Copyright
Idag tog jag bort ett foto - dessutom ett omgjort foto - som var uppladdat av en medlem i en tråd. Detta för att fotot har används utan fotografens medgivande, dessutom förvanskats och utan att någon copyright logga med fotografens namn står någonstans på fotot eller i texten bredvid.
Detta händer titt som tätt. Ja, faktiskt finns det endel fotografier som stjäls mer än andra - därför har jag ögonen öppna för dessa.
När ni hittar ett fint foto, fråga fotografen om ni får låna det och berätta till vad. Det är sällan en fotograf säger nej, enda kravet de brukar ha är att Copyright-symbolen finns med samt deras namn och att du inte gör om fotot!!! Vill du göra om fotot måste du även fråga om det.
Alla är inte noga med att framhålla sin rätt till sina bilder och texter, men fråga ändå!!! Jag brukar själv dela med mig av foton jag tagit, speciellt på möss o råttor - då det ju bara gynnar djuren, men vill givetvis också ha förfrågningar!

Gratis foto utan Copyright från en sida på nätet - alltså där man får ta foton och använda i icke-komersiellt syfte.
Du kan även googla på Copyright el Upphovsrätt

Ett bra tips är skippa att ta bilder ifrån google (då de flesta där är copyright på) utan istället ta bilder ifrån tex www.sxc.hu En webbplats med foton man får ta gratis
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken