Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 581 ggr
Daisymink
0

skada!

usch vilken hemsk dag!
fick hem två rått töser idag, allt gick bra i deras nya hem..
åkte iväg en timma medans en vän höll koll på tjejerna,
hon var borta i 10min så kommer hennes sambo in och säger att det är blod i hela buren :( hon ringer mig så snabbt som möjligt och berättar att doris (som jag döpt henne till) har tappat en bit av svanstippen så bara skelettet fanns där, skyndar mig med bilen och åker till veterinären, dom tar bort biten som är skadad och jag får betala 760kr!!! när vi kommer hem lät jag dom vara ett tag, kommer in och ser att hela buren är blodig.. har satt tryck för det nu men det vägrar sluta blöda! hon piper till ibland.. tycker så synd om henne :( hoppas inte hon tappar för mycket blod, är rädd att hon inte ska klara natten även fast trycket är på.. vad ska jag göra ? :( lilla gumman….

// Vanessa 

Daydreams
0

som du redan gör; tryckförband så det slutar, testa potatismjöl, tvinga i henne vätska mata henne med blodpudding och leverpastej. Fast blöder hon mycket får du åka in igen för det överlever hon kanske inte :(

Daisymink
0

tyvärr har vi ingen blodpudding eller leverpastej..
hur kan man tvinga i henne vätska om man inte har något att lägga det i, någon bra "hemma uppfinning" ni har ?

hon är inte speciellt hängig för att blöda så mycket.. hade varit mer orolig då.. men man vill ju gärna att hon får i sig något.

// Vanessa 

Daisymink
0

fick i henne vatten nu, tog en tesked och droppade in i munnen..
känns som det inte finns så mycket mer att göra, vänta tills imorgon och köpa hem lite mat med mycket järn.. får gå upp ett par gånger i natt och ge henne vatten.. hoppas hon mår bättre imorgon :(

// Vanessa 

Ninja
0

Råttor kan klara av såna där skador ganska bra. När det slutat blöda börjar skelettbiten skrumpna och falla av pga nekros. Se till att hålla omgivningen ren, tvätta av det skinnflådda området med koksaltlösning eller klorhexidin, och var uppmärksam på infektioner.
En veterinärtid är förresten kan vara bra, för säkerhets skull. Men de brukar aldrig göra något ändå, eftersom svansbiten brukar läka fint och lossna av sig själv. Men man vet aldrig, det kan ju gå åt fel håll, t ex om det blir infekterat eller nekrosen sprider sig, så var uppmärksam!

TienMu
0

Om du inte vill ge blodpudding kan du ju alltid köpa lite jordgubbar….gott om järn i dem…å hittar du inga färska brukar de finnas frysta….mina råttor älskar jordgubbar…..ganska lätt å få dem att äta dem åxå….sen e de ju mycket vätska i jordgubbs med….:)

Daisymink
0

#4 vi åkte ju till veterinären igår, hon tog bort stumpen och sa åt oss att hålla såret rent, men det fortsatte blöda, ska ta kort på det så får ni se hur det ser ut nu. natten var lugn.. kom upp imorse och såg doris springa runt och bita på en massa papper, såret ser fint ut, börjar läka nu.. ska tvätta det med lite koksalt lösning nu i ett par dagar. eftersom jag har piercning tror ni att medlet jag använda för att tvätta den går att ha till svansen ?

#5 okej :) ska iväg till affären snart :)

// Vanessa 

[Inana]
0

Jag har också ett gäng piercingar men tror inte att det medlet är bra till råttsvansar eftersom det är så uttorkande. Dessutom vet jag inte vad som finns i O_o Salt och vatten är ju ingen fara i fall råttan skulle få i sig på något vis, jag skulle köra på koksaltlösning :) Lycka till!

Ninja
0

#6 Ursäkta, läste lite slarvigt! K-vitamin är bra, eftersom det hjälper blodet att levra sig. Slutar det inte blöda så måste du kontakta veterinären igen för att få råd.

De gånger jag har sett att en veterinär tagit bort svansstumpen så har dom lagt nåt stygn för att stänga igen såret, gjotrde inte veterinären det?

Daisymink
0

#8 nae hon bara lät såret vara, hon sa att hon tvättat det lite men inget mer.. hon verkade inte så kunning om detta.

// Vanessa 

GRJM
0

men trevlig var hon ju iaf, o svindyr ;)