avel
Jag sitter o försöker lära mig allt detta med genitk, lite knepigt men kul:) och jag tänkte att ni kloka här inne kan ge mig mer tips över saker man bör kunna innan man ger sig in i avelns värld - OBS, Jag har inga planer på att avla då detta inte är något som det finns plats för i mitt liv vid tillfället!
Men jag är alltid nyfiken och det skulle vara kul att veta mer, så skriv gärna ner saker man bör kunna och gärna hur ni fick tag i faktan :)
O sen en sista sak, som jag säkert kan kolla upp själv, men när man går provår hos srs - finns det kurser och liknande man kan gå eller studiecirklar? genetik, temprament, sjukdomar osv.
Vore kul om ni kunde svara så även jag kan hänga med i avelspratet :)
Vänligen
Sofia
Medarbetare på brukshundar
Kan länka till: www.r-at.net/avel/ där står det ganska mycket bra information. Hoppas det duger så länge :)
den sidan har jag redan pluggat in ;) den är bra - verkligen :)
Vänligen
Sofia
putteliputt
Vänligen
Sofia
kan du vara lite mer specifik i vad du vill veta? Avel är ett stort område! :)
hmm, ta det ni tycker är roligast att läsa om, eftersom att jag inte har avelsplaner, ännu - får se om det kommer. så känns det bara kul att läsa lite.
- Grundläggande fakta om vilken mat honan ska ha efter och innan födsel
- när händer vad hos ungarna? päls, öppnar ögonen osv.
- Grundläggande genetik, AA Aa osv ;) (det är det lilla jag fått koll på och har blivit grymt intresserad av!) ;)
Ja, sen finns det säkert massor mer men lite säng litteratur o länkar (jag har datorn med mig överallt!) :)
Vänligen
Sofia
nehe, kan ni inte svara här då? ni brukar ju jämt vara snabba annars om folk säger att de ska börja avla. kom igen nu :P hihi
Vänligen
Sofia
#7 TACK TACK TACK :) kalas bra artiklar, iaf vissa av dem :)
Vänligen
Sofia
Sen kom jag på en fråga som jag har undrat. vet inte om ni som föder upp vill svara på denna fråga men jag frågar ändå.
Vad är det som du själv tycker var det svåraste med aveln när du var i början och tog din första kull/kullar?
Vad har andra sagt till dig som konstruktiv kritik?
Vad tycker du att du kunde ha gjort bättre/tänkt på?
Vänligen
Sofia

- Att besluta mig om jag verkligen skulle avla, om mitt "avelsdjur" verkligen lämpade sig, om jag skulle klara av att uppfostra riktigt trevliga, bra, friska sällskapsråttor. Om jag hade råd att ta hand om alla djuren själv ifall jag inte skulle få dom sålda.
- Oj, massvis. Jag har en underbar mentor som hjälpte mig att komma igång, välja avelsdjur, som förklarade hur man betedde sig med en dräktig hona och sen mot henne som mamma. Berättade att jag inte kunde ha min bur som jag hade den, förklarade allvaret i att avla och fick mig att förstå att detta verkligen var ett stort ansvar.
- Kunde inte gjort på så annorlunda sätt än vad jag gjorde med min första kull. Umgåtts med bebisarna på ett annat sätt kunde jag ha gjort. (lekt mer med dom osv). Skulle ha använt en annan hane om jag fått välja men å andra sidan så är det inte säkert att det hade blivit en bättre kull. Behållt HANAR, lol.
Sen så har jag haft turen att få lära känna flera duktiga uppfödare privat som jag kan bolla med och som kommer med konstruktiv kritik. Med dom är jag väldigt öppen om mina avelsplaner etc och dom hjälper mig mycket. Även "min" uppfödare som jag köpte honan jag avlade på hjälpte mig väldigt mycket med tips och råd. Nu ska jag ta min 3dje och förhoppningsvis 4de kull och väljer djur helt själv:O. Det känns lite läskigt.
Men det som har varit viktigast för mig är de råttkunniga personerna runt om mig som alltid ställer upp med hjälp och råd. Så vill man avla är mitt bästa råd att skaffa sig en duktig mentor och massvis med råttfolks kompisar som man kan lita på.
Hur kom du ikontakt med din mentor?
För att avslöja varför jag ställer alla frågor hela tiden så är det för att jag skriver ett arbete om det ;) Vi ska skriva om genetik bland djur (o jag valde rats)
Vänligen
Sofia
och vem var det (om jag får fråga o du vill säga) :)
Vänligen
Sofia

Jag var inne på en zooaffär som var väldigt kunniga om råttor, och som blandar råtttorrfoder efter ett SRS recept. Kvinnan som äger affären gav mig telefonnummert till sin dotter som avlade.
Hon heter Ylva HAnell, har Råttordens uppfödning och har avlat i ca 18 år.
oj, det var en bra djuraffär :) det borde finnas mer sådanna, inte för att jag ska klaga så mycket på vår som verkligen försöker och tar till sig alla råd de får om råttor men waow!
Tack så mycket :) Råttorden har man hört mycket om :)
Vänligen
Sofia