldrig fått rätt dosering till råttorna av ngn veterinär:S

Ladyinred
0

Ja och jag hade ingen möjlighet att kolla koncentrationen i o med att det var utblandat med nåt.

Jimmy-Sama
0

Men blev du inte förvarnad om att detta kunde hända innan behandlingen? Skrikandes

Inkompetenta veterinärer är det värsta jag vet!
Stronghold ska det vara!

Ladyinred
0

Nä när jag kom hem efter skolan dan efter första behandlingen så låg min ena grabb och bara flämtade konstigt. Han kunde knappt röra sig allt ryckte okontrolerat så jag slängde mig på telefonen och ringde dom. Enda rådet jag fick va att jag inte behövde fortsätta behandlingen. Tack så mycket. Som om jag hade tänkt det annars!? När vi lade på luren så tittade jag till de övriga och då va två av tjejerna redan döda. Min sambo hjälpte mig att akut avliva hanen.

Grodan
0

Jag har behandlat möss och råttor med Ivomec i många år och enbart råkat ut för dödsfall den gången jag överdoserade (av olyckshändelse).

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Grodan
0

#13 det finns ju tyvärr inget motgift, så det är noga att man ger rätt dos

Jimmy-Sama
0

Jadu, det måste ju vara överdosering om alla tre dog.
Usch vad jobbigt!

Ladyinred
0

Jag gav rätt mängd vätska, men om dosen var rätt har jag ingen aning om :(

Jimmy-Sama
0

Nej, det var inte så jag menade.
Antar att du, vid det här laget, har dubbel- och trippelkollat att du gav dem rätt så känn dig inte skyldig. Antagligen har veterinärklanten gjort ett misstag vid utblandningen.
Vad sur man skulle bli.

TienMu
0

finns inte ivomec som droppe i nacken åxå?

Daydreams
0
Keno
0

#20 kan man? jag fick ingen träff när jag sökte på ivomec. :S

måste prova igen

Grodan
0

Keno
0

men va sjutton det stog ju inte mycket :P eller är det min dator som är dum?

Grodan
0