Gravid råtta
Jag har en råtta här hemma(Nala) som är gravid. Hur vet jag att det närmar sig födseln- några speciella tecken som inte är så vanliga? Jag läste på en gammal tråd att de bäddar och tappar hår vid bröstvårtorna såfort det börjar närma sig men rätta mig snälla om jag har fel 🙏
Har ni kanske några andra tips och tricks så kan ni gärna skriva det också😁
- Redigerat 2022-12-15 14:55 av [Oliwia Kozlowska]
Varför parade du henne om du inte vet hur msn gör?😊
#1: Personen kanske fick den dräktig.
Mvh
Mig
#2: Jag har läst på om graviditet hos råttor och vad jag ska göra efter förlossningen.
Jag ber om ursäkt på hur jag la upp min post då det blev fel. Jag tänkte mer att de som föder upp råttor kanske kan rätta mig om jag har fel och ge tips så att graviditeten blir så enkel som möjlig för Nala, kanske saker som inte omskrivs som privatpersoner kan dela med sig av.
Jag förstår att jag kanske låter som ett frågetecken men jag la upp mitt inlägg på fel sätt. 😁 tack för stöttning anyways
#3: Ingen skada skedd,jag var bara nyfiken.😊
Samma nyfikenhet. Vad var planen med parningen? och nej inge krav svara på det, bara nyfiken när det dyker upp nya uppfödare på vad de har för mål med aveln mm😊 Borde läst på lite mer innan och haft lite mer koll på avel. Tyvärr inte bara att para två råttor och hoppas det går bra. Tappar inte så mycket hår runt juvren, de kan bli mer tydliga när magen växer och på många blir de mer tydliga nån dag innan födseln. Mer tydliga efter födsel, mjöken kommit igång och bebisarna diat. Oftast känner man sina djur och ser när de börjar betee sig lite annorlunda, slutar brunsta, ökar i vikt, bäddar mer. På vissa ser man tydligt, en del mindre och vissa inte mycket alls.
Dräktighet och inte gravid 😉
När blev hon parad?
Vad vägde hon vid parning?
Vad väger hon nu?
Brukar hon brunsta tydligt?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-12-15 15:25 av zickan
#5: Jag tar hand om råttorna på väntan på min kusin (privata saker). Hon frågade mig om jag kunde ta hand om Nala och den andra eftersom jag själv har två råttpojkar Donald och Whisky på ca 6 månader. (Honan och mina pojkar har inte träffat).
Och eftersom jag inte tänkt själv avla råttor så blev det lite jobbigt men jag har försökt läsa på så mycket som möjligt. Honan väger ca 250 gram just nu och jag har ingen aning när hon blev parad men jag kan chansa på kanske 2 veckor sedan. Hon har byggt ett litet bo på botten av buren och det fick mig undra. 🙂🐀
Enklaste sättet är nämligen att väga honorna vid parning sedan med jämna mellanrum framåt. Då ser man om hon ökar suspekt mycket i vikt.
Dock bör en hona väga minst 300 gram vid en parning så förhoppningsvis väger hon mer än 250gram 😊. Honor som inte är runt 300 eller mer brukar inte användas i avel pga att en kull tär på deras kropp mycket och många tappar en del av sin egen vikt som kan påverka mamman negativt. Så om parningen inte tagit rekommenderar jag att inte para om henne. Om ung istället vänta ut till närmare 10-12 månaders ålder och hoppas hon ökar av sund kost. Annars inte avla alls.
Har det gått 2 veckor borde hon definitivt väga mer än 250 gram och borde kunna se tydlig bebismage med bara en vecka kvar till födsel. Men en del kan gömma magen.
Svårt när hon inte är din så du inte känner henne, men parade honor brunstar inte. Dock brunstar en del honor otydligt att de är svårt märka. Men oftast är det tydligt med att de rider på sin burkompis(hona), kutar ryggen och vibrerar med öronen när man håller på runt deras bak. Många blir mer pipiga och energiska. Många syns det även tydligt om de brunstar med att vulvan blir lite svullen, öppen och ibland blå/lila.
Sker ungefär 1 gång i veckan, vissa brunstar lite oftare och kan ske 2 ggr veckan.
Har du möjlighet så börja väga henne nu och hålla koll efter brunst :-). Där är de enklaste sätten att börja ana att det är smått innan man ser en tydlig bebismage. Råttor bäddar gärna en del så det är svårt, men dräktiga honor bäddar ofta lite mer överdrivet. Där är det dock svårt tolka dräktighet då en del bäddar inte alls förrän de i stortsett föder.
Stor chans att parningen inte ens tagit om du inte ser antydan till att magen blivit större.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-12-15 17:11 av zickan