Sår läker inte.
Hej!
En av mina tre råttpojkar har en liten sårskorpa på ryggen. Såret växer inte och verkar inte infekterat,men tycker att det läker väldigt långsamt. Har upptäckt ett liknande sår för några månader sedan,men då läkte det snabbt.
Då var det på samma ställe och på samma råtta.
Har varit i kontakt med veterinär som trodde det var ett bett från en burkompis,och att jag ska försöka stimulera råttorna och minska risken för konkurrens så mycket som möjligt. Detta var den 26/6,ca en vecka efter att jag upptäckt skorpan.
Vet att den råttan som är mest dominant kan vara dryg mot honom,men dom är oftast vänner och sover tillsammans osv.
Tvättade lite med en tops med saltlösning idag och funderar…
Är det vanligt att det tar såhär lång tid innan det läker?
Bör jag överväga kastrering av den dominanta råttan?
Tacksam för alla förslag!

Det kan inte vara mastcellstumör då? Är ju oftast ofarliga men kan se lite olika ut, även sådär. Har haft det på iller. Nån var lite större men en såg precis ut som en prick med en sårskorpa. Dom försvann av sig självt. Behöver ju inte vara samma men bara en tanke. Googla bilder och se.
#1: Googlade och blev lite fundersam faktiskt.
Tycker även att alla tre har börjat klia sig rätt mycket,så har bokat en telefontid med veterinär kl 10 imorgon.
Oavsett så känns ju ett fysiskt veterinärbesök aktuellt.
Hur vanligt är sådana tumörer hos råttor?
Min Homer som är på sluttampen hade ett sådant sår när han hade sin kompis, efter att kompisen gått bort läkte såret. Jag är inte kunnig på något sätt men tror att Homer kliade sitt sår av någon anledning som hade med kompisen att göra…..då det inte finns något sår längre.
Jag personligen tror att vi människor läser in för mycket (jag gör det själv) utan att vilja förstå orsaken.
Susanne

#2 Jag vet inte hur vanligt det är på råttor, bara att det finns även på dom.
Min iller kliade sig på sina så antar att det är irriterande.
Fast djur med sårskirpor efter sårbrukar ju klia på det också.
Kan ju vara värt att ta skrapprov och kolla efter ohyra hos veterinären.
Upptäckte nu ett till sår och ett rivsår,plus små prickar,så det är garanterat någon form av ohyra. Ska boka tid direkt på klinik.

#5 Då är det ju bra om du kan komma dit snabbt och få det bekräftat. För är det ohyra måste du ju behandla alla råttor du har även om du inte sett nåt på dom.
Kliniken öppnar 07:30 imorgon så ska ringa direkt då. Något speciellt jag borde tänka på eller fråga om när jag ringer? Det är första gången jag är med om detta.

#7 Jag har inga tips när det gäller veterinär på telefon. Jag ringer min klinik och bokar tid om det är nåt.
Någon annan kanske vet bättre.
Huvudsaken är nog att du beskriver exakt symptomen, hur länge det pågått, visa bilderna osv. Då det pågått ett tag så borde dom inte säga åt dig att avvakta.
Tusen tack för era svar!
Har fått recept på stronghold som jag ska hämta ut,så nu ska alla tre få varsin dos,en droppe i nacken var.

#9 Vad bra att det gick att få ordnat så snabbt. Då bli råttisarns glada.🙂