Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 80 ggr
Slaatbraaten
0

Siamese vs Himalaya

Hej!
Jag har sett väldigt mycket på olika länders Råttföreningar och vad som beskrivs vara Siamese och Himalaya.
Det ser ut som att de flesta så kallade Siameser i Norden (Europa) faktiskt är Himalaya eftersom Pointen på en Siamese ska sträcka sig längre över ögonen och över rumpan/ryggen medan Himalaya har mindre Point.
Är detta fel eller hur tänker ni kring ämnet? :)
Jag Själv har Registrerat Himalayan som Siameser när jag var Aktiv Uppfödare, även nu. Så det hadde Varit kul att veta från er som har längre Erfarenhet om vad som är Siamese och Himalaya :)
Tack!

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)

zickan
0

Lite olika i standarden hur föreningar vill ha standard enlig variant. Sedan förekommer sämre och bättre varianter på det som ändå är den varianten bara sämre. Ljusare färger brukar inte ha samma mängd point. Och numer är det så dålig standard överlag på råttor. Speciellt här i Sverige. Det mixas hej vilt. Nu är det även mer vanligt med tecknat i skuggade linjer vilket är synd. Och färger som förstår varandra med att göra för mörka, blaskiga, silverade, matta och liknande.

Himalayan skall vara hel vit på kroppen med point. Inget eller minimalt med pigment på öron, tassar.

Siames skall ha en smittvit, creme vit eller mer mörk creme vit kropp med mer tydlig point. Och mer synligt pigment på öron, svans, tassar. Men ljusa färger ger mindre färg pigment där med. Mörkare ger oftast tydligare.

Men sedan som sagt finns det bättre och sämre varianter där med. Kan bli för lite eller för stor point på nosen. Helt upp till varje lands egna standard.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
0

Sedan värt nämnas att vissa siames varianter är som sagt mer mot det blekare hållet på kroppen. Russian blue siames har tendents va mer ivory, blek smuttsvit i kroppen. Men bör ha tydlig point oavsett storlek nos o rumpa.
Rätt mörk färg i sig men troligen vanligt med ljusare kropp pga kallare färg.
Vanlig blue siames brukar kunna va lite mer mjuk creme färgad kropp och mer varmare ton.

Himalayan versionen av både ska ha vit kropp oavsett utan några creme/smuttsvita inslag. Och på nu t.ex blue point är öron mest rosa/hudfärgade. Svans och tassar kan ha lite mer pigment men inte som siames om det inte är en sämre siames. Russian blue kan ha lite mörkare ton men fortfarande mer hudfärgad.
Siames ska helst ha pigment på öronen med mer färg även ljusa varianter.
Och ibland svårt se skillnaden på bra Himalayan och dålig siames.

Sedan smaksak vad man jobbar mot. Jag tycker det inte är fint med point högt upp mot ögonen som jag sett vissa länders standard vill ha dom. Jag personligen tycker det räcker med ordentlig point på nosen och halvvägs upp mot ögonen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.