Russian Blue Eubk/Vari Rex??
Detta är Min Pojke som jag är ganska säker på är Russian Blue men är Han "dålig" Rex? Och vilken teckning har han? För det kan väl inte vara European Berkshire/Berkshire?? Tassarna är vita, på ena sidan går den vita färgen över "midjan" om ni förstår :)
Far är Russian Blue Agouti Rex.
Farfar är Black Hooded Rex.
Farmor är Agouti Slät.
Farfars Släkt är okänd.
Farmors Far är Black Eyed Siamese Slät.
Farmors Mor är Agouti Cinnamon (? Står så i Stamtavlan jag fick med) Slät.
Mor är Russian Blue Hooded Rex.
Mors Släkt är okänd.
Hela Kullen på 12 blev Rubl och Blue(?)
Irish, Eubk/brk, Hooded, Vari(?) Och en Self tror jag.
(Bilder från 01/12 till 20/12)

Tidigare RaGooN på iFokus och Uppfödare Sunflake (Inte Aktiv Sedan 2014)
Blivit lite för vanligt att blanda varianter mycket och avla på djur med sämre varianter. Med det kan man få lite mellanting och mer ofta dåliga varianter som kan va svåra avgöra vad de är.
Inte heller alla länder som delar på berkshire, i vissa länder är Eubk inget eget med namn utan ansett vara en dålig berkshire eller övertecknad Irish.
Skulle kunna sättas som både ambk och eubk. Personligen hade jag nog valt sätta lite sämre Ambk(amerikan berkshire) eller Ambk missmarked(mm). Mm används när teckningen är mer oklar,svår eller mellan två.
Hade nog valt ambk då tassfärgen går ihop med färgen på magen på mer än en tass, anar att svansens färg är vit till ungefär halva längden. Syns inte men gissar att även hakan är vit?
Men å andra sidan skall ambk ha mer vitt. Går även sätta Eubk då den har för lite vit för ambk men ändå för mycket vitt för eubk så passar den in även med eubk 😆. Sådan där variant som kan ge en huvuvärk ibland när de inte är helt tydliga.
Europeen berkshire: Skall ha en vit symmetrisk rektangel på magen. Baktassarna skall vara vita men ej benen. Framtassarna vita som sträcker sig liten bit upp på benen. Mag- och tassfärg skall ej gå ihop. Svanstippen att vara vit, önskvärt upp till halva svansen. Önskas pannfläck, men ej ett måste. Vit haka är ett fel.
Amerikan berkshire: Skall vara helt vit på undersidan. Även på hakan. Baktassar att vara vita upp till ankeln. Framben och tassar att vara vita upp till halva benets längd. Det vita på ben och mage skall gå ihop på undersidan. Svanstippen att vara vit in till halva svansens längd.
I övrigt korrekt med russian blue och troligen rex. Är varianterna i stamtavlan korrekt så är det rex. Inte alltid så lätt att se skillnad på dåliga rex morrhår och velveteen. Men rex är dominant anlag så är man säker på att ena föräldern är rex så får man även det i kullen.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.