Lukt?
Jag har funderat länge på att skaffa råttor men då sambon varit anti så har det inte varit något alternativ. Nu börjar sambon ge med sig så jag har lite seriöst börjat kolla burar och läsa på lite mer ingående. En återkommande fråga är dock det här med lukten.. Hur mycket luktar det egentligen att ha råttor? När man läser vissa texter så låter det som att hela huset kommer stinka.. Jag har lite svårt för när det luktar illa men har inga problem med djurdoft då jag har både innekatt, innekanin, hund och diverse andra djur som bor inne. Eftersom jag aldrig har haft råttor och inte heller känner någon som har råttor så har jag ju inget att jämföra med.
#0: Är du orolig för doften så skaffa honråttor, de ger ifrån sig betydligt mindre doft.
Jag har 2st tjejer och bor i en 2a så lukt sprider sig snabbt, har inte upplevt att man känner lukten av buren.
Däremot lyckades en av dem gömma en äggbit under soffan i somras, det luktade ngt fruktansvärt 😂
Håller ni rent och fint i buren så kommer lukt inte vara något problem och råttorna kommer vara hälsosammare.
Mycket beror på hur dina råttor är som individer, hur många råttor du har i jämförelse med hur stor bur, hur mycket strö, vad för strö, om dom går på lådan osv.. Det går inte bara säga att "råttor luktar/luktar inte" för för mycket spelar in.
Jag har boendestöd & dom har hittills aldrig klagat på att mina råttor skulle lukta.
Det värsta är rötmånaden under sommaren men underhåller man så kan man undvika det ganska bra ändå tycker jag.
/ hauntedrats @insta