Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 1758 ggr
Mymlan
0

Vattenfast plyfa

Hur är det ha sådant i egen händig bur man gör till råttor eller möss?

Antar det bästa är att dra över med golvlack på detta med i x antal lager.

Nej jag ska ej bygga några burar jag bara undrar.. Bor i lilla Rimbo och här finns ej så mkt att erbjuda i matrial väg. Svårt åka hämta då man ej har bil eller körkort eller ngn som har bil..

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

Jimmy-Sama
0

Alltid bäst att lägga ett lager lack. Och sen ett till. Och sen ett till. Och så vidare ^^ Vilket material du än väljer att använda.

Terato
0

Jag har också varit inne på det. Det finns något som heter marinplywood. Vet inte om det är liknande. Det använder man till båtbyggen då det är 100% vattenfast. Väldigt intressant, eller hur?

Självklart är det lacka a lot som gäller ändå. Men val av material måste ju helt klart ha betydelse. Marinplywood använder man iaf när man bygger terrarium till reptiler.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Jimmy-Sama
0

Är inte det väldigt dyrt?

Mymlan
0

#3 Jag vet ej vad Gradins här i Rimbo tar för vattenfast plyfa, det #2 nämde har jag ej hört talas om men jag rör mig ju ej heller i snickeri/bygg sidan.. Billigt tror jag inte det är.

Terato
0

Marinplywood kostar 300 kr/kvm har jag för mig för 12 mm tjockt trä. Ganska dyrt, ja..

teratos.r8or.se

Jimmy-Sama
0

Jupp.

Vi byggde en finfin jättebur med icke-vattenavstötande trä, men med en j**la massa lack.
Höjd: 1.45
Bredd: 1.50
Djup: 1.50

Och den kostade totalis runt femhundringen inklusive beslag, nät och lås m.m. m.m. Iofs. är det "ganska" billigt i vår trävaruaffär, men ändå.

Så lack är att föredra om man vill komma billigare undan, dock är det lite mer jobb. ^^

Mymlan
0

#6 Kan du ej visa bilder på eran bur? den du byggde.

Jimmy-Sama
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tyvärr inga bilder på den, har däremot bilder på buren vi byggde därefter, när vi insåg att den förra blev för stor både för råttorna och vårt boende =)

pralin
0

#8 oj vilken fin!

Terato
0

#6 Nu blir jag ännu mer sugen. Det var väldigt billigt! Enligt mina planer på burbygge kommer det att gå åt runt tvåtusingen.

Berätta om vilken lack du använde, hur länge du har haft buren och hur det har fungerat med lukt, städning osv..

Jag har nämligen fått känslan från många andras burbyggen att det bildats lukt även fast de har lackat massvis med gånger.

Jag tänker spackla igen alla hörnor och kanter först. Det har jag gjort med nuvarande burbygge, 3 månader gammalt, fortfarande luktfritt. I den använde jag en oljebaserad högblank lack. I nästa tänker jag nog använda golvlack, särskilt på alla golvytor. Just nu har jag hyllplan i glas. Väldigt bra och enkelt att torka rent.

teratos.r8or.se

Jimmy-Sama
0

gblank oljebaserad lack fungerar utmärkt!0

Buren trashades efter typ ett år då vi hade för många råttor.
Vi köpte en voljär istället, men i framtiden kommer det antagligen byggas fler burar. (PS. Det syns inte på bilden, men på sidorna målade vi Kanji-tecknet (Japanska tecken) för råtta i vitt för att styla till det hela. Dessutom satte vi öglor och gjorde ett hål på vardera sida för att kunna fästa vattenflaskorna på utsidan så att "piparna" skulle sticka in genom hålen.

Annars var den underbar att städa, då det bara var att öppna dörrarna så nådde man överallt. Vi hade gjort två hål i botten formade efter två backar vi köpte på IKEA, och dessa plockades ur vid tömning, och passades sedan tillbaka i hålen i botten när dom var rena. Mycket enkelt =)

Ett tips är som sagt att spackla/täta alla små kanter och lister längs väggarna (något som vi kom på för sent) där hyllorna sitter, då det lätt kommer ner godis som börjar lukta smarro annars. Jag skruvade åt alla hyllor för kung och fosterland för att slippa glipor öht.

Man får vara ganska noga med att torka hyllor och så varje dag, men det måste man ju göra ändå.

Hyllplan i glas/plexi är kanon btw! ^^

Mymlan
0

#8 Den vill jag ha.. *suck*

Grodan
0

#8 haha… ser att de har en solstol…

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️