Råttor iFokus

Råttor

Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttbur
Läst 84 ggr
My :D
2024-08-05 22:45
0

Sjuk?

Mina råttor är ett år nu och jag älskar dem! Men. Jag bytte i buren senast igår, alltså jag spolade av den, skrubbade, bytta spån o.s.v. Men nu idag har det kommit en väldigt konstig lukt. Det brukar börja lukta kiss från buren efter ungefär en vecka, men nu är det bara en dag efter jag har bytt, och det luktar typ cigarettrök från den. Först kollade jag ut på gatan för jag tänkte att det kanske var en rökare som gick förbi, men nej, det är definitivt buren som luktar. Det luktar surt också, lite liksom… stickande. Men andra ord inte alls som det brukar lukta, framför allt luktar det inte alls kiss. Jag undrade såklart vad det var, så jag började kolla runt i buren. Då såg jag att det var någon av råttorna som hade varit väldigt lös i magen, och dessutom ligger det något rosa/ljust rött runt. Det ser inte riktigt ut som blod, i så fall väldigt utspätt. Är det någon som känner igen det här? Är det något jag borde vara orolig över? Jag ska åka iväg i morgon i tre dagar, kan jag lämna det så här? Jättetacksam för svar!!

Uppkatten
2024-08-07 18:48
2

Har man djur som man misstänker inte mår bra så är man skyldig enligt gällande lagstiftning att vända sig till veterinären.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

zickan
2024-08-12 22:46
2

Vad hade du för strö i buren? Vissa strö sorter är mer benägna än andra att börja surna i butiken om de kommit i kontakt med vatten osv.
Jag har varit och lämnat åter två säckar lättströ pga skum lukt. Granngården har alltid gett pengar tillbaka eller en ny strö säck.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.