Råttor iFokus

Råttor

Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttägare
Läst 80 ggr
Lejoninna85
0

Vad är felet?

Har 2 hanar och har haft lite mer en 4 veckor. Den ena Ninjo, var ca 5mån när jag köpte honom och hans kompis, Nathan var ca 3 mån.
Jag har uppfattat det så att Ninjo är den dominanta, men ganska tillbakadragen och vill helst bara sova, medans Nathan är lite mer nyfiken och framåt. Båda har efter vad jag förstått, svårt för att bli upplyfta från buren och få komma ut och hänga lite. Min metod har varit att jag försöker förmedla trygghet och att det inte är farligt att lämna buren en stund utan att det kan vara ganska kul o komma ut på lite äventyr. :) Med andra ord så har jag bara lyft upp dom oavsett protester, Ninjo har markerat med tänderna att han inte vill men jag har har inte dragit bort handen eller låtit honom slippa undan för lite utevistelse. Igår markerade han genom att hugga mig rakt i pekfinger leden och ända in till benet,ont som f*n gjorde det och blödde ymningt, men jag vägrade dra bort handen och lyfte upp honom med den andra handen och fyade honom ordentligt. förut idag gjorde han ett försök att hugga mig igen men jag parerade och tog upp honom ändå. Gör jag och tänker jag helt fel när jag gör som jag gör, för hade han fått välja hade han aldrig satt sina små tassar utanför buren. Han är den som stannar längst innanför tröjan när jag tar upp honom, han har till och med pussat mig flera gånger. Försöker ständigt visa honom att händer inte är farliga genom att klappa honom försiktigt och ge honom godsaker som han får plocka ur handen på mig. Vad tycker ni jag ska göra?