Uppfödare
Jag vill vara en uppfödare. Jag har bara några problem och det är att jag är rädd för att jag inte kommer klara det. Jag jobbar och får in pengar så jag har råd med allt, och jag har alltid tid för mina husdjur för de betyder allt för mig. Men med hela säljningen och liknande. Vad ska man börja tänka på? Ska man ha leksaker eller transportburar för varje råtta man säljer eller hur sköter man hela den biten? Ska man trycka upp broschyrer med information om råttans familj?
Jag hade inte tänkt börja ännu, för jag vill helst vara uppfödare till dumbo och/eller rexade. (Nu vet jag att alla råttor inte blir dumbo och/eller rexade i samma kull.) Jag hade inte tänkt börja med detta förrens om några år, för jag har redan 4 råttor nu och vill inte börja med något extra tidskrävande som gör så de blir försummade.
Men ge mig jättegärna en massa tips för jag vill inte börja som uppfödare utan att veta hur det går till!
Innan du börjar med allt det praktiska ska du läsa, läsa och läsa. Sen tycker jag att man ska ha haft väldigt många råttor innan så man har mycket erfarenhet av olika beteenden och dylikgt.

Som kickan skrev, läs, läs och LÄS. Speciellt genetiken så du har koll. Sen gäller det ju att skaffa fina avelsdjur med så lång stamtavla som möjligt. Och av de råttor du skaffar så kanske 3 av tio lämpar sig för avel. Så gott om tid och gott om plats är viktigt.
Jag satsar på dumbo och rex men kan säga att det är inte det lättaste.
Så börja hellre med hälsa och temperament och välj inriktning senare.
Ngt som är rätt viktigt också är finns det en "marknad" där du bor? Kolla om det finns många uppfödare nära dig, inte kul att bli fast med en kull.
Allt annat praktiskt kan du ju tänka genom senare. Jag lämnar ut papper med skötselråd och vill att mina köpare ringer eller mailar så fort dom har frågor.
En del säljer med transportburar, andra inte. Leksaker vet jag inte vad det skulle vara för ngt som är lönt att skicka med. Men gärna en bit tyg eller ngt från "boet" så känner dom sig tryggare i transporten till nya hemmet.

Leta reda på någon duktig uppfödare som har hållit på länge, och be den personen bli din mentor! Som nybörjare med avel (och även när man har fått erfarenhet själv) är det väldigt bra att ha någon man kan fråga om det dyker upp problem. Mentorn kan också hjälpa dig bedömma dina avelsdjurs temperament och typ.
Jag tänkte bli uppfödare så småningom, kommer kanske kanske ta min första kull nästa år. Jag har haft råttor i 3 år och 11 råttor totalt, men känner mig ändå inte riktigt redo att ta en kull nu. Det finns ju fortfarande så otroligt mkt jag inte kan om råttor. Men jag har en superbra mentor som jag litar på till 100% :)

#2 Jag bor i Kristianstad, och tror inte det finns så många uppfödare i själva Kritianstad. Har för mig att det finns en här som jag vet om i alla fall. Hur kollar man upp vilka uppfödare som finns var?
Det ska jag definitivt göra, börja med temperament och genetik. Det låter nog bäst så ändå. Tack för det tipset:)
#3 Det är nästan samma som mig, har haft råttor i över 2,5år och har också haft 11 råttor sammanlagt. Men det låter som en jättebra idé med mentor. Får bara försöka hitta en mentor först:)
Många vill bli uppfödare, men få blir det seriöst.
Läs på mycket om genetik för att ge ungarna så bra förutsättningar som möjligt och skaffa bra, trevliga avelsdjur som du vet är friska högt upp i ålder har har släkt som blivit det samma.
Sen är det inte alltid fel att ha en mentor i form av en erfaren uppfödare som kan ge dig tips och råd.
www.r-at.net är en sida att rekomendera.
≧◔◡◔≦

#5 Den sidan var jättebra! Alla andra sidor jag har läst på får man bara reda på så lite eller inget alls om avel. Annars skriver de bara om genetiken och sjukdomar men aldrig om problemen som uppstår vid avel. Jag kanske har kollat på fel stället förut, men tack för den länken, den är väldigt bra!:)
putt, skriv mer att tänka på :)
Vad ska man tänka på när honan är dräktig och väl fått ungar?
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar

Något som underlättar när man börjar med avel är att se till att man har en bra veterinär som är något så när kunnig. Eftersom avel kräver en hel del råttor och dom kan bli sjuka, skada sig eller få kompikationer under, före o efter dräktighet mm.