Råttor iFokus

Råttor

Etikettannonsering
Läst 705 ggr
Bassee
0

Råtthane

Ingen som har en trevlig råtthane att låna ut för parning.Jag bor i Härnösand/Älandsbro??

dorkey
0

Du måste skriva lite mer utförligt. Hur gammal är honan som ska paras, färg/teckning, vikt, temperament? så mycket du kommer på. Sedan måste du nog skriva lite mer specifikt vilken hane du letar efter, hur ska denne vara?

Bassee
0

Honan heter Ann-Britt hon är black hooded.Hon väger ungefär 520 g och jag köpte henne från zoo och hon är ungefär 9 månader.Hon är en ganska livlig råtta.Men kan när hon vill vara väldigt gosig.Det spelar ingen roll vilken färg hanen har eller om den är rex eller dumbo.Bara han är trevlig.

dorkey
0

#2 zoo? då har du väl ingen bakrundsfakta? hur vågar du para då?

Vad har du för syfte med parningen?

Bassee
0

Att ta en kull med trevliga sällskapsråttor.

Daydreams
0

och hur ska du kunna det när du inte har NÅGON koll på din råttas bakgrund?

Bassee
0

Jag kanske inte ska ta en kull ändå.Ni har rått jag har faktiskt ingen koll på råttans bakgrund.Får väll fortsätta vara en go sällskapsråtta istället.Tack

Daydreams
0

Vad bra, njut av din råttkompis istället:)

Bassee
0

Japp det ska jag:)

Babbett
0

Fast att man inte "får" avla på en hona med okänd bakgrund håller jag inte med om. Däremot måste man vara berädd på att det kan dyka upp problem och en tät uppföljning av kullen är därför nödvändig!  Sen ställer det också större krav på hanen, att använda en hane med okänd eller dålig bakgrund på en hona med okänd bakgrund går inte ihop…

Daydreams
0

#9 vem har skrivit att h*n inte FÅR. Men att avla på zoodjur för att få fram bra sällskapsråttor är rätt motsägelsefullt. Speciellt som detta är en hona. Om man använder en 2 år + zoo hane till en hona med bra stamtavla är det lite skillnad.

Babbett
0

Jag har inte skrivit att "någon" har sagt det… Fast det är samma sak varje gång det kommer upp, att det är lite "tabu" att ta en kull på en hona med okänd bakgrund.

Visst, jag tycker det är bra att man är kritisk och att man i vissa fall kan få någon att ändra sig (det är trots allt många som vill ha en kull bara för att…) Det är bra att folk påminner om riskerna men är det vuxna människor det handlar om, med de flesta hästarna i stallet så blir det på eget ansvar trots allt.

Allamej
0

Är det bara jag som tycker att lilla damen borde gå ner en del i vikt? På 520 gram lär hon inte bli dräktig iaf…

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Ladyinred
0

Jag såg det med men antog att det va en felskrivning och skulle varit en 3;a först…

skojvivi
0

#12: Men vikten är inte allt. Eftersom vissa råttor kan vara jättesmå men tjocka vid en viss vikt, då en större råtta är jättesmal vid samma vikt. Beror ju väldigt mycket på avel (zooråttor blir ofta mindre, och väger därmed ofta mindre vid gott hull), men beror även på kosten.

Bassee
0

Ladyinred du har rätt klantade mig lite där hon väger 320 g och inte 520g :)

Allamej
0

Betydligt bättre :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Bassee
0

:)

Ladyinred
0

Ja det e ju en mer normalvikt på en tös ;)

Babbett
0

Honor som väger upp mot 500 är inget ovanligt, det är dock vanligare att honor är på tog för små. Jag tycker att en hona på 320 är för liten…och ska den gå i avel bör hanen vara bland dom större för att kompensera.

Reklamfritt
0

Skulle bara vilja påpeka det här om man ska avla när råttan kmr från zoo elr ej .. Alltså jag har haft flera råttor som kmr från zoo och det har aldrig kommit upp något problem. Ofta när det gäller små zoohandlar så ägnar ägaren sig väldigt mkt i sina djur och bara man frågar ägaren så brukar de ha koll på bakrund, sjukdommar, temeramet os.v. Zoohandel är väldigt uderskattat. Men visst kan det oftast vara mkt säkrare att köpa av en uppfödare och jag föredrar hellre det än zoo … men att inte avla pågrund av det är onödigt. Om du känner för att avla så gör det då ! Visst risken finns att det inte alls blir som du tänkt dig men då vet du iaf tills nästa gång att kolla upp bakrund, sjudommar, temerament osv. =) gör som du känner bäst för !

Reklamfritt
0

temperament*

skojvivi
0

#20: Men oftast vet inte personalen ett dugg ens om råttskötsel, så att ens fråga ut dem om råttorna de säljer och bakgrund etc vorte knäpp. Man skulle förmodligen inte få besked.

Visst finns det undantag, och djurbutikspersonal som faktiskt vet bakgrunden etc, men oftast gör de inte det. Och hittar ofta på, eller säger felaktiga saker.

Grodan
0

#1 Nej, hon "måste" faktiskt inte det. Vi har väl inte bestämt att man ska ha några regler för annat än annonsering? Eller finns "gamla" regler som jag inte känner till?

Jag tycker inte att alla människor måste förklara varför de vill ta en kull och att folk ska hoppa på dem hela tiden. Istället är det bättre att kunna hänvisa till bra artiklar om avelsetik. Jag har i a f skrivit en som finns här på sidan.

Alla har olika åsikter och det finns ingen anledning att tjäbbla om det. I föreningen har man satt minsta vikt på råttor som ska gå i avel. 300 gram för honor och 500 gram för hanar. Detta innebär att djur UNDER denna vikt kanske inte är lämpliga djur att avla på.

Vad jag anser är det absolut viktigaste när man avlar på djur är att de verkligen har bra temperament och flera bra egenskaper som man vill föreviga. Nu nedärvs inte alltid bra temperament och trevliga egenskaper och därför bör man vara beredd på att ett underbart och perfekt djur inte alls är bra i avel. Givetvis kan det många gånger vara tvärtom och det är ju det man strävar efter.

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️