Råttor iFokus

Råttor

Läst 237 ggr
swirling
0

SDA virus

Jag har flera stora flockar med råttor och alla är släkt. Jag har inte tagit in råttor på över ett år, däremot för 8 månader sedan lämnades två killar tillbaka efter att inte passat i sin nya flock.

Jag har nu en annan råtta som i veckan insjuknade i något som jag tycker liknar SDA-virus från vad jag sett på bilder. Han hade extremt svullna spottkörtlar och framben och svullen runt sidorna. Aldrig sett något liknande. Han var tvungen att avlivas snabbt och förloppet var väldigt hastigt. Han svullnade upp och orkade inte gå eller andas efter bara ett dygn.

Vad kan det annars ha varit om inte SDA? Jag har ett par andra råttor som också dött ganska nyligen, den ena blev sjuk fast inte svullen, veterinären kunde inte säga varför, också hastigt förlopp. Den andra hade en tumör i pungen, men veterinären sa att de oftast är benigna och tror inte råttan blev sjuk av tumören då den var liten. De var inte rossliga, mer bara väldigt sjuka.

Nu är jag oroad för de andra råttorna, kan SDA leva kvar i en flock i 8 månader utan att symptom visar sig direkt? Råttorna som lämnades tillbaka är båda friska och pigga. Veterinärerna verkar inte kunna mycket om SDA eller andra råttsjukdomar.

swirling
0

Alla har blivit snabbt avmagrade runt ryggen och har suttit med sänkt huvud och inte velat ha kontakt innan jag avlivade dem. Inte velat ha kontakt med sin egen flock heller.

zickan
1

Finns så många bakterier och virus som kan passa in. kan ha fått hem mer än en sak med som slagit ut eller haft liggande i råttorna. Sedan med ny bakterieflora när de kom tillbaka två som fått med sig bakterieflora från andra hemmet. Ev lite stress på det med intro/miljöombyte.
Enklast få svar är att göra bakterieodling hos veterinären. Samt skicka in en kropp till obduktion. Kroppen skall hellst inte varit i frysen innan då det kan ta död på en del bakterier/virus.
Isolera sig och medicinera alla djur så fort de börjar visa symptom.

Varit väldigt lite med importer sedan Corona. Speciellt med tanke på att houten, hamm och stängda gräner. Inte varit igång så mycket. Inte lika lätt att importera. Zoo butiker har minskat med att hålla levande djur. Mindre utställningar. Inte hört om något utbrott med SDA sedan det skrev om det här inne för ett par år sedan.
Så risken att åka på SDA lär va väldigt lågt. Är hemmet de två besökte blivit sjuka också?

Något som gått runt och inte så ovanligt är Car, Mykoplasma. De två kan även komma tillsammans då blir det risk på dödlig utgång.
Vilket kan vara mer logiskt. Att dina råttor burit på Myko eller Car men som inte brutit ut. Sedan har hemmet som hade de två Car eller Myko. och när de kom tillbaka fick de med sig det du inte hade. Det med stress vid byte av miljö/intro kan försämra imunförsvaret att något bryter ut.
Dock har jag för mig att SDA inte svullnar upp på sidorna eller nått mer neråt bakdelen. Mest runt huvudet, förutom avmagring och bukaning. Men det är många saker som kan ligga bakom samma symptom.
Men är det risk på SDA behöver du sätta alla råttor i karantän under väldigt lång tid. Akta att träffa andra råttägare, eller låta andra råttägare träffa dina råttor om de skall direkt till råttor utanför ditt hem. Enligt vad som skrevs förr så smittar det som värst första 4 timmarna. Och det kan föras med på kläder osv. Sedan som sagt så medicinera råttor om de börjar bli dåliga. Större chans att de klarar sig.

https://ratguide.com/health/bacteria/car_bacillus.php
https://ratguide.com/health/bacteria/mycoplasma_mycoplasmosis.php

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

• Redigerat 2021-12-03 23:20 av zickan
zickan
1

swirling
0

#2: Eftersom det gick så fort så hann inte den med svullnad medicineras alls. Svullnaden kom först runt halsen och var alltså rejäl, spred sig sedan ned mot frambenen. Han såg inte ut som en råtta längre utan mer som en jordekorre, så svullen var han :( Hade även rinnande ögon och fick svårt att gå.

Myko kan de säkert ha burit på eftersom jag har haft ett par som det brutit ut på när de blivit gamla och svaga, men detta är garanterat något annat än myko, andningen var inte heller problemet även om de varit lite snuviga. De andra två råttorna fick antibiotika, men det hjälpte inte. Vilket får mig att tro att det är ett virus om de har samma sak. Jag har alltså förlorat tre råttor på två veckor.

Vad jag vet är ingen av råttorna de varit med i annat hem sjuka, och som sagt är de råttorna som kom hit för 8 månader sedan inte heller sjuka. Jag undrar om man kan få med sig smittor utifrån? Vi har massor av vilda råttor på vår gård.

Är mest orolig att fler ska bli sjuka. En av kompisarna till den som blev svullen har också rinnande ögon men äter bra och är kelig som vanligt.

Som jag fattat så kan inte sda finnas länge i en flock, så kanske är det något annat han hade, men det ser verkligen ut som på foton på nätet med råttor med sda.

swirling
0

#3: Jag tycker beskrivningen stämmer ganska bra in på hur råttan med svullnaden var. Men kanske kan det ändå finnas andra anledningar till sådan svullnad?

Om någon annan blir sjuk så kommer jag testa. Jag hoppas inte :(

zickan
0

Håller tummarna att det inte blir något mer nu och resten är friska ❤

Emouse
0

#5: Håll oss uppdaterade, håller alla tummar och tår att det inte är något som påverkar resten av råttorna!

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

hauntedrats
0

#5: Hur har det gått? Är resten friska?

/ hauntedrats @insta

zickan
0

Ja hur har det gått? Har de andra visat nån symptom av något eller har ni lyckats klara er från fler tråkigheter?