Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 995 ggr
LeTigre
0

Kallt hemma

Jag tycker att vi har det alldeles för kallt här hemma, elementen går på och av (mest av) precis som de vill och trots att jag påtalat detta för hyresvärden flera gånger händer ingenting. Nu är mina råttflickor förkylda och jag vill absolut inte att de ska frysa! Jag vet att råttor har högre kroppstemp än oss, så vilken rumstemperatur är ideal för råttor? Jag ska skaffa hem ett elektriskt element och installera inne hos dem så fort jag bara kan nämligen och vill ha en bra temp. reglering där inne.

LeTigre
0

Extraelement är nu kirrat och på väg hit i expressfart. En följdfråga: hur lång tid tar det för en råtta med normalt immunförsvar att fajta bort en lätt förkylning? Håller ett vakande öga på dem hela tiden och de är inte jättedåliga men inga av mina tidigare råttor har haft förkylningar så jag vet inte hur lång tid det normalt tar. Är det cirkus en vecka som för oss människor?

TienMu
0

förstår vad du menar…..är van vid det dels när ja hyrde mammas gamla hyres rätt som va svinkall……Hsb…..sen nu me…så ja har råttorna i köket…..alltid mycket varmare å mindre dragit där…..sen trivs de galet bra i matdoften…

Terato
0

Kan inte svara på frågan men skulle tro att de trivs med en aning varmare än vi människor eftersom de har lite högre kroppstemperatur. Den lägsta tillåtna temperatur i lägenheter ligger på 18 grader har jag hört. (går att wikipeda tror jag) Väldigt lågt enligt mig!

Mina är också förkylda. Här hemma är det också elementcirkus. Antingen är det kokhett så att vi måste gå omkring nakna eller så är det iskallt så att vi måste ha jacka på oss inomhus.

Mina har varit förkylda förut och då körde jag extra lax och roibos och gör det nu med. (de gillar det faktiskt när det är riktigt varmt!) Ser till så att de har en massa gosiga filtar att värma sig i och tar det lite lugnt med dem när de är ute.

Men jag har tänkt på en sak(låna tråd). Man kan inte bli sjuk enbart av temperaturväxlingar. Man måste ha virus/bakterier i kroppen för att kunna bli förkyld. Var kommer dessa bakterier ifrån till råttorna? Smittar förkylningar mellan människa- råtta? Alla snorar i familjen nu utom mössen (thank god för deras immunförsvar).

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

LeTigre
0

#2 jag vill egentligen ha dem i köket eller barnens rum som är de varmaste rummen men jag håller på och vänjer katterna och råttorna med varandra så de behöver vara avskilda, dessutom är min mamma råttfobiker och kommer överuvudtaget inte hit om de inte är i ett avskilt rum.. Skrikandes

Mitt rum är dock pyttelitet och blir lättast att värma upp med hjälp av det oljeelement som är på väg hit nu. Kommer bli värsta cosy för dem.

Ingen som vet vilken temp som är ideal..typ 20-22° kanske?

LeTigre
0

#3 jag har läst i tidigare trådar att virus kan smitta mellan råttor och människor..? Ofta bryter dessa virus ut när kroppen blir stressad av annat (som tex temp.växlingar/stress) Annars kan man väl tänka att vi människr kan bära med oss virus som funkar på råttorna från att ha rört vid smitthärdar utomhus eller liknande?

Har sanerat mig och barnen efter besöket på husdjursmässan i alla fall, man vet aldrig.

Allamej
0

Jag är rätt säker på att 21-22 grader är helt ok i deras ögon. Jag fick ett oljefyllt element i julklapp av min mamma (av den enkla anledningen att annars skulle jag ha skickat pengar och haft henne att köpa det ändå)

Med det så är det runt 22 grader i ratzens rum och dom gillar det :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

LeTigre
0

Ska satsa på 22° då. Jag som gillar att sova i kallt rum, men men, hoppas kunna flytta ut råttorna i något annat rum ganska snart. Men först ska de bli friska och vanda vid katterna, och katterna vid dem. Känns lovande för de fryser inte  när katterna kommer och jamar utan blir mest lite nervösa.

Babbett
0

Råttor bör tåla 20 grader utan att bli förkylda….om en inte har nakna råttor då.

LeTigre
0

#8 det är definitivt kallare än så här men förkylningen hade de redan första kvällen här så det var nog inte temperaturens fel.

Babbett
0

#9 Det bästa är att skaffa en temp.mätare och är det under 20 kan du börjar klaga till hyresvärden på riktigt!

TienMu
0

värmeelement!!!! ååå de vill ja me ha…..åtmej själv då…*le*  nä men köket verkar jättebra…aldri nå problem me förkylningar….sommaren bli de lite varmt….fast ja har en speciell fläkt…"råttfläkten" hihi…så de går rätt bra ändå….

hehe…aldrig e nåt perfekt hela tin…..typiskt….

sarocky
0

Vi har varmare i råttornas runm än i resten av lägenheten. De verkar strivas bra :)

Mymlan
0

Skaffa värmefläkt eller ett extra element som du pluggar in i eluttaget, dessa finns fristående.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Babbett
0

Kom ihåg att värmefläkter oftast inte är godkända utan tillsyn! Kolla noga innan ni köper en…

(kupévärmare till bil är en typ av värmefläkt som är godkänd).

Mimus
0

#4 Min mamma é me sån.. Därför ska ja sätta mina bäbisar i hallen när hon hälsar på så hon vänder i dörren…Mohahaha

LeTigre
0

#13-14 har ett oljeelement nu som min pappa (brandman) installerat i sovrummet. Så no worries ladies, värmen är både cosy och säker Skrattande

Ladyinred
0

Min mamma gillade inte heller råttor, men efter alla år med dom så började hon uppskatta dom till den milda grad att hon skaffade egna den dan jag flyttade hemifrån :P

LeTigre
0

Min mamma har råttfobi, hon börjar typ gråta om hon pratar om eller ser en bild av en råtta, eller tom en mus.

Mimus
0

#18 Min me.. Hon sprang därifrån när råttorna från rattatou va på julafton :D

LeTigre
0

#19 stackars våra mammor.. *fniss*

Mimus
0

#20 Mest för de har sådana barn som oss ;)

Nutiz
0

Mina föräldrar älskar råttorna Räcka ut tungan

Mimus
0

#22 Ja men du förstår lilla gumman att älskar de t.o.m dig så älskar de nog d mesta ;)

LeTigre
0

åll jo niid iss löövv *dudududu* åll jo niid iss löövv löövv löövv

löövv iss åll jo niid!  Kyss

Mimus
0

#24 Alla snackar om kärlek.. Mys å gos å tjafs.. Men allt ja tänker på é hårdporr å massa elakt tafs ;)

LeTigre
0

#25 varför är jag inte förvånad.. :P

Mimus
0

#26 Skule jag! Sa katten Findus te gubben.. Ja d skulle du! sa gubben te Findus ;)

Raja
0

Här är 19 grader så jag ska ta och ringa hyresvärden imorgon. Man ska ju inte behöva ha långkalsonger och mössa inomhus när elementen står på max :/ Om inte annat är det svårt att få på råttorna nåt sånt :P

Nicciz
0

Men råttor kan få "flyttsnuva" oxå… så det är inte säkert att det är en riktig förkylning.

Vi håller tempen på mellan 22-24 för råttorna plus att att allt bäddmaterial är fleece.

Kleverin
0

Vet inte vad som hänt med min hyresvärd, har ca 25 grader i lägenheten. perfekt tycker jag. min syster som bor ett kvarter bort med samma hyresvärd har knappt 19..

TienMu
0

25 grader!!! ojoj…de va varmt…..

LeTigre
0

#29 ja jag har hört om flyttsnuva! Har massor av fleece till dem och varmt och skönt nu :)

Terato
0

#5 Ja, vi är ju tydligen ganska lika så det vore ju inte så konstigt om vi smittar varandra med förkylningar.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Ladyinred
0

Jag minimerar alltid umgänget med mina råttor när jag e riktigt förkyld o sen jag började med det så har i alla fall mina råttor varit mindre benägna att bli snuviga så jag ser ett klart samband där ialla fall.

UpptagetNamn
0

#3, Du undrade om förkylnigar kunde smitta från människor till råttor, Det aknd om vad jag har hört, En del säger ju till & med att man ska försöka att inte vara & pussa för mkt på dom när man själv är förkyld (;