Hjälp tack!!
Hej! Jag har skaffat tre nya små ungar nyligen som har fått träffa mina äldre råttor.
Det verkar funka i stort sett bra, förutom lite bråk som jag hoppas går över snart. Hur lång tid kan det ta innan de kommer överens? Och innan de kommer överens helt, kan man ta upp de små och försöka plocka med dem eller är det bättre att vänta en tid till tills allt har ordnat sig i buren?
Det jag även funderar över är att ledarhonan har gått och lagt sig i matskålen vilket känns lite sadisktiskt mot de små… De kan få mat på annat håll med men det är bara det vanliga fodret. Borde jag försöka sprida ut den andra maten på något vis?
Honor kan dra ut på bråket en stund, men det brukar gå över tids nog ändå. Så länge ingen far illa så behöver du inte oroa dig. Och självklart kan du hålla på med de små redan nu.
Det kan vara en bra idé att sprida ut maten lite så att alla kan äta när de är hungriga, speciellt de små om de inte får komma i närheten för den äldre honan.
Tack för hjälpen :)
Om man lyfter ut dom små, blir det inte så att de äldre känner mer att buren blir deras revir? Det är mest en fundering, för just nu har jag en nu bur som ingen av dem har varit i förut.
Nä det har jag aldrig varit med om. Varför inte ha alla ute samtidigt då? Låta dom springa runt på ett mindre utrymme så kan du plocka med allihopa och sen sätta in dom i buren igen tillsammans.
Tack ännu en gång. Det verkar funka bättre nu, de stora är inte på dem lika mycket och de små skriker mindre också