Hundben?
Hej!
Har sett några diskussioner om hundben men kan inte riktigt hitta några bra svar än så nu gör jag såhär istället,
Jag brukar köpa hundben på dollarstore o vanliga mat affären som jag tror e okej, dom älskar dom och dom verkar inte må dåligt av dem men det finns ju hundben som är inlindade i olika sorters torkat kött vet inte riktigt vad som kallas men kan lägga till några bilder också, det finns ju även sånna där som har nå ’klet’ i kommer inte ihåg va dom heter heller men lägger till bild på sån också frågan är alltså kan man ge dessa till råttorna? 

Nu kan jag inte så mycket om råttor men de som är med kyckling från Kina/Asien ska du inte ge, de kan ha smitta.
Som hundägare undviker jag överlag ben och liknande produkter från Asien, dels vete sjutton hur de är behandlade med kemikalier etc, dels är djurhållningen fruktansvärd.
Definitivt inget jag vill stödja!
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Håller med ovanstående. Det finns artiklar om speciellt torkad kyckling som kan va direkt farligt ge till hund. Just av hur de hanterats, smittor mm. Just Kina är angiven va problemet https://dognews.se/2016/12/14/veterinar-varnar-for-torkad-kyckling-och-kycklingtuggben/
Sedan är ju moralfrågan. tuggben från många länder kommer från djurprodukter som är behandlade med antibiotika, djur som har en hemsk uppväxt.
Vet att många väljer att undvika köpa köttfärs märkt icke svenskt just pga vad de puttar i sina djur med antibiotika, hur de hålls osv.
Finns tyvärr ägen tuggben som blivit färgade, eller med råvaror som blivit behandlade med kemikalier och en del av dessa kan va riktigt dåliga. Finns de som gjort hundar sjuka. Tyvärr kan just billiga hundben vara en fara. Bra kolla lite vad de innehåller, var de är ifrån.
Hundben är annars inget farligt att ge råttor. Dock värt kolla innehållet då tyvärr många bolag valt tillsätta onödigheter i benen som extra socker produkter typ majs, melass. Dolda fällorna i maten som främst smådjur som råttor kan på sikt bli dåliga av. Sånt i kosten kan bidra på sikt till fetma, tumörer, hjärtfel, diabetes.
Även värt kolla vad de är fyllda med. Vissa fyllda ben kan va onyttigare och sämre än andra.
Jag brukar köpa de fyllda med vom (luktar inte så kul). Men vom är rätt nyttigt och milt för magen. Samt att min hund gärna äter dom. Även de med örter som skall gynna tandhälsan.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
- Redigerat 2022-05-15 18:26 av zickan
Dessa kör jag som extra godis tugg till mina råttor och hamster lite då och då. Lite mindre i storlek så de gör inget om de gömmer i buren att tugga på tills det är slut. Får de för mycket för ofta inne i buren kan det även bli fel utfodring. Inte så bra om de äter mycket ben under en tid och dissar sitt foder. Samma gäller om man ger mycket färskmat så de äter mindre eller inte alls Torrfoder. För lätt till näringsbrist och fel kostintag med enformig mat. https://www.arkenzoo.se/whimzees-tandborste-small-24-pack?44926
Dessa köper jag ibland när de dyker upp i storpack på rea. Borrar hål och kan hänga upp i buren eller utanför buren. Finns i olika djurarter, nu hittade jag bara dyraste för att https://www.arkenzoo.se/rauh-algtugg-mini?52411
https://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/hundsticks/harda_tuggpinnar_tuggrullar/404496 (dock vet jag inte var dessa tillverkas från var djuren kommer, men de har gått ut med att de finns i Eu på andra ben de säljer)
Fyllda tuggben jag ger min hund ibland och som har skett även råttorna fått. Men de är så stora så de får inte behålla dom inne i buren mer än en dag. https://www.zooplus.se/shop/hund/hundgodis_tuggben/tuggben/fyllda_rahudsben/710320
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#3: idag var vi på dollar store o hittade några tuggben men vettetusan om de e nått jag ska ge dom, kosta 30kr för en liten påse med 5-7cm långa kanske det var som små ni vet sånna här klassiska ’film ben’ (om ni förstår vad jag menar) inlindade i nå torkat kött(?) kommer inte ihåg va det var för slags kött säkert kyckling…. Men jag tänkte att jag köper dom o kollar upp om jag kan ge dom till dom sen när ja kommer hem då vi hade lite bråttom iväg och skulle åka vidare, antar att det inte är nått jag kan ge till dom .-. Men jag lägga till en bild på dom och vad som är i å så, jag är Inge bra alls på vad olika grejer som kan finnas i dom är för nått och om det är farligt eller bra eller okej eller dödligt eller ja you name it haha jag är dessutom väldigt ung o min mamma vet nästan inget om råttor in princip ingen i min närhet som jag känner kan nått om dom alltid när man säger att man har råttor eller nått så får man bara ”ooo fyyy fannn va äckligt” eller ”hah! Sånna fångar jag i fällan här ja” .-. Gud det här blev ett långt svar kanske hahah Sorry men ska försöka fixa en bild på dom där bena senare :-)
#4: 

här är dom det var anka :) vet dock inte om anka är bättre än kyckling osv blev ganska många bilder men ni får väll bara titta haha om nån orkar då såklart för som sagt e jag ingen expert alls på texten på baksidan .-. Har glömt bort vad det heter nu också :-] men tror ni det går bra? Har inte gett de till dom än eftersom jag vill vara säker på att dom är okej att ge:-)
Jag hittar det inte på bilderna men står det någonstans på förpackningen varifrån köttet kommer eller var benen är tillverkade?
Är det någonstans i Asien skulle jag inte ge, det vete sjutton hur de behandlar djuren och övriga råvaror. (Det "förmodas" ofta vara ok av tillverkaren men jag är skeptisk.)
Står det inte var de är tillverkade/varifrån råvarorna kommer så hade jag också varit tveksam. Förmodligen kommer de även de från Asien.
Produkter producerade i Sverige/Norden eller övriga Europa brukar ha tydlig text om det eftersom det är positivt ut försäljningssynpunkt.
Sen vet jag inte riktigt hur det är med kalciuminnehållet och hur det funkar med just råttor, det varierar mellan olika djurslag.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com