Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 336 ggr
[daniel85]
0

lukter???

hur känsliga är råttor mot nya lukter???

vi tar just nu hand om 3 kattungar som hittades aldelses själva i kylen =/ och nu är en av våran råtor den som brukar vara mest fart o speed på jätte nervös och nosar hela tiden =) vi har inte katterna ännu i samma rum men han kanske känner av att det är något han inte känner igen

vänjer de sig fort eller vad kan man göra??

TienMu
0

tro de e olika på råtterna…hadde 2 hanar för ett par år sedan…syskon den ena va svart å den andra black huuskey roan å den svarta kände direkt å blev helt tokig…..å hoppade all världens väg från där han satt…..(trodde inte råtter hoppa så högt) medans den andra inte brydde sej alls utan mest vart grinig nä han såg katten å väste åt han…numer har ja inge katt alls eftesom ja inte bor hemma…..

men jag tror no det är lättare att vänja råttbebisar med katter än kattbebisar med råttor…me tanke på att råttor är mycke smartare….

TienMu
0

Måste tillägga att jag då inte ens behövde ha katten i samma rum förren min svarta vart tokig….

Terato
0

Mina råttor har alltid varit jätterädda för mina föräldrars katters lukt.

Jag har vänjt dem sakta genom att ta hem saker med kattlukt hit där de är trygga(här bor inga katter) och tagit med dem till föräldrarna ofta. Men jag låter dem aldrig se katterna för då är det kört. Då kan de vara paralyserade i flera timmar.

Det är egentligen som med människor och fobier. Man måste gå väldigt långsamt fram annars blir det chockartat. De kan vänja sig vid lukten men fortsätt hålla katterna ett annat rum tills du märker att råttorna inte stressas av lukten. Vissa djur blir aldrig vana.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se