roiboos
När ni ger era råttor roiboos-te hur gör ni det då? I flaska eller i skål, som det är eller med honung? Varmt eller ljummet eller kallt?
Jag ger mina i flaska, lite varmare än ljummet är det när jag hänger dit den.
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

ok, då ska jag genast hänga upp det till flickorna. Tack :)

Emma G's recept på förkylningskur:
Roiboos tee (läs på förpackningen så det inte innehåller teein)
En pressad klyfta apelsin
1-2 vitlöksklyftor (skär några snitt så det verkligen drar näring från dom)
1 tsk honung
Gör teet, låt det dra i 6-8 minuter med vitlöken, sila bort vitlöken och tebladen, häll i apelsin och honung.

förlåt, kom på att jag definitivt inte svarade på din fråga:S Ja jag ger mina i flaska, användrer en speciell flaska då det är ganska svårt att få bort vitlöksdoften.
Och gör inte som jag och häll i det varma teet direkt i flaskan och tro att det ska svalna där
Min vattenflaska blev deformerad…

Mvh Stephanie 

hihi

haha.. nej det vore ju onödigt att deformera flaskor! I morgon ska jag köpa apelsin och vitlök och bombardera dem med huskur. De har blivit mycket piggare i kväll och det är mycket varmare och mysigare i deras rum så de ska nog vara friska snart.
Ett par frågor till er erfarna: flickorna tycker inte om att bli lyfta alls, de springer och gömmer sig. Däremot är de inte rädda för handen utan kommer gärna fram och nosar och slickar och låter sig klappar lite. Jag har försökt följa ett råd jag läst i någon annan tråd om att lyfta dem kort inne i buren och sen sätta ner dem för att lära dem att det inte är farligt att bli lyft samt att ofta klappa och låta dem nosa utan att lyfta alls. Men jag vet inte. Har ni några konkreta råd hur jag bör gå tillväga? Hur mycket ska jag vara "på" dem och hur mycket ska jag lämna dem ifred? Hur mycket ska jag släppa ut dem? Har haft dem på sängen och under tröjan bara eftersom jag är rädd att de springer från mig när jag vill lyfta in dem.

var med dom så mycket du orkar. Tvångsgosa!!!

#8 jag hoppades att någon skulle säga så!! Vad gör jag här, nu ska här gosas! 
Jag har oxå en råtta som är sådär. Han är inte ett dugg rädd eller något. Han kan bli rädd för snabba rörelser ibland bara eftersom han ser lite dåligt. Men han är riktigt nyfiken och klänger och klättrar mer än gärna på mig. Han har inget emot att man klappar honom och håller på. Men just när man tar handen runt magen påväg att lyfta honom så försöker han komma undan på alla tänkbara sätt. Ibland lyckas han, ibland inte och då ger han upp. Lugnar genast ner sig så fort man släpper taget.
Jag har en egen liten teori om att kan kanske kan vara kittlig? Eller helt enkelt får lite panik när han sitter fast.. Kan det inte vara så?

Jag har 12 råttor just nu och jag märker en tydlig skillnad på dom i honflocken som jag hade först jämfört med dom som kom in sist. Mina 2 första hade jag med mig i huvan, "halsväska", eller på axeln vad jag än gjorde plus att uppfödaren hade hållt på mycket med dom från att dom var bebisar. Dessa 2 är cool lugna (troligen bra temperament i generna med). Tog kull på den ena av dom och 3 från den kullen bor här, samma sak där. coola tjejer som inte är rädda för något och som du kan lyfta hur som helst utan att dom ryggar tillbaks eller ngt. Fick hem en råtta från en duktig uppfödare iofs men som inte hade haft så mycket tid att hålla på med kullen, vad förvånad jag blev, helspattig tjej tyckte jag och jämförde med mina lugna fina tjejer…
Hon var snäll och trevlig och väldigt glad men fruktansvärt busig. Hon stack iväg och gömde sig i köksskåpen i 3 dagar, hon ville aldrig vara stilla, hon släppte ut killarna och lyckades para sig.
De andra honorna som jag fått hem efter den tjejen är barnbarn till en av mina coolisar som inte blivit särskilt hanterad, en är grossistuppfödd och 2 är från min tjuvparningskull. Tjejerna från kullen är inte rädda öht men dock inte alls lika lugna. Iofs är dom fortfarande bebisar.
Vad jag ville komma fram till i min svamlande utläggning var att dels tror jag det beror på gener självklart, men också på hur mycket dom blivit hanterade. Jag har inte alls haft möjlighet att lägga samma tid på de senaste 8 råttorna som de 4 äldsta. Och skillnaden märks. Samt att om ungar växer upp med människa som petar/gosar/ger mat/ luktas/pratar med dom så blir det en enorm skillnad i hur dom ser på tex en hand.
Jag fick tipset av ngn när jag skaffade de två "första" i denna flocken att klippa ut en ficka från en gammal väst eller något, sy dit ett snöre och hänga runt halsen, så fick dom sitta där och det blev mer kontakt än om man hade dom i huvan/på axeln.
Man kan ju ha en huvtröja bak och fram också som ngn här tipsade om.
Hur man än gör så tror jag att merparten av alla råttor kan bli orädda och sociala om man ger dom tid och kärlek. Och MAT! lol
Självklart har det med gener och hur mycket man håller på med dom att göra. Men är det verkligen så alltid?
Mina två är från samma kull, och jag har hållt på med båda lika mycket under tiden jag haft dom. Men dom är som natt och dag, den ena är jättelugn och cool, finner sig i precis vad som helst. Den andra kan aldrig vara still, far omkring från golv till tak. Inte rädd som sagt tidigare. Men gillar inte alls att bli lyft.
Hur kan dom vara så extremt olika? Samma gener, samma tid..

jo självklart kan dom ha olika personlighet.

De kan även vara lite ur fas pga flytt omställningen. Jag skulle ge dem ett par dagar att vänja sig med alla nya dofter och ljud scheman innan jag började gosa med dem. Tänk på att även du är ny för dem.
Haha jo, det är klart att dom kan. Jag undrar ju iofs om det på nått sätt, trots tappra försök kan gå att lyfta den lilla rackaren utan problem framöver. Jag vill gärna att han ska lugna ner sig lite iallafall på den fronten. Dom är trots allt 1,5 år nu, snart blir dom gamla och kanske sjuka. Och eftersom just han blir så panikslagen just när man håller fast honom så kan det ju blir svårt att upptäcka eventuella sjukdomar i ett tidigs stadie eftersom man inte kan känna och klämma på honom ordentligt. Det är väll mest det jag oroar mig för. Så länge han mår bra så stör det inte mig att han är som han är eftersom han ändå är så pass tam att han kommer till mig av sig själv utan att jag behöver lyfta honom.

men….mina råttor verkar inte gilla te…..

Råttorna älskade roiboos-te, de blev som galna! Sen gosade vi väldigt länge på sängen.det går bättre och bättre hela tiden. Jag lyfte och pussade och satte ner igen flera gånger och de blev lugnare och mindre motsträvliga varje gång! De får ju vara i fred ganska mycket om dagarna, vilket verkar stämma bra med deras dygnsrytm eftersom de verkar vakna till ordentligt först vid 22-tiden - när barnen somnat. Det verkar också som att nyhetens behag svalnat för katten Gibson som nu ignorerar råttburen. Och igår höll jag upp honom utanför buren en snabbis och råttorna kikade bara nyfiket. Så det ska nog funka finfint det med! (Sessan, den andra katten, blev rädd och fällde ut klorna när jag lyfte upp henne, men råttorna blev inte rädda för det)
Uppdatering följer senare, nu ska här kokas frukostgröt till barn och råttor