Mina råttor bits
Jag har köpt tamråttor i djuraffär och försöker nu att tämja de men det går inte så bra. De biter mig och det har gjort att jag blivit lite rädd för de. Är det någon som har ett förslag på vad jag kan göra?
Det var synd du köpte levande djur från en butik. De djuren har det inte bra och blir inte hanterade som dom behöver för att bli trygga med människor. Köp aldrig levande djur från butik.
Dina råttor är inte handtama eftersom dom inte fått vänja sig. Kan bero på rädsla, bus och att dom saknar uppfostran.
I vilka situationer har dom bitit?
Har du kollat så dom är av samma kön? Hur gamla?
- Redigerat 2024-09-13 21:29 av Karmatarerskanise
- Redigerat 2024-09-16 18:14 av Mitsko112
Tyvärr ett dilemma med råttor från affärer och mindre bra uppfödare. De är ofta avlade utan tanke på vad de bär på genetiskt. Bitande problem, nervösa beteenden, hormonella problem och sånt kan till viss del ärvas men även läras ut från mamman och flock medlemmar under livet.
Stor del har även att göra med hur mycket de hanteras som små. I vissa fall är det bara mer nervösa bebisar även när de blir mer välhanterade. Något som uppfödare behöver notera och akta att avla fram. Men det sker även vid mer planerad uppfödning.
Men just djuraffärer tar ifrån grossister och sämre uppfödare. Djur som säljs via butiker har man ingen koll på hur sålda avkommor utvecklas vilket gör att du kan aldrig veta exakt vad du avlar på. Även om det är privata uppfödare som lämnar till djurbutiker så vet de inte hur avkommorna växer upp att bli och vad de ärver när de inte kan ha kontakt med hemmen som köper via butik.
De vet inte linjerna bakom och vad djuren bär på.
Även grossist djur som är mer vanligt i butik är ofta födda i masstal. Djur sätts ihop utan att följa några direkt riktlinjer om bättre avel.
De är bara till att föröka sig mycket för att tjäna pengar. De får oftast sämre kost och mycket små burar för att hålla nere kostnaderna.
Föräldrapar kan leva i samma bur hela livet vilket är mycket stressande att få kull på kull på kull och ofta ha bebisar att mata medan honan är dräktig på nytt.
Inte ovanligt det ligger döda djur bland de levande innan personal hinner städa undan.
Och kan djur inte föröka sig, blir sjuka, skadade eller bara oönskad mindre lätt såld färg så avlivas de till reptil foder eller kastas undan.
Hanteringen är extremt minimal. Städning kan vara mycket bristande där en del grossister har hittats att inte städa sina burar på månader om inte mer.
Men det är mest vid städning och flytt av djuren som de över huvud taget hanteras och då inte ovanligt lyfts elakt nog i svansen för att de är så ovana med hantering och lättast för personal att snabbt slänga över de i andra burar på det sättet.
Så djur man får hem från butiker är ofta sönderstressande och har inte lärt sig att människor kan vara snälla. De vet inte lukter och djur i våra hem.
De är bytesdjur som gömmer sig eller skyddar sig själva om de blir trängda och inte vet hur de skall reagera.
Där kan det hjälpa att leta upp omplacering som är äldre och stabil, trygg, lugn i sig själv. Det kan visa osäkra råttor att det inte är en fara och ge mer trygghet.
Men annars det ende du kan göra är att ge dom tid, tålamod och vara lugn runt dom.
Prata mycket, ha de mycket på dig vilket ofta kan ge trygghet att ligga i nacken eller innanför tröjan. Sitta med handen i buren och låta de komma fram för att kolla in dig i sin takt. Där är det inte ovanligt om de test naffsar lite.
Biter de hål fast du bara sitter med handen i buren utan att jaga efter dom. Så kan du behöva backa lite.
Ge god mat från en sked, ge lite större bitar av något så de inte kommer för nära handen. Lära dom att du inte är farligt.
Ta upp dom med en handske eller handduk om det är svårt att lyfta sedan hålla de kvar i famnen tills de lugnat sig. Försöka gosa och prata lugnt.
Göra högre gälla läten om de naffsar eller biter hårt för att visa att de är för hårdhänta och berätta för dom på mer deras sätt att det inte är okej. De kör höga mer gälla pipande ljud mot varandra.
Finns en hel del mer inlägg här inne om hantering som kanske kan hjälpa lite :-)
Men det kan ta lite tid med ohanterade djur att få dom lita på en, få trygghet i sig själva.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
jag har en råtta som brukade bita mig. jag köpte henne från en uppfödare när hon var liten men hon bet mig när jag försökte närma mig henne. nu biter hon inte mig längre och jag har faktiskt lite tips. försök mata dem med bebismat på sked så de lär sig att slicka istället för att bita ner. sen kan man leda fram dem till en plats där man kan röra dem. medans den äter kan man klappa försiktigt på ryggen/rumpan. om de vänder sig om, ta bort handen och maten och pröva igen. då kommer dem lära sig att din hand och att bli klappad är en bra sak eftersom de får mat. när de är vana vid det kan du börja ha bebismat på fingrarna och låt dem slicka upp allt så de får vara i kontakt med din bara hand. när de har slutat bita dig helt och hållet när du lägger in handen kan du lägga bebismat på flatan så de kliver upp på handen. sen kan man ta på sked igen och locka upp dem på handen och långsamt lyfta handen från marken medans de äter så de lär sig att sitta i handen. och om man vill att de ska vara lätthanterade kan man kittla dem sen efter man klappat dem. hoppas det här hjälper :)